Ağustos ayında 35 ölü 161 yaralı KAZA MI İHMAL Mİ?
Ağustos ayının başından itibaren meydana gelen otobüs ve minibüs kazalarında 35 kişi vefat ederken 161 kişi de yaralandı. Kazaların üst üste yaşanması ve birçok kişinin can vermesi, yaşanan kazalara ihmalin mi sebep olduğu sorusunu akıllara getirdi. Şoförler ve otobüslerle ilgili yeni tedbir ve denetimlerin getirilmesi gerektiğini belirten Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED) Yönetim Kurulu Başkanı Birol Özcan, gazetemize önemli açıklamalarda bulundu.
HABER MERKEZİ
Son günlerde yaşanan trafik kazaları sonucunda 35 kişinin hayatını kaybetmesi 161 kişinin de yaralanması, kazalarda ihmal payının olup olmadığı sorularını gündeme getirdi. Yaşanan son trafik kazaları üzerine gazetemize özel demeç veren Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED) Yönetim Kurulu Başkanı Birol Özcan alınması gereken önlemlere değindi.
BU KAZALARIN YAŞANMAMASI İÇİN DAHA ÇOK TEDBİR ALINMALI
Geçmiş yıllarda Türkiye’de daha fazla ölümlü kazalar yaşandığını belirten Özcan, “Ancak son senelerde ölümlü kazalar azaldı. Bunun dışında Türkiye’de kara ulaşımı hemen hemen bir numara. 8 bin otobüs şehirlerarası çalışıyor. Yaşanan kazalar bu sayıya nazaran çok az. Ancak bu kazalarında yaşanmaması için daha çok tedbir alınmalı.” ifadelerini kullandı.
Bazı vakitlerde şoförlerin yorgun düşebildiğini ifade eden Özcan, “Utanmadan sıkılmadan yedek şoföre söylemeli, yer değiştirmeli. Hiçbir şoför kaza yapmak istemez, hiçbir firma da eski ve arızalı otobüsüyle yolculuk yapmaz. Çünkü büyük tazminatlar ödüyorlar.” dedi.
“FİRMALARIN EKSİKLİKLERİ EKONOMİDEN KAYNAKLIDIR”
Otobüs firmalarının bu hastalıkta çok zarar ettiğini söyleyen Özcan daha az kazanın yaşanması için şu önerilerde bulundu: “Firmalar, şoförler, muavinler para kazansalar herkes rahat eder. Araçları daha yeni daha bakımlı olur. Kazaların önüne geçebilmek için şoförlerin eğitilmesi lazım. Ekonomik açıdan da rahatlatmak lazım. Firmaların eksiklikleri ekonomiden kaynaklıdır. Bakımlarla ilgili ihmaller olabiliyor. Bunun neticesinde de üzücü haberler alıyoruz. Hem can kaybı hem de maddi manevi çok zararları var. Özellikle yaz aylarında yolların daha çok denetlenmesi gerekiyor. Hatalı ya da dijital tartısı belgesi olmayan araçların trafiğe çıkışının engellenmesi lazım.”
ŞEHİRLERARASI YOLCU OTOBÜSLERİ DENETLENİYOR
Son dönemde yaşanan kazaların ardından emniyet müdürlüğü ekipleri, şehirlerarası yolcu otobüslerine yönelik denetimlerini arttırdı.
Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü ekipleri, Bursa Şehirlerarası Otobüs Terminali çıkışındaki trafik noktasında 24 saat esasına göre uygulamalar gerçekleştiriyor.
Otogardan çıkış yapan otobüsleri durduran ekipler, araçlardaki takograf cihazlarını inceleyip, şoförlerin yolculuk sürelerini denetliyor. Otobüslere binen trafik ekipleri, yolculara da emniyet kemeri takmaları ve ihlal gerçekleştiren otobüs şoförlerini ihbar etmeleri konusunda uyarılarda bulunuyor.
9 SAATTEN FAZLA OTOBÜS KULLANAN ŞOFÖRE CEZA KESİLDİ
Ekipler, sabah saatlerinde gerçekleştirdikleri bir denetimde, M.A. isimli bir şoförün 9 saatten fazla otobüs kullandığını tespit etti.
M.A'ya dinlenmeden araç kullandığı için ceza uygulayan ekipler, bununla birlikte 100 ceza puanı dolan sürücünün ehliyetine de 2 ay süreyle geçici olarak el koydu.
Yine gerçekleştirilen bir denetimde, İzmit'e giden otobüsü kullanan F.Y'nin başka bir sürücüye ait takograf kartıyla seyahat ettiği belirlendi. Cezai işlem uygulanan F.Y, kartı yanlışlıkla taktığını iddia etti.
AKSARAY'DA DENETİM
Aksaray’da da Bölge Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü önündeki trafik kontrol noktasında uygulama yapan ekipler, otobüsleri durdurarak, takograf cihazlarını inceledi. Otobüslere binen trafik ekipleri, yolculara da emniyet kemeri takmaları konusunda uyarılarda bulundu.
Otobüsteki yolculardan İlhan Göktürk, gazetecilere yaptığı açıklamada, Ankara'dan Hatay'a gittiğini, denetimlerin çok faydalı olacağına inandığını söyledi.
Otobüs şoförü Mehmet Sönmez de son dönemde meydana gelen yolcu otobüsü kazalarının, şoförlerin yorgun şekilde sefere gönderilmesinden kaynaklandığını iddia etti.
Denetimlerin yerinde olduğunu anlatan Sönmez, "Denetimler olmadan bu yolculuklar olmaz. Yola çıkmadan tüm yolcularımıza emniyet kemeri noktasında uyarılarda bulunduk." dedi.
43 İLİN GEÇİŞ NOKTASI OLAN "KİLİT KAVŞAK" KIRIKKALE'DE OTOBÜS DENETİMLERİ ARTIRILDI
Ulaşımda 43 ilin geçiş noktasında yer alan ve "kilit kavşak" olarak adlandırılan Kırıkkale'de otobüs denetimleri sıklaştırıldı.
Kırıkkale Emniyet Müdürlüğü Bölge Trafik Denetleme Şubesi ekipleri, son günlerde yaşanan otobüs kazalarının ardından kontrol noktalarında otobüs denetimlerini artırdı.
Otobüs şoförü Feridun Fırtına, gazetecilere yaptığı açıklamada, sürücü arkadaşlarının biraz daha dikkatli olmaları ve kurallara uymaları gerektiğini belirterek, yolculukları çift şoför olarak yaptıklarını söyledi.
KAZA SAYILARINDA DÜŞÜŞ VAR AMA ÖNLEMLER YETERLİ DEĞİL
TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi ve Tüm Otobüsçüler Federasyonu (TOF) Başkanı Mustafa Yıldırım da son dönemde yaşanan otobüs kazalarının nedenleri ile sektörün sorunlarına ilişkin değerlendirmede bulundu.
Son 10 yılda duble yollar ve İçişleri Bakanlığının önlemleriyle kaza sayılarında yüzde 50'nin üzerinde düşüş yaşandığını ancak bu önlemlerin yeterli olmadığını aktaran Yıldırım, sektörün de bazı sorunlarının çözülmesi gerektiğini söyledi.
OTOBÜS KAZALARININ EN ÖNEMLİ NEDENLERİ YORGUNLUK, DİKKATSİZLİK VE UYKUSUZLUKTUR
Yıldırım, son günlerde gerçekleşen otobüs kazalarının daha çok yorgunluk, dikkatsizlik ve uykusuzluk gibi nedenlerle meydana geldiğine işaret ederek, "Sürücüler boş zamanlarını dinlenerek geçirsinler, telefona, sosyal medyaya vakit ayırmasınlar. Dinlenmiş ve kendilerinden emin yola çıksın. Yolcularımızın da emniyet kemerlerini takması önem taşıyor. Yasayla zorunlu ancak yaptırım olmadığı için yolcular kemerlerini takmıyor. Kazalardaki ölüm ve sakatlanma sayısını artıran en önemli etken emniyet kemeri takılmaması." ifadelerini kullandı.
"HAT SAYILARINA DÜZENLEME GELSİN"
Otobüs taşımacılığı sektörünün maddi olarak zor günler geçirdiğini de aktaran Yıldırım, havacılık sektöründe olduğu gibi otobüs işletmeleri için "slot" benzeri bir uygulamaya gidilmesini her isteyen firmanın her hatta otobüs çalıştırmaması gerektiğini anlattı. Yıldırım, her güzergaha yolcu sayısı yetersiz olsa da hat açılmasının firmalar için sürdürülebilir olmadığını ve bunun da gelirlerini etkilediğini aktararak, hat sayılarına düzenleme gelmesini istedi. Otoyol köprü ücretleri ve MTV gibi verilerin de sektörü zora soktuğuna işaret eden Yıldırım, iş yapmayan, çalışmayan otobüslerden MTV alınmamasını talep etti.
Trafik eylem planları ve stratejileri hazırlanmasına rağmen uygulamada sıkıntılar olduğuna işaret eden Yıldırım, Ulaştırma ve Altyapı, Milli Eğitim, Sanayi ve Teknoloji, Kültür ve Turizm, İçişleri gibi bakanlıklar arasında koordinasyon sağlanmasını ve bu koordinasyonu sağlayacak bir kurul oluşturulmasını önerdi. Yıldırım, siyasetçi, bürokrasi ve sektörün bir araya gelerek çözüm üretebileceğini bildirirken, "Bize biraz destek verilirse önümüzdeki yıllarda bu kazaların daha az yaşanması konusunda atılacak adımları hayata geçirelim." dedi.
Yıldırım, alınması gereken diğer önlemleri özetle şöyle sıraladı...
EMNİYET KEMERİ ŞART
“Otobüslerde emniyet kemeri zorunlu; ama tam olarak uygulanmıyor. Ulaştırma ile İçişleri Bakanlığı koordinasyonuyla elektronik denetleme sistemine geçilmeli ki otobüsteki tüm kemerler takılmadan otobüs hareket etmesin. Şoförlük mesleğine gemi kaptanlarında, pilotlarda olduğu gibi kaptanlık statüsü getirilmeli, ilkyardım, güvenli sürüş, psikoteknik gibi başlıkları içeren nitelikli eğitim zorunlu tutulmalı.
9 SAATTEN FAZLA OLMAZ
Şoförlerin insanca yaşam koşulları sağlanmalı; günde 9 saatten fazla çalışmaları, otobüs bagajında uyumaları engellenmeli. Otogar, mola yerleri, varış noktalarında banyo yapıp, uyuyabilecekleri dinlenme odaları zorunlu kılınmalı. Haftada bir gün evlerinde geçirecekleri şekilde izin yapmaları sağlanmalı. 6.500-7 bin lirayı bulmalı maaşları. Mola yerlerinde ağır yemek yemeleri de engellenip, sağlık sorunları olduğunda uyku getirici ilaç kullanmaları gerektiğinde direksiyon başına geçmelerine izin verilmemeli.
SİSTEMLER ZORUNLU OLSUN
Şerit takip sistemi, yakın takip sistemi, sürücünün dikkatsiz yorgunluğunu algılayan direksiyon titreten sistemler otobüslerde zorunlu olmalı. Bagajda uyumaları isteniyorsa da cep telefonu ile oynamaları, sosyal medyada gezinmeleri engellenmeli ki bir nebze de olsun dinlenebilsinler. Sektör, sürücü sivil havuzu oluşturup, şoförlerin kaza geçmişi, ceza geçmişi, alkol, uyuşturucu kullanımı, kırmızı ışık, hız ihlallerini içeren geçmişleri burada yer almalı ki işe alımlarda firmalar buna göre karar verebilsin. Firmalar iç denetim yapıp, her seyahat sonrası dijital takograf sistemini inceleyip, sürücünün hız, kırmızı ışık ihlali gibi hatalar görülsün; yaptırımlar uygulansın ki hatalar tekrarlanmasın.
OTOBÜSLER YENİLENMELİ
Teknoloji ilerlerken otobüs parkımız yenilenmeli. Bunun için Afrika, Kafkas, Balkan ülkelerine 5 yaşından büyük ikinci el otobüslerin ihracatı teşvik edilmeli; bu şekilde otobüsünü yenileyen firmalara KDV ve ÖTV indirimi getirilmeli. Böylece 2 sene içinde 65 bin otobüsümüzden 13 binini ortalama 50 bin Euro’dan ihraç ederek 6.5 milyar Euro da ihracat geliri elde edebiliriz. Bunun için bize ikinci el otobüs fuarı yeri tahsis edilmesini istiyoruz. Tüm bu taleplerimizi Ticaret Bakanımız Mehmet Muş’a ilettik.”
UŞAK'TA YOLCU OTOBÜSÜNÜN DEVRİLMESİ SONUCU 33 KİŞİ YARALANDI
Dün K.G. yönetimindeki Ağrı Doğuş firmasına ait 34 HE 1858 plakalı yolcu otobüsü, Ankara-Uşak kara yolu Göğem kavşağı yakınlarında yaklaşık 90 metre şarampolde ilerledikten sonra devrildi. İhbar üzerine kaza yerine 112 Acil Servis, polis, jandarma ve itfaiye ekipleri sevk edildi. Yaralanan 32 yolcu ile sürücü, ambulansla kentteki çeşitli hastanelere kaldırıldı.
Otobüsün Ağrı'dan İzmir'e gittiği, hastaneye kaldırılan yaralıların ise sağlık durumlarının iyi olduğu öğrenildi.
Kazayı yara almadan atlatan yolculardan Melikşah Akşit, gazetecilere, "Kaza aniden oldu. Kamyon kornayı çalınca otobüs iki dakika içinde devrildi." dedi.
DÜN YAŞANAN OTOBÜS KAZASI HARİÇ AĞUSTOS AYINDA GERÇEKLEŞEN KAZALARDA 35 KİŞİ HAYATINI KAYBETTİ
8 Ağustos’ta gece 4 civarı Balıkesir OSB Çevre Yolu'ndan Edremit ilçesine doğru seyir halindeki Zongudak-İzmir seferini yapan Efe Tur'a ait yolcu otobüsü, kontrolden çıkarak devrilmişti. Kazada 11 kişi olay yerinde hayatını kaybederken bölgeye gelen 112 Acil Servis ekiplerince hastaneye kaldırılan 4 yaralı da müdahalelere rağmen kurtarılamamıştı. Kazada hayatını kaybedenler dışında 17 kişi yaralanmıştı.
8 Ağustos’ta akşam saatlerinde de İzmir'den Manisa'nın Turgutlu ilçesine gelen vatandaşları taşıyan servis minibüsü, henüz bilinmeyen bir nedenle şarampole devrilmişti. Kazada 8 kişi hayatını kaybetmiş, 11 kişi de yaralanmıştı.
6 Ağustos’ta İstanbul-İzmir kara yolunda seyir halinde olan, İstanbul-Didim seferini yapan İstanbul Kalesi isimli firmaya ait 55 AAD 477 plakalı yolcu otobüsü, sağ şeritte bekleyen H.K. idaresindeki 16 JNC 40 plakalı tırın römork kısmına çarpmıştı. Kazada 6 kişi ölmüş, yaralanan 42 kişi sağlık ekiplerince çevredeki hastanelere kaldırılmıştı.
4 Ağustos’ta Tercan ilçesinde, yolcu otobüsünün kırmızı ışıkta bekleyen tıra arkadan çarpması sonucu meydana gelen kazada 26 kişi yaralanmıştı.
2 Ağustos’ta Antalya'nın Manavgat ilçesinde Side Kavşağı D-400 kara yolunda, Naci Dirlik'in kullandığı 31 KJL 49 plakalı Rus turistleri taşıyan tur midibüsü önce bariyerlere çarpmış daha sonra karşı şeride geçerek devrilmişti. Kazada Rus turistler Tıagushcheva Nadezhda (71), Melnik Taras (35) ve Moshko Anna hayatını kaybetmişti. Yaralanan sürücü Naci Dirlik ile 15 Rus turist de ambulanslarla çevredeki hastanelere kaldırılmıştı.
1 Ağustos’ta da Gaziantep’in Şehitkamil ilçesinde yolcuların olduğu minibüse tırın arkadan çarpması sonucu 3 kişi hayatını kaybetmiş, 16 kişi de yaralanmıştı.