Bu kouyu birkaç kavram üzerinden muhtasaran anlamaya çalışacağız:

1-Konu Nedir? Peygamberin hayatı:

2-İstidlali/delil açısından; Peygamberin hayatını anlatmanın

a) Kur’an’daki delili;

-Yevme vulitü ve yevme yüb’asü hayya.

-Kur’an’daki Peygamberlerin hayatının Yüce Allah tarafından sonraki nesillere anlatılmasının anlaşıldığı kadar mevlidi Nebevi ile Peygamberin hayatı anlaşılır. Mesela; Peygamberimizden sonra bir peygamber ve ona yeni bir kitap verilseydi acaba Yüce Allah Hz. Muhammed’in hayatını o peygambere gönderdiği kitapta zikredip anarmıydı? Çünkü yunus’u da an, o da bizim salih kullarımızdandı” diye ayet bizatihi “an” diye emrediyor. Enbiya/85, 6, 7, ve sekizinci ayetlere bakın

b) Sünnetteki delili; P. Tesi tutulan oruçlar. Aşura orucu Yahudiler onu da tutmalarına karşı Musa Benim kardeşimdir. Siz onlara Muhalefet edin dokuz, on veya on on bir ya da dokuz, on ve on birde tutun.” demesi.

3-Bidat ve bidatın tanımı; Yüce Allah’ın Bed’i ismi ile bidatın mana bakımından doğru bir zeminde manalandırmaya çalışmak.

4-Mevlid-i Nebeviyi İbadet üzerinden okumak: İbadetlerde temel iki esas vardır. Bu esaslar üzerinden konuya bakmak. İbadetin iki ölçüsü vardır. Bunlar Şart ve Rükünleridir.

5-Tebliğ ve davet açısından mı, ibadet ve esasları açısından mı değerlendirmeliyiz?

Bidat hadisinde “Kül” kelimesini doğru anlamak.

6- Asrı saadette olmayan her şey mi bidat? Yoksa ondan sonra ihdas edilen bir ibadet mi bidat olur? Bu detayı doğru anladığımız kadar Mevlid-i Nebeviyi doğru anlayabiliriz.

7-Asrı saadetten sonra Peygamberin doğum günü için hiçbir şey mi yapılmıyordu, yoksa topluca mı yapılmıyordu?

8- Asrı saadet ve tabi’in gibi sonraki yakın zamanda değil de daha sonra olmasının siyasal ve sosyolojik olarak nasıl anlamalıyız?

9-Dava ve davayı dert edinen ile bireysel gözle meselelere bakma arasındaki farkı gözetmeden konuyu anlamaya çalışmak!

10-Bin yıldan beridir İslam aleminde ve Ulema nezdinde oturmuş bir toplumsal örfün fıkıhtaki yerini doğru anlamaya çalışmak.

-Konuyu harmanlayarak mantıklı bir sonuç üzerinden takdim etmek.