Zeki Hemzemin Geçidi
ERÜ Mühendislik Fakültesi bünyesinde yürütülen proje kapsamında, hemzemin geçitlerde kaza riskinin azaltılması için bariyerlerin tren hızıyla senkronize şekilde çalışmasını sağlayan "Zeki Hemzemin Geçidi" sistemi tasarlandı.
KAYSERİ
Erciyes Üniversitesi (ERÜ) Mühendislik Fakültesi Mekatronik Mühendisliği ve Makine Mühendisliği bilim insanları tarafından hemzemin geçit kazalarının önlenebilmesi için "Zeki Hemzemin Geçidi" tasarımı yapıldı. ERÜ Mekatronik Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Şahin Yıldırım öncülüğünde 2014 yılında başlanılan proje, o dönem yaşanan tren kazalarından etkilenilerek geliştirildi. Prof. Dr. Şahin Yıldırım, "Birçok bölgede kontrolsüz hemzemin geçitler var. Bu da kaza riskini maksimize haline getiriyor. Özellikle taşıtlar ile trenlerin çarpışması söz konusu olabiliyor. Çünkü hızlı trenlerde hemzemin geçitlerde kesinlikle geçiş önceliği söz konusu. Maalesef bazı sürücülerimiz bunu dikkate almayarak, hızlı bir şekilde geçebileceği mantığıyla hareket ettiğinde çok kötü sonuçlara yol açabiliyor. Bunların önlenmesi için geliştirdiğimiz tasarımımızda, özellikle hızlı bir şekilde gelen trenin hemzemin geçide yaklaştığında, hemzemin geçit hızı da ona göre senkronize bir şekilde açılıp kapanmakta.
İnsan Faktörü Devreden Çıkacak
Mühendislik Fakültesi Makina Mühendisliği Bölümü Araştırma Görevlisi Çağlar Sevim ise prototipinin yapıldığı projenin sıklıkla yaşanan hemzemin geçit kazalarının nasıl azaltılabileceği konusunda bir fikirle ortaya çıktığını ifade etti. Geçidi kontrol eden görevlinin yerinde olmayışının da tren kazalarına neden olduğunu aktaran Sevim, şunları söyledi: "Proje sıklıkla yaşanan hemzemin geçit kazaları neticesinde kazaların nasıl azaltılabileceği, insan faktörünün nasıl devreden çıkartılarak daha otomotize haline getirilebileceği fikriyle doğdu. Asıl amaç hemzemin geçit bariyerlerinin tren hızını sensör teknolojileriyle algılayarak geçit bariyerlerinin tren hızına göre kapanmasını sağlamak. Tren hızlı geliyorsa hızlı bir şekilde, yavaş geliyorsa gecikmeli olarak kapanmasını sağlamak amacımız. Bu sayede özellikle yavaş trenlerin gelişi esnasında geçitlerde yaşanan zaman kayıplarının da önüne geçilmiş oluyor. Bu da araç sürücülerinin sabırsız davranarak özellikle yavaş trenlerin gelişi esnasında bir şekilde geçmeye çalışmalarının ve kazaların önüne geçmiş oluyor. Sisli havalarda insan kontrollü hemzemin geçitli sistemlerde yaşanabilecek hatalar da ortadan kaldırılmış oluyor."
AA