DVSA için hazırlanan bir rapor, kadın adaylar arasında “potansiyel kaygıyı” azaltmak ve geçme oranlarını artırmak amacıyla, sınava girenlere sınav görevlilerinin “sohbetli” mi yoksa “resmî” mi olmasını istediklerinin sorulmasını öneriyor.
Hükûmete bağlı bir kurum adına hazırlanan raporda, sınav sırasında ek “potansiyel kaygı” oluşmasını önlemek ve kadın adayların geçme oranını artırmak amacıyla, sınav görevlilerinin sınava girenlere “sohbetli” mi yoksa “resmî” mi bir yaklaşım tercih ettiklerini sormaları öneriliyor.
Ulaştırma araştırma grubu TRL tarafından hazırlanan raporda, erkeklerin sınav görevlisinin tavrından daha az etkilendiği; kadınların ise bunu daha fazla fark ettiği ve yorumladığı, bunun da kendi performanslarını değerlendirmelerine ve “acaba iyi gidiyor muyum” kaygısına yol açabileceği belirtildi.
2007’den bu yana tutulan kayıtlara göre erkeklerin sürücü sınavını geçme olasılığı kadınlardan daha yüksek; erkek adayların yıllık geçme oranı %47 ile %55 arasında değişirken, kadınlarda bu oran %41 ile %48 arasında seyrediyor.
Büyük Britanya’daki sürücü sınavlarını denetleyen Sürücü ve Araç Standartları Kurumu (DVSA) tarafından ısmarlanan TRL çalışması, sınav görevlileri adaylarla hiç nezaket ifadeleri kullanmadığında adayların kendilerini daha fazla baskı altında hissettiklerini ortaya koydu.
Araştırma; sürücü adayları, yakın zamanda sınavı geçenler, eğitmenler ve sınav görevlileriyle yapılan görüşmelere dayandı.
Mülakat yapılan başarılı adaylardan biri, sınav görevlisinin “tamamen iş odaklı” olduğunu, “hiç nezaket ifadesi kullanmadığını” ve bunun kendisini “biraz daha fazla baskı altında hissettirdiğini” söyledi.
Ancak bir eğitmen, “çok sohbet eden bir sınav görevlisinin” öğrenciyi “dikkatini dağıtacak kadar” etkileyebileceğini belirtti. Başka bir eğitmen ise adayla konuşmanın, öğrencinin “%100 konsantre olmak istediği” anda dikkatini “biraz dağıtabileceğini” ifade etti.
Raporda şu ifadeler yer aldı:
“Sınav görevlileri, sınavın başında adaylara hangi tür iletişimin (‘resmî’, ‘sohbetli’) onları en iyi ruh hâline sokacağını sorabilir. Böyle bir değişiklik, sınav görevlilerinin yetenek ve sonuçlara odaklanmalarını sağlar, ancak adayın sürüş yetkinliğiyle ilgisi olmayan potansiyel kaygıların oluşmasına yol açmaz.”
Haziran ayı sonunda Büyük Britanya’da sürücü sınavı için ortalama bekleme süresi 22,3 hafta idi.




