• DOLAR 32.45
  • EURO 34.829
  • ALTIN 2438.673
  • ...

Seccade; üzerinde bir tek kişinin namaz kılabileceği büyüklükte, halı ya da kumaştan yaygı, namazlık gibi anlamlar içerir.

Halı, kilim, kumaş vb. eşyalardan tek kişilik ibadet için, üzerinde namaz kılmak maksadıyla şekillendirilerek kesilen veyahut örülerek şekil verilen şeye seccade denilir, denilebilir.

İnsanlar tek kişilik olarak seccade üzerinde namaz kılar. Seccadenin temiz olması lazım. Kirli ise, pis lekeler bulaşmışsa üzerinde ibadet etmek dinen uygun değildir. Daha doğrusu namaz kılınan yerin temiz olması önemlidir. İnsanlar kırda, çayırda, bayırda, toprak üzerinde de namaz kılar. İsteyen istediği uygun bir yerde namaz kılabilir

Çünkü Yüce Allah yeryüzünü döşek kılmıştır. Yeryüzü bir mescittir.

Ama nereye döneceğimiz konusu Kur’an ve sünnet ile sabittir.

Evet insanlar halıda, hasır, kilim, toprakta, çayır çimende, bağda bahçede namaz kılabilir.

Bu orayı kutsal kılmaz. Ya da seccade üzerinde namaz kıldık diye kalkıp seccadeye tapacak da değiliz. Onu birileri bastı diye istismar aracı haline getirip bayraklaştırıp siyasi rant devşirecek de değiliz. Fakat biz bir eşyayı kullanırken onun tabiatına uygun hareket etmek zorundayız.

Seccade kutsal olmayabilir, bir kumaş ve halı parçası da olabilir. Ama eşyayı hor kullanmak eşyaya saygılı olmak vb. hasletler insanın önemsemesi gereken şeyler. Eşyayı tabiatına uygun olarak kullanmak gerekir. Bu tür hasletler erdemliliğe işarettir. Ama başlı başına da yeterli değildir. Kutsal olan eylemdir, hayata iyi bir bakıştır, ahlaktır, erdemdir.

Eşyayı kullanma biçimi önemlidir. Biz doğaya emanetiz doğa da bize emanettir, birbirimize iyi bakmalı ve ihanet içerisine girmemeliyiz.

Toplum tarafından kabul görmüş, değeri olan sembollere bakışımız, toplumun değerlerine olan bakışımız eşyaya olan bakışımız ile aynı orantıda ilerler. Biz bu değerlere de iyi bakmalı fıtrata uygun kullanmalıyız.

Kimse bilerek seccadeye ayakkabı ile basmaz fakat topluma ve eşyaya yabancılaşmak seccadeye de bastırır başka değerlere de bastırır.

Seccade ayaklarımızın altındadır doğrudur. Fakat niçin ve nasıl ayaklarımızın altındadır onu bilmekte fayda var. Yalınayak olarak mı basıyoruz yoksa her yere bastığımız ayakkabılarla mı? Onu görecek göz idrak edecek bakış yok mu? Burada önemli olan seccadenin kutsallık meselesi değil, bizim için önemli olan eşyanın kullanılma biçimidir. Kutsal olan erdemli davranışlar, faydalı eylemlerdir.

Yoksa biz de biliyoruz ve herkes de biliyor ki seccade ayaklarımızın altındadır.

Şöyleki; boyun eğmek için bir seccadeye basmak ve baş koymak var, bir de seccade üzerindeki namaz eylemini ömrü hayatında görmemiş ve önemsememiş olmak var ki ayakkabılarla basılıyor.