Fındığın yerini fıstık aldı
Rekolte düşüklüğü ve don olayı nedeniyle Antep fıstığı ve fındığın fiyatı yükselince alternatif kuruyemiş arayışına giren tüketiciler, yer fıstığına yöneldi.
HABER MRK - Rekolte düşüklüğü ve bu yılın Mart ayında yaşanan don olayı ile birlikte özellikle kayısı, Antep fıstığı ve fındık gibi ürünlerin hammadde fiyatlarında son 5 ayda yüzde 60 ile yüzde 100 arasında değişen oranlarda fiyat artışları meydana geldi. Bu artışın etkisiyle pazar ve marketlerde de yüzde 20 ile yüzde 90 oranında değişen rakamlardaki fiyatlar son tüketiciye yansıdı.
Tüketimin yönü değişti
Söz konusu fiyat değişimleri, tüketicinin kuruyemiş tüketim eğilimini de etkiledi. Paketli kuruyemiş sektörlerinden Papağan Kuruyemiş, ürün sunduğu Türkiye’deki ulusal ve yerel 10 organize market ile bayi kanalındaki tüketim verilerini değerlendirdi. Yılın ilk 3 ayına göre, yılın ikinci 3 ayı yani Nisan-Mayıs-Haziran dönemi kıyaslandığında ilginç bilgiler ortaya çıktı. Buna göre; hem Antep fıstığı, hem de fındıkta yüzde 10 civarında tüketim düşüşü gözlemlenirken, kayısıda tüketim düşüşü yüzde 20 oranında tespit edildi.
Fındığı bırakıp fıstığa yöneldik
Antep fıstığı ve fındığın yerini yer fıstığı aldı. Yer fıstığı fiyatı, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, geçen yıldan bu yana yüzde 6 oranında artış gösterdi. Diğer ürünlere göre daha düşük kalan bu artışla birlikte tüketiciler yer fıstığına yönelmiş gibi görünüyor. Yer fıstığının kabuklu, tuzlu, daha tuzlu ya da baharatlı gibi seçeneklerle sunulması, bu yöndeki tüketimi de olumlu etkileyen unsurlardan biri oldu.
Ay çekirdeği tüketimi de arttı
Yer fıstığının yanısıra ay çekirdeği tüketiminde de yüzde 31’lik artış olduğu ancak bu artışın yer fıstığındaki kadar dikkat çekici olmadığı belirtildi.