• DOLAR 34.944
  • EURO 36.745
  • ALTIN 2979.98
  • ...

TIMSS 2023 yılının sonuçları geçen hafta açıklandı. Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (TIMSS) dünya genelinde dört yılda bir yapılan ve Türkiye’nin de katılımcıları arasında olduğu, matematik ve fen bilimleri öğretiminin kalitesini ve öğrencilerin bu alanlardaki başarı düzeylerini değerlendiren uluslararası bir sınavdır.

TIMSS’in temel amacı matematik ve fen bilimleri başarılarını ölçmek olmakla beraber eğitim sistemlerini karşılaştırmak ve ülkelerin eğitim politikalarının belirlenmesinde kullanılmak üzere veri sağlamaktadır.

2023 sonuçlarının açıklanmasıyla Millî Eğitim Bakanlığı tarafından TIMSS 2023 sonuçlarının değerlendirildiği Türkiye raporu da yayımlandı.

 Raporda; Türkiye’nin, TIMSS 2023'te 4. sınıf fen bilimleri alanında 570 ortalama puanı ile 58 ülke arasında 4'üncü sıraya yerleştiği ayrıca OECD ülkeleri arasında da Güney Kore’den sonra ikinci sırada yer aldı. Türkiye 8. sınıf fen bilimleri puanını da 2019'a göre 15 puan arttırarak, hem uluslararası fen bilimleri ortalamasını geçti hem de puanı en yüksek ilk 7 ülke arasında girdi.

Türkiye’nin 4. Sınıf Matematik puanını 2019 sonuçlarına göre 30 puan yükselterek bir önceki sınavda 23 olan sıralamasını da 8’e yükselttiği belirtildi. Yine 2019 uygulamasına göre 8. sınıf matematik puanını 13 puan artırarak TIMSS’ın uluslararası ortalama puanını geçti.

Son yıllarda uluslararası kuruluşlar tarafından yapılan bu tür ölçme, değerlendirme ve araştırma çalışmalarında Türkiye ile ilgili durum genel olarak olumlu olup periyodik olarak bir yükselme trendi görüyoruz.

Bu başarının sürekli artış göstermesinde birçok faktör bulunmaktadır. Bunların belki de en önemlisi son yirmi yılda eğitime yapılan yatırımlardır. Yapılan yatırımlar neticesinde derslik ve öğretmen başına düşen öğrenci sayısındaki ciddi düşüş, ders kitaplarının bakanlık tarafından karşılanması, okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması, fırsat ve imkan eşitliği konularındaki iyileştirmeler başarının yükselmesinde rol oynayan temel etmenlerdir.

Yine LGS, TYT, AYT gibi ölçme ve değerlendirme süreçlerindeki değişimlerle düşünme becerilerinin ölçüldüğü, yeni nesil soru dediğimiz ölçme mantığının ön plana çıkarılması analitik becerileri geliştirerek başarıyı arttıran önemli etkenlerdendir.

Türkiye son yıllarda uluslararası ölçme, değerlendirme süreçlerine verdiği önemi arttırdı. Hükümet eğitim politikalarını belirlerken bu araştırma verilerini dikkate alarak müfredat ve programlar oluşturdu. Bunlarda bu sonuçları olumlu anlamda etkiledi.

Beceri temelli öğretim mantığına dayanan yeni Maarif modelinin de kademeli olarak eğitim sisteminde iyice yerleşmesinden sonra sonuçlar çok daha iyi olacaktır.

Ancak sonuçlar iyi olmakla beraber bazı gerçekleri de unutmamak lazım. 2023’te bu çalışma yapılırken deprem bölgesindeki dokuz il bu çalışmaya dahil edilmedi. Yine dünyada 4. sınıf öğrencileri bu sınava giriyorken bizde son 2 araştırmaya 5. Sınıf öğrencileri girdi. Başarının artmasında bu durumlarında etkisine bakmak lazım.

Ayrıca TIMSS sonuçlarımız iyi olsa da PISA sonuçlarımız henüz istenen düzeyden çok uzakta. Bu yüzden bu konuda zafer ilan etmek yârine daha çok çalışmamız gerekmektedir.