İş Güvenliği Uzmanı Tekçe: Kapı açma kazaları çok yaygın kazalar arasında yer alıyor
Araç kapı açma kazalarıyla ilgili değerlendirmelerde bulunan İş Güvenliği Uzmanı Yusuf Tekçe, dünyanın birçok şehrinde kapı açma kazalarının çok yaygın kazalar arasında yer aldığını belirterek önemli tavsiyelerde bulundu.
Dünyada pek çok şehirde kapı açma kazalarının yaralanmaya neden olan en yaygın bisiklet ve araç kazaları arasında yer aldığı belirtilirken, bir aracın kapısını diğer yolu kullananları tehlikeye atarak açmanın ve araçtan inmenin yasak olduğu ifade ediliyor.
Sürücünün kapıyı açmadan önce yan aynası ve omuz kontrolü yapmasının büyük önem oluşturduğunu söyleyen uzmanlar ise araç çıkışı için Dutch Reach'in (uzak el yöntemi) kullanılmasını tavsiye ediyor.
Ayrıca, bisikletlilerin durmuş veya park etmiş araçların kapı bölgesinden kaçınmaları da tavsiye ediliyor.
Konuyla ilgili İLKHA muhabirine konuşan İş Güvenliği Uzmanı Yusuf Tekçe, olası bir kapı açma kazasında kusurun kimde olduğu, araç çıkışı için Dutch Reach'in (uzak el yöntemi) kullanılmasının ne olduğu, boyalı bisiklet yolunun nasıl olması gerektiği ve sürücünün ile diğer bisiklet ve araç sahiplerinin dikkat etmesi gerekenler hakkında açıklamalarda bulundu.
Dünyanın birçok şehrinde kapı açma kazalarının çok yaygın kazalar arasında yer aldığını belirten Tekçe, sürücünün kapıyı açmadan önce yan aynasına bakması ve omuz kontrolü yapmasının önemli olduğuna işaret etti.
Kazaların bir kısmını iki tekerlekli araç sürücülerinin yaptığını belirten Tekçe, ancak bu sayının kayıt altına alınamadığını, istatistiklere giremediğini söyledi.
Yusuf Tekçe
"Kapıların aniden açılması kazaya neden oluyor"
İki tekerlekli araçlarda çok fazla yaralanmalı ve ölümlü kazanın yaşandığına dikkat çeken Tekçe, "Bunun sebebi araç kullanıcılarının bilinçsiz ve ani bir şekilde durdukları yerde araç kapılarını açmalarından kaynaklanıyor. Seyir halindeyken araç arızası nedeniyle kapıların kendi kendine açılması, arkada ya da başka yerde oturan çocukların veya diğer yolcuların şoför komutunu beklemeden kapıyı aniden açmaları, park halindeyken dikiz aynaları ve omuz kontrolü yapılmaması nedeniyle bu kazalar sık yaşanmaktadır." dedi.
Dutch Reach'in (uzak el yöntemi) nedir?
Sürücülere araç çıkışı için Dutch Reach'in (uzak el yöntemi) kullanılmasını tavsiye ededen Tekçe, şöyle devam etti:
"Bu kazaları önleyebilmek için araç sürücüleri şu hususlara çok dikkat etmelidirler; 1970 yılından beri Hollanda'da Dutch Reach'in (uzak el yöntemi) kullanmaktadır. Peki, Dutch Reach'in yöntemi nedir? Bu uzak el yöntemidir. Uzak el yöntemi oturduğunuz kapıya uzak kolunuzla kapı kolunu açmak suretiyle, omuz ve dikiz aynası kontrolü yaparak kapının açılmasıdır. Bir başka önlem ise araç kullanıcısının talimatını beklemeden hiçbir surette yolcuların araçtan inmemesi gerekmektedir. Arkada oturan yolcu veya çocuklar için otomatik kapı kilidi devreye sokulmalıdır."
İki tekerlekli araç sürücüleri trafiğe çıkmadan önce neler yapmalı?
Kapı açma kazalarına sebep olan başka bir unsurun da iki tekerlekli araç sürücüleri olduğuna vurgu yapan Tekçe, "Dikkatsiz bir şekilde yola çıkmaları, araçlara yakın halde seyretmeleri, yayalarla birlikte kullanılan yolda saatte 10 kilometre hız sınırını aşmaları, akşam vakitlerinde üstlerinde olması gereken reflektörlü yelek, ön ve arka aydınlatmalarının yapılmaması iki tekerlekli araç sürücülerinden kaynaklanan kusurlardır. İki tekerlekli araç sürücüleri gerekli kişisel koruyucu donanımları kullanmalı, reflektörlü yelek giymeli, saatte 10 kilometre hızı geçmemelidir. Trafiğe çıktıkları zaman mutlaka fren sistemlerinin çalışıp çalışmadığını kontrol etmeleri gerekir." diye konuştu.
"Mevzuata uygun, tehlikeden arındırılmış bir bisiklet yolu kullanılmalı"
Boyalı bisiklet yoluna ilişkin de konuşan Tekçe, şunları söyledi:
"Boyalı bisiklet yolu hususunda ne yazık ki insanların eksik bilgisi var. Mevzuata göre eğer tek bisiklet kullanılacaksa en az 90 santim genişliğinde olmalı, yerler boyatılmalı, bisiklet yolunun yönü ve bisiklet yolu olduğuna dair işaretler konulmalıdır. Sağında ve solunda trafik olmamalı ve trafik olan yerlerde saatte 50 kilometre hızı aşmayacak bir trafik ise trafik ile arasındaki bariyer eğer ki beton bariyerse en az 50 santim, yeşil alansa bir metre, boyatılmış bir alansa en az 75 santim olması şeklinde uzak mesafede olmalıdır. Aksi takdirde mevzuata uyulmadığı için daha fazla kaza yapılmaktadır. Bu nedenle mevzuata uygun, tehlikeden arındırılmış bir bisiklet yolu kullanılmalıdır." (İLKHA)