Trafikte LPG Tehlikesi
Çevreye katkısının yanı sıra ekonomik olması nedeniyle bir çok sürücü tarafından tercih edilen LPG kullanımında denetimin yetersiz kaldığı, 800 bin kayıt dışı, 400 bin de ömrünü tamamlamış tanklara sahip LPG`li aracın piyasada bulunduğu belirtildi.
Tüm Oto Gaz Montajcılar Derneği (TOMDER) Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Yılmaz, A.A muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye`de son aylarda benzine yapılan zamlar nedeniyle LPG taktıran araç sayısında artış beklerken, tam tersi yönde bir hareketin söz konusu olduğunu vurguladı. Sektörün ciddi durağanlık yaşadığını anlatan Yılmaz, geçen yıllara oranla satışlarda yüzde 30 oranında düşüş yaşandığını vurguladı.
Yılmaz, geçen yıl Ocak-Nisan dönemine bakıldığında trendin umut verici olduğunu belirterek, "2011 yılında sektör koşar diye beklerken, tökezlemeye başladık. 2009`da kriz olmasına rağmen durumumuz çok daha iyiydi" dedi. Yılmaz, yaşanan sıkıntıların sadece ülke ekonomisiyle ilişkili olmadığını belirterek, şunları kaydetti:
"Özellikle Şubat ayından bu yana bir çok üyemiz kilit vurma noktasına geldi. Bunun bir çok nedeni bulunuyor. Bunlardan biri de LPG tanklarının kullanıldığı noktalarda çıkan kazalar. Niğde`de 6 Şubatta yaşanan trafik kazasında LPG tankından yangın çıkması, ardından Ankara OSTİM`de oksijen tüpleri patlaması sektörü olumsuz etkiledi. Ardı ardına gelen kazalar güven bunalımı oluşturdu. Araç acaba patlar mı diye bize sorular yöneliyor. Yaşanan sıkıntılar nedeniyle otogaz esnafı kredilerini ödeyemez, kredi kartı borçlarını kapatamaz hale geldi. Kredi sicili temiz olan otogaz esnafı bulmak çok zor. Yüzde 70`i bozuk."
"DENETİM YETERLİ DEĞİL"
Yılmaz, otogaz kullanan araçların denetiminin yetersiz olduğunu savundu. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından 1999 yılında yürürlüğe giren genelge ile LPG tanklarının ömrünün 10 yıl olarak belirlendiğini ifade eden Yılmaz, bunun yeterince denetlenmediğini belirtti. Trafikte bu yönde büyük riskin bulunduğunu ancak, kimsenin durumun ciddiyetinin farkında olmadığını ifade eden Yılmaz, şöyle devam etti: "Trafikte ömrünü doldurmuş, Avrupa standartlarını taşımayan araçlar tehlike saçıyor. Bununla ilgili 1999`da yürürlüğe giren yönetmelik var, ancak denetleyen yok. 10 yıllık tanklar kullanılmayacak diyorlar. Bu yönde bir uygulama yok. Türkiye`de 400 bin araç 10 yıllık tanklarla dolaşıyor ve denetim altında değiller.
Bazı uyanıklar, 50 TL karşılığında yeni tankla araç muayenesine girip daha sonra eskisini yeniden taktırıyor. Bununla ilgili İstanbul Küçükçekmece Cumhuriyet Savcılığına örnek suç duyurularımız var. Ancak, biz bir noktaya kadar denetim sağlayabiliriz. Zamanı geçmiş tankların toplanması ve imhası için kanun çıkartılması gerekiyor. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı`na bu doğrultuda bir rapor hazırlıyoruz."
Yılmaz, dernek olarak 2005 yılında Avrupa`da uygulanan "ECR-67-01" otogaz sistem standartlarını kabul ettiklerini, bu tarihten önce takılan LPG tanklarının ise tehlike arz ettiğini ileri sürdü.
"TEHLİKE KOL GEZİYOR"
Avrupa standartlarını taşımayan bu araçların trafikte dolaştığını ifade eden Yılmaz, "Türkiye yollarında tehlike kol geziyor. 2005 yılından önce takılan tanklar güvenli değil, üzerindeki şamandıralar güvenli değil. Güvensiz olan araçların trafikten çekilmesi için yasal düzenleme yapılması gerekiyor" dedi.
Yılmaz, eski tankların yeniden kullanılmaması ve mevcutların da standarda sahip olması için önlemler alınması gerektiğini belirterek, şunları söyledi: "Yaklaşık 3,5 milyon otogazlı aracın trafikte olduğu ülkemizde 800 bin kayıt altında olmayan, denetimsiz LPG`li araç bulunuyor. Yoldan geçen araçları çevirelim 10 LGP otomobilden 3`ü kayıtlı değil, standartları karşılamıyor durumdadır. Benim aracım güvenli olabilir, standartlara sahip otogaz kullanıyor da olabilirim.
Ancak, yanımdan geçen araç güvenli mi? O araç size çarptığında bir patlama yaşanabilir. Bu tür olaylarla da otogaz camiası töhmet altına kalır. Bu tür araçlardan doğacak sıkıntılar hepimizi üzer. Biz bir kişinin daha burnunun kanamasını istemiyoruz. Artık buna bir `dur` diyelim."
Yılmaz, otogaz sisteminin benzin kullanımına göre daha hesaplı olduğunu vurguladı. Elektronik beyinle uyumlu çalışabilen `sıralı sistem` uygulamasıyla son derece başarılı sonuçlar elde edildiğini belirten Yılmaz, LPG`li sistemlerin benzine göre yüzde 35-40 tasarruf sağladığını sözlerine ekledi.