Middle East Eye’ın haberine göre, Nissos Tinos adlı tanker 4 Ekim’de Ceyhan Limanı’na demirleyerek 33.830 ton ham petrol yükledi ve 6 Ekim sabahı 06.38’de “bilinmeyen bir rotaya” doğru yola çıkmak üzere programlandı.

Önceki Seferler israile

Filistinli Gençlik Hareketi (PYM) ve No Harbour for Genocide adlı araştırma gruplarının ticari takip verilerine göre, tankerin son iki seferi israile petrol teslimatıyla sonuçlandı:

23 Eylül’de Ceyhan’dan ayrılıp 25 Eylül’de Aşkelon’a ulaştı.

10 Eylül’de Rusya’nın Novorossiysk limanından ayrılıp 20 Eylül’de israile vardı.

Tanker, daha önce de aynı rotada seyrederken otomatik tanımlama sistemini (AIS) kapatarak konum bilgisini gizlemişti. Ancak araştırmacılar, uydu görüntüleriyle geminin Ceyhan’dan kalkıp Aşkelon’a ulaştığını doğruladı.

BTC Hattı ve Türkiye Bağlantısı

Ceyhan Limanı, BP’ye ait Bakü–Tiflis–Ceyhan (BTC) petrol boru hattının son durağı. Bu hat Azerbaycan’dan gelen ham petrolü Ceyhan’daki Haydar Aliyev Terminali’nden ihraç ediyor. Rapora göre bu petrol, İsrail’in ham petrol ithalatının yaklaşık %30’unu oluşturuyor. “Energy Embargo for Palestine” adlı araştırma, BTC hattından gelen petrolün israil savaş uçaklarında kullanılan yakıta dönüştürüldüğünü ortaya koydu ve eğer Uluslararası Adalet Divanı israilin Gazze’de “soykırım işlediğine” hükmederse, Türkiye’nin bu sevkiyatlarla soykırımı önleme yükümlülüğünü ihlal etmiş olabileceğini savundu.

Araştırmacılar ayrıca Kimolos adlı bir başka tankerin de aynı rotayı izlediğini belirtti:

27 Eylül’de Ceyhan’dan “Port Said” yönüne hareket ettiğini beyan etti,

AIS sistemini kapattı, kısa süre sonra Aşkelon’da tekrar göründü.

Kimolos, “No Harbour for Genocide” grubunun israile düzenli olarak silah ve yakıt taşıdığı belirtilen 36 gemilik “kara liste”sinde bulunuyor.

Türkiye, Mayıs 2024’te israile ticaret ambargosu ilan etmişti. Ancak Stop Fuelling Genocide kampanyası, Kasım 2024’te bile Ceyhan–israil hattında rutin petrol taşımacılığının sürdüğünü ortaya koydu.
Yeni analizlere göre bu sevkiyatlar Ağustos 2025’te açıklanan yeni yaptırımlara (İsrail gemilerinin Türk limanlarına giriş yasağı, hava sahasının kapatılması) rağmen devam ediyor.

PYM araştırmacıları, “Bu yalnızca tek bir sefer değil, her ay birkaç kez yapılan çok sayıda transferin parçası. israil ordusu, bu yüksek hacimli petrol ithalatları olmadan faaliyet gösteremez,” dedi.

Kaynak: MEE