• DOLAR 34.944
  • EURO 36.745
  • ALTIN 2979.98
  • ...
HÜDA PAR: öğretmenler hak ettiği değeri görmemektedir
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

HÜDA PAR Eğitim İşleri Başkanlığı, öğretmenlerin durumuyla ilgili tespit, değerlendirme ve önerileri içeren bir açıklama yaparak, eğitim sisteminin önemli bir parçası olan öğretmenlerin sorunlarına dikkat çekti.

Eğitim fakültelerinin durumu ve öğretmenlerin öğrencilere olan yaklaşımları hakkında da tespitlerin yer aldığı değerlendirmede şu ifadeler kullanıldı:

"Türkiye'deki eğitim sistemi, toplumun dokusuna uyumlu olmadığı ve ideolojik hesaplar üzerine bina edildiği için şu ana kadar hep sorunlu olmuştur. Bu sebeple sıklıkla müdahale edilmekte ancak yapılan müdahalelerde toplumun inanç ve ahlaki değerleri dikkate alınmadığı için her müdahale yeni sorunlar ortaya çıkarmaktadır.

Eğitim sisteminin önemli bir öğesi hiç kuşkusuz öğretmenlerdir. Öğretmenlerin eğitimi, eğitim şartları, yeterlilik durumları, görevlendirme usulleri, görev yaptıkları yerlerdeki şartlar ve sahip oldukları imkânlar, olumlu veya olumsuz olarak eğitime doğrudan yansımaktadır.

Bu nedenle öğretmenlerin durumu dikkatle ele alınmalı, ihtiyaçları giderilmeli ve sorunları çözülmelidir.

Öğretmenlerin; öncelikle gördükleri eğitim kalitesinin çok iyi olması ve insan yetiştirme potansiyeline sahip olmaları gerekmektedir. Bunun yanında, sahip oldukları imkân ve şartlar, öğretmenlik mesleğini layıkıyla icra edebilmelerine elverişli halde olmalıdır.

Öğretmenlerin gördükleri eğitim, yapılan atamalar ve öğretmenlerin sahip oldukları imkân ve şartlar değerlendirildiğinde, birçok sorunun mevcut olduğu ve bu sorunların, eğitim kalitesine olumsuz yansıdığını görülmektedir.

Bugün öğretmenler mesleki tükenmişlik yaşamaktadır. Gördükleri eğitim yetersiz olmakla birlikte, eğitim fakültelerinin dışında neredeyse her fakülteden mezun olanlar öğretmen olarak atanabilmektedirler.

Öğretmen yetiştiren okulların (Eğitim Fakültelerinin) müfredatının gözden geçirilmesine ihtiyaç vardır. Öğretmenlere; branşlarına göre verilecek derslere ek olarak, pedagojik formasyonun en az iki yıl boyunca uygulamalı olarak verilmesi bir ihtiyaçtır. Bu konuda şu an verilen dersler yetersizdir. Branşa göre verilecek dersler tamamlandıktan sonra öğrenci psikolojisi, eğitim metodolojisi, eğitim sosyolojisi, öğrenciyi yetiştirmede dikkat edilecek temel hususlar gibi dersler, branş derslerinden bağımsız, uygulamalı ve işin uzmanları tarafından verilmeli ve öğretmenler bu şekilde insan yetiştiren kadrolar haline getirilmelidir.

Öğretmenlik mesleği bugün için hak ettiği değeri görmemektedir. Öğretmenlik mesleği cazip hale getirilmeli, her fakülte mezunu öğretmen olamamalıdır. Bugün nasıl ki tıp fakültelerinden mezun olanların dışında kimse doktor olamıyorsa, eğitim fakültelerinden mezun olanların dışında da kimse öğretmen olamamalı ve öğretmenlik, özgün bir meslek haline getirilmelidir.

Eğitim fakülteleri, mevcut halleriyle donanım sıkıntısı çekmekte eğitim kalitesi açısından da yetersizlikler içinde bulunmaktadır. Eğitim fakültelerinin eğitim kalitesinin artırılması, ihtiyaç duydukları donanıma kavuşturulması, öğrenci alma puanlarının yükseltilmesi ve böylece mevcut hale nazaran daha başarılı öğrencilerin alınması sağlanmalıdır.

Öğretmenlerin eğitimdeki genel durumu ve öğrencilere karşı tutumu da önemlidir. Bu konuyla ilgili her eğitim-öğretim yılının sonunda, öğrenciler ve öğrenci velilerinden kendi öğretmenleriyle ilgili değerlendirme alınması, hem öğretmene hem öğrenciye ve hem de eğitim sürecine olumlu katkı sağlayacaktır. Alınan değerlendirmeler sonucunda, öğretmenlik mesleğini icra etme konusunda sorunlu veya yetersiz olan öğretmenlere yönelik gerekli tedbirler alınmalı, öncelikle eksiklikleri giderilmeli, uygun olmayanlar başka alanlarda görevlendirilmelidir.

Öğretmenin, mesleğini hakkıyla icra edebilmesi için imkân ve şartları iyileştirilmelidir. Öğretmen olarak atanan birinin, öncelikle maddi sıkıntı çekmemesi gerekir. Maddi sıkıntı çeken bir öğretmenin aklı sürekli geçim sıkıntısıyla meşgul olacaktır. Onun için öğretmen maaşları iyileştirilmelidir.

Öğretmen dağılımında hem bölgeler hem de aynı bölgedeki iller arasında dengesizlikler mevcuttur. Bazı illerde ihtiyaç fazlası yığılmalar varken bazı illerde öğretmen açığı ve dolayısıyla sıkıntısı çekilmektedir. Öğretmen atamalarında bölgeler ve aynı bölgede bulunan iller arasındaki farklar giderilmelidir. Hiçbir yerde öğretmen açığı kalmayacak şekilde yeteri kadar öğretmen alımı yapılmalı ve öğretmenlerin okullara dağıtılmasında denge korunmalıdır.

Göreve yeni başlayan veya yer değiştiren öğretmenler, gittikleri yerlerde ciddi barınma problemleri ile karşılaşmaktadırlar. Çoğu zaman istediği şartlarda ve okula yakın ev bulamamakta ve bu durum eğitime olumsuz etki yapmaktadır. Öğretmenlerin barınma konusunda sıkıntı çekmelerinin önüne geçilmelidir. Bu amaçla, ihtiyaca cevap verecek kadar öğretmen lojmanları yapılmalı, öğretmenevleri yaygınlaştırılarak sadece öğretmenlere tahsis edilmeli, okullara yakın geçici barınma yerleri oluşturulmalıdır.

Köylerde görev yapan öğretmenler imkân, ortam ve şartlardan kaynaklanan ulaşım, barınma ve adaptasyon gibi birçok sıkıntıyla karşılaşıyorlar. Bu durum köylerde görev almalarına olumsuz yansıyor. Köylerde görev alacak öğretmenlerin lojman ihtiyacı tamamen karşılanmalı, ek ücret ve derecelendirme gibi düzenlemelerle köylerde görev cazip hale getirilmelidir.

Birçok okulda eğitim araç-gereçleri konusunda eksiklik ve yetersizlik mevcuttur. Okullar, vermiş oldukları eğitim modeline göre yeteri kadar araç ve gereç ile donatılmalı, öğretmen ve öğrenciler araç ve gereç sıkıntısı yaşamamalıdırlar.

Her eğitim-öğretim yılı başında, kayıt parası adı altında öğrenci velilerinden, yıl ortasında da öğrencilerden çeşitli ihtiyaçlar adı altında paralar istenmekte ve bu konuda öğretmenler zor duruma düşürülmektedir. Öğretmenler, para toplama konusunda öğrenci ve veli ile karşı karşıya getirilmemeli, okulların tüm ihtiyaçları devlet tarafından karşılanmalıdır.

Öğretmenlerin imkânlarının elverişli hale getirilmesi, şartlarının iyileştirilmesi ve işaret ettiğimiz sıkıntılarının giderilmesi, eğitim sistemindeki sorunların çözümüne doğrudan ciddi olumlu katkılar verecektir.

Öğretmenlerimizin yılda bir kez 24 Kasım gününde hatırlanan ve daha sonra sorunlarıyla baş başa bırakılanlar olmaktan çıkması temennisiyle bütün olumsuz şartlara rağmen faziletli bir toplum yetiştirme gayretinde olan tüm öğretmenlerimize hürmet ve muhabbetlerimizi sunarız." (İLKHA)

Bu haberler de ilginizi çekebilir