Yeni gümrük düzenlemeleriyle birlikte bu araçlar orta sınıfa yeniden otomobil sahibi olma umudu verdi.
Cezayir, yaklaşık dokuz yıldır büyük bir otomobil krizi yaşıyor. Yeni araçlarda ciddi bir kıtlık söz konusu olurken, ikinci el fiyatları olağanüstü seviyelere çıktı. Hatta bazı araçların değeri, birkaç yıl önceki satın alma fiyatlarını kilometre fazlasına rağmen aştı.
2016’da dönemin Cumhurbaşkanı Abdulaziz Buteflika döneminde yerli montaj fabrikaları açılınca hükümet, yeni araç ithalatına kısıtlama getirdi. Ancak bu fabrikalar yolsuzluk skandalları nedeniyle kısa süre içinde kapandı ve işçileri işsiz kaldı. Yerli üretimde başarı sağlanamadığı gibi, “lastik şişirme fabrikaları” olarak alay konusu oldular.
2019 sonunda Cumhurbaşkanı Abdulmecid Tebbun göreve geldikten sonra da ithalat kısıtlamaları devam etti. 2023 ortasında kısa süreliğine yeniden ithalat izni verilse de 2024 ortasında tekrar durduruldu.
Buna karşılık hükümet, yaşı üç yılı geçmeyen benzinli veya hibrit (benzin + elektrikli) ikinci el araçların ithalatına izin verdi. Şu an ülkedeki tek üretim tesisi, Stellantis grubuna bağlı Fiat fabrikası olup, Oran kentinde üç model (Fiat 500, Doblo binek ve Doblo ticari) üretiyor. Geçtiğimiz günlerde ailelere yönelik “Grande Panda” modelinin üretileceği açıklandı.
“United Cars” şirketinin genel müdürü Reşid Mizabi, Çin araçlarının cazibesini “fiyat farkı, kalite artışı ve geniş müşteri kabulü” ile açıklıyor. Ona göre Cezayirliler artık bu otomobilleri Avrupalı markalara uygun ve pratik bir alternatif olarak görüyor.
Araçların ithalat süreci müşteriler için oldukça kolaylaştırılmış. Alıcı yalnızca aracın teknik özelliklerini ve bütçesini belirliyor, ardından şirket tüm gümrük işlemlerini üstleniyor. Araç hazır halde teslim ediliyor.
Geçmişte Çin’den gelen araçlarla dolu konteynerler Cezayir limanlarında yığılma oluşturmuştu. Ancak gümrük idaresi, işlemleri hızlandırmak için konteynerleri “kuru limanlara” yönlendirdi.
Daha düşük gümrük vergisi
Geçtiğimiz haftalarda gümrük idaresi, üç yaşından küçük ithal ikinci el araçlara uygulanan vergilerde değişikliğe gitti. Eskiden Avrupa fiyat listesi (Argus) referans alınarak yüksek vergiler uygulanıyordu. Yeni sistemde ise aracın satın alındığı ülkenin fatura fiyatı baz alınacak. Bu da Çin’de üretilen araçların vergisini ciddi oranda düşürdü.
Bugün Cezayir şehirlerinde ve otoyollarında Çin yapımı araçlara sık rastlanıyor. Üzerlerinde Çince yazılar ve alışılmadık plaka tipleri bulunan bu araçlar, kısa sürede gözle görülür bir yaygınlık kazandı.
Sosyal medya da satış için önemli bir pazar haline geldi. Özellikle Facebook ve TikTok üzerinden satıcılar Çin’deki stoklardan araç tanıtımı yapıyor.
Fiyat farkları çarpıcı: Örneğin, Volkswagen Golf 8 modeli Avrupa yapımı olarak 6,5 milyon dinara (yaklaşık 50 bin dolar) satılırken, Çin’de üretilen aynı model 4 ila 4,5 milyon dinar arasında bulunabiliyor. Bu da 2,5 milyon dinar (yaklaşık 19 bin dolar) fark anlamına geliyor.


