Basar-Basiret
“Onunla mükemmel gör ve mükemmel işit”(Kehf:26) buyrulur. Buradaki “Onunla” zamiri hem Allaha hem de Kur`an`a döner. Buna göre Kur`an görüldükçe insan görmüş olur. Aksi takdirde insan kördür.
“De ki: İşte benim yolum budur; basiret üzere Allah`a davet ediyorum” (Yusuf:108) buyrulur. Basar eril, Basiret ise dişildir. Bu şekilde Kur`an`a karşı gözünü açan kimse zıtlıkları görür. Mükemmel bir bakışa sahip olur.
TEMAS
“Ona temizlenenlerden başkası temas edemez.” (Vakıa:79 ) buyrulur. Temas dokunmaktan çok daha geniş ve derin bir mana ifade eder. Zira temas nikâh ve birleşme manasındadır. Bunun gibi ayeti kerime Kur`an`a yaklaşmak isteyen kimsenin adeta onunla nikâhlanmak ve aşkını ifade etmek için yaklaşması gerektiğini buyurmaktadır.
Müşrikler necistir. Tahir değildir. Çünkü müşrikin kararı yoktur. Vefa ve ahdi yoktur. Bu nedenle Kur`an`a yaklaşan kimse evvela sadık olacaktır. Kur`an`dan başka hiçbir kaynağa âşık olmaması gerekir. Kalbiyle, bedeniyle hadesten ve necasetten, maddi ve manevi kirlerden arınacaktır.
Kadına yaklaşmaya ve birleşmeye de temas denir. Meryem dedi ki “bana hiçbir beşer temas etmemiştir”