Yıllar süren testlerin ardından, belirli şartlar altında bu araçların otoyollar için güvenlik gerekliliklerini karşılayabildiği sonucuna varıldı.

Güvenlik İçin Gerekli Şartlar
Otonom sürüş sistemleri yönlendirme, hız kontrolü ve fren gibi fonksiyonları yönetebiliyor olmalı.

Sürücü hâlâ direksiyon başında hazırda bulunmalı ve acil durumda müdahale edebilmeli.

Uygulamaya açılan güzergâhlar kanton (eyalet) düzeyinde onayla belirleniyor.

Sistemler uzaktan kontrol merkezleri tarafından izleniyor.

Kimler Kullanacak?
Genellikle otonom otobüsler, taksiler veya teslimat kamyonları gibi toplu taşıma araçları.

Sürücüsüz otomatik park sistemlerine de özel otopark alanlarında izin verildi.

Betina Zehnd (EBP Danışmanlık, Trafik Güvenliği Bölüm Başkanı), "İsviçre’de otonom taşımacılığın sınırları genişletildi." dedi.

Dünya Genelinde Otonom Araçlara Giden Yol
Çin ve ABD’de otomatik sürüş teknolojisine dayalı seviye 4 araçlar (sürücüsüz) trafikte deneysel olarak test ediliyor.

2020’de ABD'de Waymo, Phoenix şehrinde sürücüsüz taksi hizmetiyle lisans alan ilk şirket oldu.

2022’de Çinli Baidu firması, Wuhan ve Chongqing şehirlerinde filolarını devreye aldı.

Japonya, Singapur, Birleşik Arap Emirlikleri ve Almanya'da da bu araçlar için yasal izinler yürürlüğe girdi.

İsviçre 2023’te mevzuatı güncelleyerek daha geniş kullanım alanı tanıdı.

İsviçre Örneği: Paylaşımlı Toplu Taşıma Modeli
Geneva’daki Belle‑Idée hastane kampüsünde, oyuncağı andıran küçük otobüslerle sürücüsüz yolculuk testleri yapılıyor.
Projeyi yürüten oyun içinde postauto modeline başka bir yaklaşım olarak değerlendiriyorlar:
"Öncelik, bireysel robotaksiler yerine, toplu taşıma sistemlerinde yoğunluk paylaşan otonom otobüslerde."

Gelecek Tahminleri: Ne Zaman Gerçekleşir?
2030'a kadar İsviçre’de yaklaşık 100 adet seviye 4 otonom araç devrede olabilir.

2035’e kadar birkaç bin araca çıkması bekleniyor.

Seviye 5 kapsamlı, tamamen özerk araçların yaygınlaşması ise 2035 sonrası muhtemel.

Teknolojinin yollarda nasıl etkiler doğuracağı hâlâ tam bilinmediği için otomotiv firmaları yatırım konusunda temkinli.

EBP'nin 2017’de yaptığı araştırmaya göre İsviçreliler, destekli sürüş sistemlerine sıcak baksa da, otonom araç kullanımında temkinli yaklaşıyor.

Zehnd’e göre İsviçre’de yüksek hızlı tren ve iyi toplu taşıma ağı, otonom araçlara talebi sınırlı tutuyor.

Yolcu alışkanlıkları, konfor beklentisi ve dijital etkileşim düzeyi, bu teknolojinin yaygınlaşmasındaki önemli parametreler.

Muhabir: Hamza Durmaz