İşyerinizin risk analizini yaptırdınız mı?
Çalışma Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından 1 Ocak 2013 itibarı ile 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası aşamalı olarak yürürlüğe girdi. Yasayla birlikte tüm esnafın risk analizi yapması gerekiyor.
VAN - Konu ile ilgili sorularımızı yanıtlayan Van Terziler-Konfeksiyoncular-Giyim Sanatkârları Esnaf Odası Başkanı Çetin Karaduman ile Van Net OSGB İş Sağlığı ve Güvenliği danışmanı Zeynep Gündüz, İş Sağlığı ve Güvenliği risk analizlerini yaptırmayan işletmelere bu analizleri bir an önce yaptırmaları çağrısında bulundu.
"Risk analizi yaptırmayan işletmelere çok ciddi cezalar gelebilir"
Yasa gereği işletmelerin iş sağlığı uzmanları ile anlaşarak risk denetimlerini yaptırmaları gerektiğini ifade eden Çetin Karaduman, bunun yapılmaması durumda bakanlık tarafından yapılacak bir denetimde esnafın çok ciddi cezalarla karşılaşabileceklerini belirterek, "Şu anda esnafımızın az bir kısmı bu analizleri yapmış durumda bizler oda olarak üyelerimize bu konuda yardımcı olmak amacıyla özel bir şirketle anlaştık bu analizlerin yapılmasını sağlamaya çalışıyoruz" dedi.
Risk analizi yaptırayım derken dolandırılmamaya dikkat!
Son günlerde kimi şahısların esnafı gezerek risk analizlerini daha uygun yapacaklarının söylediklerine dikkat çeken Karaduman, "Esnafımız bu noktada çok dikkatli olmalıdır. Kendilerine gelen şahısların mutlaka bakanlık tarafından kendilerine verilmiş yetki belgesi sertifikalarının olup olmadığına dikkat etsinler. Çünkü farklı niyetlerle gelen insanlar olabilir kesinlikle bu tür durumlarda bağlı bulundukları odaya bilgi versinler" diye konuştu.
Kısaca yeni yasayı araçların fenni muayenesine benzeten Karaduman, yapılan analizlerle işçi ve işveren haklarının korunmasının ve işyerlerinin daha sağlıklı olmasının planlandığını ifade etti.
"Analiz yaptırdığınız kişi ya da şirketten mutlaka fatura talep edin"
Van Net OSGB İş Sağlığı ve Güvenliği Danışmanı Zeynep Gündüz ise, söz konusu yasanın çok eski bir yasa olduğunu ancak cezai müeyyidelerin uygulamaya konulduğunu belirterek, "Özellikle Risk analizi yaptıklarını söyleyen şahıs ya da şirket elemanlarının Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'ndan yetki belgesi almış olmaları gerekir. Bunun dışında işte daha uygun fiyata bunu yaparım diyenlere kesinlikle güvenilmemeli ve risk analizi yapanlardan mutlaka fatura talep edilmelidir" şeklinde konuştu.
Risk analizi yaptıkları işyerlerinde yaptıkları çalışmalarla ilgili bilgi veren Zeynep Gündüz, "Risk analizi yaptığımız işyerlerinde gördüğümüz eksiklikleri rapor olarak hazırlayıp Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'na sunuyoruz. Bizim cezai işlem yapma gibi bir yetkimiz yok. Bakanlık denetimleri sonucu cezai işlemler yapılabiliyor. Herhangi bir şirket bir işyerinin risk analiz raporunu yaptığından geçerlilik süresi boyunca onu takip etmesi gerekir" bilgisini verdi.
"Yapılan analizlerin 2 ile 6 yıl arasında geçerlidir"
Yapılan analizlerin 2 ile 6 yıl arasında geçerli olduğunu ve analizleri yapan şirketlerin bu süre içerisinde bunun takibini yapması gerektiğini hatırlatan Gündüz, "Faaliyet alanına göre 35 iş sınıfı var artık bu süre iş sınıfı ve risk durumuna göre değişiyor" diye konuştu.
Risk analizi yapan şirketlerin işlem yaptıkları işyerlerinde risk analiz raporu, Acil Durum Eylem Planları ve eğitim formu vermesi gerektiğine de dikkat çeken Gündüz, analizlerin yapıldığı işyerlerine 3 aylık bir süre verildiğini ve bu süre içerisinde esnafın eksikliklerini tamamlaması gerektiğini ifade etti.
Yapılan analizlerle ilgili fiyat konusuna da değinen Zeynep gündüz bunların da risk durumu ve çalışan sayılarına göre değiştiğini ifade ederek asgari fiyatın 400 TL olduğunu geçerlilik sürelerinin ise az tehlikeli grupların 6 ay, orta tehlikeli grupların 4 ay, çok tehlikeli grupların ise 2 ay geçerli olduğunu işletmelerin bu sürelerden sonra tekrar bir risk analizi yaptırmaları gerektiğini sözlerine ekledi.
Öte yandan 30 Haziran 2012'de Resmi Gazete'de yayımlanan ve 1 Ocak 2013 tarihi ile 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, vergi levhası olan tüm iş yerlerini kapsıyor.
Avrupa Birliği Uyum Paketi kapsamında yürürlüğe konulan İş sağlığı ve Güvenliği Yasasında asıl amaçlanan ise işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması ve mevcut sağlık ve güvenlik şartlarının iyileştirilmesi için işveren ve çalışanların görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülüklerini düzenlemektir. (Murat Dalgın - İLKHA)