Yazı yazarken nelere dikkat edilmeli?
İlkokul öğrencilerine nasıl güzel yazı yazma öğretilir ve güzel yazı yazma teknikleri konusunda önerilerde bulunan Eğitimci Hamdi Sürücü, bu konu öğretmen ilgisinin çok önemli olduğunu söyledi.
Yazı yazma becerisi, okulun ilk yılında kazanılması gereken temel becerilerden biri olduğuna dikkat çeken uzmanlar, çocuklar herhangi bir yazı gerecini elinde tutma becerisini kazandıktan sonra kâğıda, denetlenmediği zamanlarda ise başka yüzeylere karalama yapmaya baladığına dikkat çekiyor.
Çocuklar büyüdükçe bu karalama becerisinin gelişerek farklı birtakım süreçlerden geçtiğine vurgu yapan uzmanlar, bunu da el yazısı becerisine dönüştüğünü iafde ediyor.
uzmanlar, yapılan araştırmalar yazı yazma becerisinin kazanımı için gerekli olan motor öğrenmenin ilkokul yıllarında tam olarak gelişmemiş olduğu ve yazı yazma becerisi gelişiminin ortaokul yıllarında dahi devam ettiğine vurgu yapıyor.
İLKHA muhabirinin, "Güzel yazı yazamayan ilkokul öğrencilerine nasıl güzel yazı yazma öğretilir? Güzel yazı yazma teknikleri nelerdir? Yazı yazarken nelere dikkat edilmelidir?" gibi sorularını yanıtlayan Şuurlu Öğretmenler Derneği (ÖĞ-DER) Genel Başkanı Emekli Öğretmen Hamdi Sürücü, güzel yazı yazmak için tavsiyelerde bulundu.
"İlkokulda öğrenciye yazı yazmayı öğreten öğretmenin öğrenciyle ilgilenmesi gerekir"
Güzel yazı deyince iki çerçevede düşünülmesi gerektiğini belirten Sürücü, "Bir yazını teknik olarak yazılmasında gerçekten öğrencinin, gencin yazıyı güzel yazmayı öğrenmesi. Bir de yazının içeriğini güzel olması. Yani edebi yazmayı öğrenmesi meselesi var. Çocuğun yazı yazarken gerçekten harfleri güzel yazması, kelimeleri güzel yazmayı öğrenmesi, şekil olarak güzel yazı yazmayı öğrenmesi için, burada en önemli mesele birinci sınıfta öğrenciye yazı yazmayı öğreten öğretmenin, öğrenciyle ilgilenmesidir. Geçmişte sınıfta 40-50 kişi olan öğrencinin olduğu derslikler, sınıflar vardı. Orada öğretmen tek tek öğrenciyle ilgilenmesi gerçekten zordu. Kolay değildi, öğrenci biraz rastgele öğrenmiş oluyordu." dedi.
"Güzel yazı yazan bir öğretmen, öğrenciyi sıkmadan ona tekniğini güzelce öğretmek gerekir"
Konuşmasının devamında Sürücü, şunları aktardı:
"Ama bugün gelinen süreçte sınıftaki derslikte ki öğrenci mevcudu, öğretmen başına düşen öğrenci mevcudu biraz azaldı. 25-30 arası bir yere geldi. O zaman ilgilenebilir mi? Evet, bir miktar ilgilenilebilir. O zaman öğrencinin güzel yazıyı öğrenmesi için, öncelikle güzel yazan bir öğretmenin ona rehber olması gerekir. Öğretmen güzel yazmıyorsa, öğrenciye öğretmeni ne kadar güzel yazmasını söylerse söylesin, öğrenci o söyleneni değil, öğretmenin yazısını örnek alır. Onun için önce güzel yazı yazan bir öğretmen, yani öğretmen arkadaşlarımızın bu konuda kendilerinin öğrenciye rehber olduğunu düşünerek, kendilerini önce düzeltmeleri gerekir. Güzel yazı yazan bir öğretmen, güzel yazı yazması için öğrenciyi sıkmadan ona tekniğini güzelce öğretmek gerekir."
"Çocuk bir şeyi severse yapar, güzel yazması için sevdirilmesi gerekir"
"Öğrenci eve geldiği zaman, evde öğretmen yazı yazmayı öğrenmesi için mutlaka ödev verecek, evde çalışmasını isteyecek." diyen Sürücü, burada anne babanın da öğrenciyle ilgilenmesi, öğrenci işi yaparken tekniğine uygun yapıp yapmadığını bilmiyorsa da öğrenebileceğini kaydetti
sürücü, "Çocuk harfi yazarken, yanlış mı yapıyor, doğru mu yapıyor diye gidip öğretmenle bunu öğrenmek o kadar zor değil. Tabi bunu yaparken öğrenciyi sıkarak, öğrenci sıkboğaz ederek 'şöyle yapacaksın, illa böyle yapacaksın' gibi zorlayarak değil, sevdirerek yaptırmalı. Çünkü çocuk bir şeyi severse, yapıyor. Öğrenci için, çocuk için ön önemli mesele budur. Öğretmenin ve anne babanın yazı yazmayı sevdirmesi ve bu tekniği ona öğretmesi gerekir." ifadelerine yer verdi.
"Öğrenci güzel yazı çeşitlerini de görüp bunları örnek alması gerekir"
Öğrenci güzel yazı çeşitlerinin görmesi gerektiğini söyleyen Sürücü, "Bir de öğrencinin sadece kitaptaki yazıyı değil, düz kitaptaki yazıyı görerek öğrenmesi değil. Güzel yazı çeşitlerini de görüp seyredip bunları örnek alması için bunları kendisinin de başarabileceğini bilmeli. Bir insanın başardığı bir şeyi, bir başka insanın başarabileceğini ona anlatmak, çocuğu buna inandırmak lazım. Çünkü çocuk özellikle ilkokulda bir şeyi yapamadığı zaman çabuk utanır, bıkar ve terk eder. O zaman bizim buna özendirmemiz gerekir. Şunu kafasına yerleştirmeliyiz. Tabi bunu 'illa da yapacaksın.' böyledir diyerek değil, sevdirerek. Bir insan bir işi yapıyorsa, öbürü de yapabilir. 'Falan kişi yaptı, sen de yapabilirsin, ben yapıyorum, sen de yapabilirsin, arkadaşın gibi sen de başarabilirsin, sen de yapacaksın' sevgisiyle bu iş öğretilir." şeklinde konuştu.
"Herkes inci gibi güzel yazı yazabilir mi?"
Son olarak Sürücü, şu tavsiyelerde bulundu:
"İçerik olarak güzel yazı yazmak, biraz zahmetli bir şey. Bunun üzerine çalışması gerekir. Bunu nasıl yapacak? Bunu da önce okumayı öğrenmesi gerekir. Yani iyi okuyucu olması gerekir. Çok okuyan, iyi okuyan insan, sonra okuduklarından not almayı öğrenmesi gerekir. Bunun da tekniklerini ileri yaşlarda, bu hemen ilkokulda öğrenecek bir şey değil. Bu ortaokula, liseye doğru gelirken, buna rehberlik yapan öğretmen arkadaşların ve anne babanın da onlara destekçi olarak, öğrenci üzerinde çalışıldığı zaman güzel yazı yazmak öğrenilir. Ama herkes inci gibi güzel yazı yazabilir mi? Herkes bunu yapamaz. Herkesten bunu beklemek, herkesi bunu özendirmek de gerekmiyor. Bir de 'şu yaptı, sen de yaparsın.' ayrı bir şey; 'O yapıyor, sen de yapacaksın.' demek farklı bir şey. Biz öğrenciyi bu konuda motive etmemiz gerekir." (İLKHA)