Elektrikli yeni nesil hizmet aracı: Tragger
Yüzde 100 elektrikli yeni nesil hizmet aracı Tragger, şimdi de FEV Türkiye mühendisleri tarafından sürücüsüz hale getiriliyor. Tragger’in otonomi testleri, Türkiye’nin teknoloji ve inovasyon üssü Bilişim Vadisi’nde başlıyor.
DOĞRUHABER / Hasan Işık
Otomotiv sektöründe araç geliştirme, yazılım, otonom sürüş, konvansiyonel ve elektrikli itki sistemleri geliştirme alanlarında mühendislik servisi sağlayan FEV Türkiye ile Bursa’da yerli ve milli imkanlarla elektrikli araç geliştiren Tragger, güçlerini Bilişim Vadisi’nde birleştirdi. Şirket ile aynı ismi taşıyan Tragger marka elektrikli hizmet aracının sürücüsüz hale gelmesi için çalışmalar başladı.
SEVİYE 4’E ULAŞTIRILACAK
Tragger marka araçlar; fabrika, depo, havaalanı, kampüs, liman gibi alanlarda yük ve insan taşıyor. Bursa Hasanağa Organize Sanayi Bölgesindeki üretilen elektrikli Tragger araçlar, FEV Türkiye tarafından seviye 4 otonomiye ulaştırılacak. Bu amaç doğrultusunda 7 lidar, 1 radar ve 1 kameradan oluşan sensör seti tasarlandı.
İNTERNETTEN DE KUMANDA EDİLEBİLECEK
Bu sensörler ile araç, çevresindeki ortamı 360 derece algılayabilecek. 80 metreye kadar hareketli nesneleri ayrıştırıp, çarpışma ihtimalini hesaplayabilecek. Yüksek çözünürlüklü kamera ve yapay zeka tabanlı görüntü işleme algoritmaları sayesinde şerit, yaya veya engelleri ayrıştırabilecek. Üzerindeki yazılım altyapısı ve bağlantı modülü sayesinde, aracın internet şebekesi üzerinden kumanda edilmesi ve verilerin bulut ortamında toplanması da sağlanacak.
KARARLARI KENDİ KENDİNE VERECEK
FEV Türkiye Genel Müdürü Dr. Taner Göçmez, aracı optik sensörler, kamera ve radar ile donattıklarını belirterek “Bu sensörlerin entegrasyonunu ve A noktasından B noktasına tam otonom bir şekilde gazı freni ayarlayarak önüne bir engel çıktığında duracak şekilde bütün bu kararları kendi kendine vermesini sağlayan yazılımı ve diğer otonom sürüş fonksiyonlarını geliştiriyoruz.” dedi.
MÜŞTERİLERDEN TALEP GELDİ
Tragger Kurucu Ortağı Saffet Çakmak, aracın halihazırda kontrolün kolay olduğu fabrika içindeki lojistik alanlarda personel veya yük taşımak için kullandığını kaydederek “Bu alanlarda otonomlaştırmanın kolay olduğunu gördük. Böyle taleplerde gelmeye başladı potansiyel müşterilerimizden. Bilişim Vadisi’nin buna destek olması gurur verici.” diye konuştu.
PAZAR ÇALIŞMALARI BAŞLADI
Tragger Kurucu Ortağı Ali Serdar Emre, manevra kabiliyeti yüksek, sessiz ve çevreci bir araca sahip olduklarını ifade ederek “Bunun üzerine otonomi geliyor. Dolayısıyla heyecanlıyız. 2022‘nin ilk çeyreğinde bunu ticari olarak belirlediğimiz spesifik yerlerde satışa sunmayı hedefliyoruz. Avrupa, Amerika, Orta Doğu, Kuzey Afrika gibi belirlediğimiz pazarlarda bu çalışmalarımıza başladık.” dedi. Tragger araçlar, 700 kilogram yük taşıma ve 2 ton çekme kapasitesine sahip. Yüklü halde yüzde 17’lik eğimi tırmanabiliyor. Araç, hızlı veya yavaş olmak üzere iki farklı seçenekte yol alabiliyor. Aracın bataryası, 220V'luk geleneksel şebeke akımıyla 6 saatte yüzde 100 doluluğa ulaşıyor.
YERLİ ELEKTRİKLİ ARAÇ ÜRETİYOR
Bursa’da konuşlu Tragger, otomotiv alanında 20 yılı aşkın süredir mühendislik ve tasarım hizmetleri veriyor. 2018 yılından bu yana yüzde 100 elektrikli araçlar üreten şirket, havalimanlarından fabrikalara kadar birçok alanda farklı modeller üretiyor. Yük taşımanın yanı sıra insan transferi amacıyla da kullanılan Tragger araçlar, sermayesi, tasarımı ve mühendisliği yerli olan araçlarıyla dikkat çekiyor.