`Türkiye Lojistik Merkezi Olacak`
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, "Türkiye, dünya mallarının lojistik merkezi olacak. Özellikle yolcu taşımacılığı ve hızlı tren alanında Türkiye bir evrim geçiriyor" dedi.
Hisarcıklıoğlu, Batı Anadolu Lojistik Organizasyonlar AŞ`nin (BALO) İzmir Ticaret Odası Meclis Salonu`nda yapılan genel kurulunda yaptığı konuşmada, son yıllarda bütün dünyanın Türk özel sektörünü yakından izlediğini ifade etti. Artan küresel sorunlarla birlikte, Avrupa`da ve bütün dünyada sanayi sektörünün büyük sıkıntılar yaşadığını, özellikle enerji ve taşıma maliyetlerinin, ihracat maliyetlerini de artırdığını belirten Hisarcıklıoğlu, sanayicilerin rekabet gücünün de azaldığını vurguladı.
Hisarcıklıoğlu, BALO AŞ`nin hem ortaklarına hem devlet hem de Türk özel sektörüne çok büyük kazanç sağlayacağını ifade ederek, şöyle konuştu:
``İnşallah 2013`te ilk tren seferleri başladığında, bunu hep birlikte göreceğiz. Biz BALO AŞ`yi ilk ele aldığımızda, Batı Anadolu Bölgesi`ne hizmet verecek bir lojistik merkezi olarak düşünmüştük. Fakat proje üzerinde çalıştıkça gördük ki Anadolu`nun tamamında daha büyük bir lojistik sıkıntısı var. Özellikle nakliye masrafları, Anadolu`daki sanayicimizin rekabet gücünü engelliyor.``
Avrupa Birliği ile Gümrük Birliği anlaşmaları olmasına rağmen, bu avantajı sadece batı bölgesindeki illerin kullanabildiğine dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, ``İstanbul, ihracatının yüzde 51`ini, İzmir yüzde 61`ini, Bursa yüzde 78`ini Avrupa`ya yaparken, Anadolu`nun ortasındaki Konya yüzde 33`ünü, Gaziantep ise sadece yüzde 24`ünü Avrupa`ya yapabiliyor. Yani, nakliye masrafları rekabet gücünü azaltıyor. İşte bu yüzden, BALO AŞ ortaklığa açıldığı zaman, Anadolu`daki oda ve borsalarımız ile OSB`lerimiz daha büyük pay aldılar. Şehirlerini Avrupa pazarına daha fazla sokabilmek için ellerini taşın altına koydular. Bu yüzden ben diyorum ki BALO artık bir Batı Anadolu Lojistik Projesi değildir. Büyük Anadolu Lojistik Projesidir`` diye konuştu.
Hisarcıklıoğlu, halen dünyanın tüketim merkezi durumundaki Avrupa`nın ekonomik sorunlarına rağmen Türkiye için uzun bir süre daha önemli pazar olmaya devam edeceğini belirtti.
Enerji maliyetlerinin büyük sıkıntı doğurduğunu, nakliye masraflarını düşüren ülkelerin avantaja sahip olacağını anlatan Hisarcıklıoğlu, şöyle devam etti:
``Maliyeti en çok düşüren ve zaman kaybını, insan hatasını en aza indiren taşıma yolu ise demiryolu taşımacılığıdır. Ne yazık ki bu süreçte Türkiye olarak bir ayıbımızla karşılaştık. Anadolu coğrafyası demiryolu taşımacılığının icadından sadece 30 yıl sonra, ilk demiryolu hattına kavuştu.
Matbaanın, icadından 270 yıl sonra bu topraklara geldiği düşünüldüğünde, demiryolu taşımacılığının 30 yıl içinde gelmiş olması müthiş bir gelişmedir. Yani biz demiryolunu ABD, İngiltere, Rusya gibi ülkelerden sonra ilk kullanan ülkelerden biri olmuşuz.``
İHRACATIN YÜZDE 1`İ DEMİRYOLUYLA
Anadolu`nun ilk demiryolunun, BALO AŞ`nin merkezinin kurulduğu İzmir ile Aydın arasına döşendiğine işaret eden Hisarcıklıoğlu, şöyle devam etti:
``Daha sonra hat, İstanbul`dan Hicaz`a kadar uzatılmış. Ama ne yazık ki bu teknolojiyi geliştirmemiş, kullanmamışız. Bugün geldiğimiz noktada, ihracatımızın sadece yüzde 1`ini demiryolu ile yapıyoruz. Avrupa`ya tek bir tarifeli yük treni seferi düzenleyemez hale gelmişiz. Düşünebiliyor musunuz, dünyada ilk demiryollarından birini inşa edeceksiniz ama bütün birikimi kaldırıp bir kenara atacaksınız. Ancak özellikle son 8 yılda, demiryolları yeniden gündemimize girdi. Çok önemli yatırımlar yapıldı, yapılmaya da devam ediyor. Özellikle yolcu taşımacılığı ve hızlı tren alanında Türkiye bir evrim geçiriyor. Demiryolları atıl yatırım olmaktan çıkıyor. İşte şimdi BALO Projesi de demiryollarındaki bu hızlı gelişmenin, yük taşımacılığı alanında bir devrim olacak. Artık Anadolu`daki sanayicimiz mallarını en ucuz ve en dakik şekilde Avrupa`ya taşıyacak. Taşıma hizmeti sanayicimizin ayağına kadar gidecek, tüm taşıma süreci en modern sistemlerle bilgisayar üzerinden takip edilecek.``
Hisarcıklıoğlu, BALO ile bir yandan Türk malları Avrupa`ya taşınırken, diğer yandan Viking Treni ile bu hattın İskandinav ülkelerine uzanacağını, yakın bir süreçte de Hicaz demiryolu bağlantısı ile Türkiye`nin Ortadoğu`ya açılan kapısı olacağını kaydetti.
Tarihi İpek Yolu Projesi`nin de büyük önem taşıdığını dile getiren Rifat Hisarcıklıoğlu, ``Tarihi İpek Yolu Projesi ile birlikte Türkiye Atlantik`ten Pasifik`e, Baltık Denizi`nden Kızıldeniz`e kadar bütün dünya coğrafyasının ana taşıma üssü olacak. Türkiye, dünya mallarının lojistik merkezi olacak`` şeklinde konuştu.
BALO BAŞKANI KOŞMAZ
BALO Yönetim Kurulu Başkanı ve Manisa Sanayi Ticaret Odası Başkanı Bülent Koşmaz, BALO`nun Türkiye`nin uluslararası taşımalarında demiryolunun payını artırma, çevreci ve ekonomik taşıma modelleri geliştirme hedefi ile 2011 yılının Aralık ayında kurulduğunu, sermaye artırımı ve bünyesine yeni katılan ortaklarla İzmir`de olağanüstü genel kurul yaptıklarını söyledi.
İhracatın yüzde 52`sinin denizyolu, yüzde 40`inin karayolu, yüzde 7`sinin denizyolu, yüzde 1`inin de demiryolları ile yapıldığını belirten Koşmaz, ``BALO operasyonları ile yaklaşık 65 yıldır efektif olarak kullanılmayan, ancak diğerlerine göre verimli, çevreci, dakik ve günümüzde modern bir taşıma sistemi olan demiryolu taşımacılığını etkin kullanarak, Türk ihracatçısının ürünlerinin uluslararası pazarlara çok daha ekonomik biçimde ulaşmasını sağlayacağız. Bu projemizle aynı zamanda çocuklarımıza yaşanabilir bir gelecek bırakmak için katkı sağlamayı hedefliyoruz`` diye konuştu.
Bülent Koşmaz, Rifat Hisarcıklıoğlu`na 1856 yılında Anadolu`ya döşenen ilk demiryolu olan İzmir-Aydın demiryolundan ray kesiti hediye etti.