HÜDA PAR`dan `Uluslararası Anadil Günü` mesajı
"Uluslararası Anadil Günü" münasebetiyle HÜDA PAR Genel Merkezi tarafından bir mesaj yayımlandı.
UNESCO`nun çağrısıyla 1999 yılından bu yana her yıl 21 Şubat`ta kutlanan “Uluslararası Anadil Günü” münasebetiyle HÜDA PAR Genel Merkezi tarafından bir mesaj yayımlandı.
“Yaşadığımız coğrafyada uzun yıllar inkâr ve asimilasyon politikalarına maruz kalındı…”
HÜDA PAR tarafından yayımlanan mesajda şu ifadelere yer verildi: “İnsanları tarihi geçmişine bağlayan ve kültürel birikimlerini sonraki nesillere aktarmasını sağlayan en temel faktör anadiller ve bu diller üzerinden yükselen kültürlerdir. Bu bağlamda, yaşadığımız coğrafyada uzun yıllar boyunca inkâr ve asimilasyon politikalarına maruz kalmış halkların varlıklarını devam ettirebilmeleri için dillerinin önündeki her türlü engelin kaldırılması temel insani haklardan biri olarak ehemmiyet kazanmaktadır.”
Türkiye`de yaşanmış inkâr ve asimilasyon politikalarının hatırlatıldığı mesajda, “Resmi eğitim dili ve anadil olarak sadece Türkçe`nin dayatıldığı ülkemizde birden çok anadilin, kültürün ve kimliğin olduğu gerçeğini göz ardı eden Kemalist zihniyetin dayattığı tekçi zihniyet uyguladığı ret, inkâr ve asimilasyon politikalarıyla Müslüman halkların arasına kavmiyetçilik fitnesini sokarak onları karşı karşıya getirmiştir.” denildi.
“Halkın kendi anadilini hayatının her alanında rahatça ve özgürce kullanmasının önündeki engeller ortadan kaldırılmalı”
Anadilde eğitimin önündeki tüm engellerin kaldırılması ve kamusal alanın her sahasında çok dilliliğin esas alınması gerektiğine vurgu yapılan mesajda, “Parti programımızda da belirttiğimiz gibi, ‘Anadilde eğitim herkes için tabii, insani bir haktır. Çocukları bilmedikleri bir dilde eğitmek eğitimde fırsat eşitliğine de aykırıdır.` düsturunca; Türkiye`de anadilde eğitim başta olmak üzere halkın kendi anadilini hayatının her alanında rahatça ve özgürce kullanmasının önündeki engeller ortadan kaldırılmalı, kamusal alanın her sahasında çok dilli ve çok kültürlü toplum gerçeği dikkate alınarak yeniden bir düzenlemeye gidilmeli, yapılan düzenlemeler Anayasal güvence altına alınmalıdır. Devlet kamusal imkânlarla ve adil bir biçimde resmi dilin dışında tuttuğu dillere ve kültürlere de sahip çıkmalı, müntesiplerine karşı ayrımcılık yapmamalı, bu dillerin yaşatılması için gerekli her türlü imkânları sağlamalıdır.” ifadeleri kullanıldı.
“Anadilde eğitimin sağlanması ve Kürtçe`nin de resmi dil olarak kabul edilmesi sağlanmalıdır”
HÜDA PAR Genel Merkezi tarafından yayımlanan mesajın sonunda şu ifadelere yer veridi: “Türkçeden başka dillerin ‘Anadil` olarak vatandaşlara okutulması ve öğretilmesinin önündeki engeller acilen kaldırılmalı, ret, inkâr ve asimilasyondan gelişme imkânı bulamayan diğer dillerin gelişimi için gerekirse pozitif ayrımcılığa gidilmelidir. Adil temsiliyetin ve eşit vatandaşlığın sağlanması için yapılacak yeni anayasada resmi tek dil uygulamasından vazgeçilerek Anadilde eğitimin sağlanması ve Kürtçe`nin de resmi dil olarak kabul edilmesi sağlanmalıdır.” (İLKHA)
“Uluslararası Anadil Günü” münasebetiyle HÜDA PAR Genel Merkezi tarafından yayımlanan mesajın tam metni:
UNESCO`nun çağrısıyla 1999`dan bu yana her yıl 21 Şubat günü “Uluslararası Anadil Günü” olarak anılmaktadır.
İnsanları tarihi geçmişine bağlayan ve kültürel birikimlerini sonraki nesillere aktarmasını sağlayan en temel faktör anadiller ve bu diller üzerinden yükselen kültürlerdir. Bu bağlamda, yaşadığımız coğrafyada uzun yıllar boyunca inkâr ve asimilasyon politikalarına maruz kalmış halkların varlıklarını devam ettirebilmeleri için dillerinin önündeki her türlü engelin kaldırılması temel insani haklardan biri olarak ehemmiyet kazanmaktadır.
Resmi eğitim dili ve anadil olarak sadece Türkçe`nin dayatıldığı ülkemizde birden çok anadilin, kültürün ve kimliğin olduğu gerçeğini gözardı eden Kemalist zihniyetin dayattığı tekçi zihniyet uyguladığı ret, inkâr ve asimilasyon politikalarıyla Müslüman halkların arasına kavmiyetçilik fitnesini sokarak onları karşı karşıya getirmiştir.
Parti programımızda da belirttiğimiz gibi, “Anadilde eğitim herkes için tabii, insani bir haktır. Çocukları bilmedikleri bir dilde eğitmek eğitimde fırsat eşitliğine de aykırıdır.” düsturunca; Türkiye`de anadilde eğitim başta olmak üzere halkın kendi anadilini hayatının her alanında rahatça ve özgürce kullanmasının önündeki engeller ortadan kaldırılmalı, kamusal alanın her sahasında çok dilli ve çok kültürlü toplum gerçeği dikkate alınarak yeniden bir düzenlemeye gidilmeli, yapılan düzenlemeler Anayasal güvence altına alınmalıdır. Devlet kamusal imkânlarla ve adil bir biçimde resmi dilin dışında tuttuğu dillere ve kültürlere de sahip çıkmalı, müntesiplerine karşı ayrımcılık yapmamalı, bu dillerin yaşatılması için gerekli her türlü imkânları sağlamalıdır.
Türkçeden başka dillerin “Anadil” olarak vatandaşlara okutulması ve öğretilmesinin önündeki engeller acilen kaldırılmalı, ret, inkâr ve asimilasyondan gelişme imkânı bulamayan diğer dillerin gelişimi için gerekirse pozitif ayrımcılığa gidilmelidir.
Adil temsiliyetin ve eşit vatandaşlığın sağlanması için yapılacak yeni anayasada resmi tek dil uygulamasından vazgeçilerek Anadilde eğitimin sağlanması ve Kürtçe`nin de resmi dil olarak kabul edilmesi sağlanmalıdır.
Göklerin ve yerin yaratılması, dillerinizin ve renklerinizin farklı olması da O`nun (Allah) (varlığının ve kudretinin) delillerindendir. Şüphesiz bunda bilenler için elbette ibretler vardır.
HÜDA PAR GENEL MERKEZİ