Wall Street Journal gazetesinin Sudanlı yetkililere dayandırdığı haberine göre, Ordu Komutanı Abdulfettah el-Burhan’a bağlı Sudan hükümeti, Rusya’ya Afrika’daki ilk deniz üssünü ve Kızıldeniz üzerindeki hayati ticaret yollarını denetleyebileceği eşi benzeri görülmemiş bir üs noktası teklif etti.
Habere göre, bu anlaşma Moskova için stratejik bir avantaj sağlarken, ABD açısından endişe verici bir gelişme olarak değerlendiriliyor. Zira ABD, Rusya ve Çin'in Afrika limanlarını kontrol etmesini engellemek için çaba sarf ediyor. Bu limanlar, savaş gemilerinin silahlandırılması, tamiri ve ikmalinde kullanılabilir, ayrıca küresel deniz ticaret yollarını tehdit edebilir.
Ekim ayında Port Sudan’da Rus yetkililere sunulan 25 yıllık teklife göre, Moskova’nın 300'e kadar asker konuşlandırma ve nükleer gemiler de dahil olmak üzere dört savaş gemisinin Port Sudan veya henüz açıklanmamış başka bir Kızıldeniz tesisine demirleme hakkı olacak.
Ayrıca Rusya, Afrika’nın üçüncü büyük altın üreticisi olan Sudan'da kârlı madencilik imtiyazlarında ayrıcalık elde edecek. Bu üs sayesinde Moskova, Süveyş Kanalı’na giriş ve çıkış yapan deniz trafiğini izleyebilecek. Süveyş Kanalı, Avrupa ile Asya arasında yaklaşık %12’lik küresel ticareti taşıyan kısa bir güzergâh.
Sudanlı yetkililer, Rus kuvvetlerinin uzun vadeli olarak Sudan topraklarını kullanmasına karşılık, Sudan rejiminin, gelişmiş Rus hava savunma sistemleri ve diğer silahları indirimli fiyatlarla alacağını belirtti. Bu silahlar, Hızlı Destek Kuvvetleri’ne (HDK) karşı kullanılacak.
Sudanlı bir askeri yetkili, Wall Street Journal’a yaptığı açıklamada, Sudan’ın yeni silah tedarikine ihtiyaç duyduğunu ancak Rusya ile bir anlaşma yapılmasının ABD ve Avrupa Birliği ile sorunlara yol açabileceğini söyledi.
Gazeteye göre, Kızıldeniz kıyısında bir Rus üssü kurulma ihtimali, ABD’li güvenlik yetkililerini endişelendiriyor. Zira Washington, yıllardır Afrika’daki askeri etkilerini artırmaya çalışan Pekin ve Moskova ile rekabet ediyor. Şu anda Rusya’nın deniz faaliyetleri, sıcak su limanlarının eksikliği nedeniyle sınırlı; bu tür limanlarda gemiler ikmal yapabiliyor veya onarıma alınabiliyor.





