Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Erzurum–İspir–Rize Devlet Yolu ve Kırık Tüneli Projesi'ne ilişkin, "Bugüne kadar tünelde kazı ve destekleme çalışmalarının yaklaşık yüzde 90'ını yani yaklaşık 13 kilometrelik bölümünü toplam çift tüp 14 bin 200 metre dersek bunun 13 kilometrelik kesimini bitirmiş durumdayız. Yine beton nihai kaplamalarında da yüzde 78'ine tekamül eden 11 kilometrelik bölümünü de bitirerek tüneldeki gerekli önlemleri almış olduk." dedi.

Bakan Uraloğlu, kuzey-güney koridorunda bulunan Doğu Karadeniz'i, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerini birbirine bağlayan Kırık Tüneli'nde incelemelerde bulundu.

Burada düzenlenen programda konuşan Uraloğlu, yetkililerden tüneldeki çalışmalarda gelinen son aşamaya dair bilgiler aldıklarını ve çalışmaları yerinde değerlendirdiklerini söyledi.

Erzurum-İspir-Rize Devlet Yolu ve Kırık Tüneli Projesi'nin önemine işaret eden Uraloğlu, "Ülkemizin kuzey-güney koridorunda bulunan Doğu Karadeniz'i, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerine bağlayan en önemli akslardan birisi durumunda. 2018 yılında hizmete açtığımız Ovit Tüneli'nin hem devamı hem de tamamlayıcısı nitelikte olması ve ülke ekonomisi açısından fayda sağlayacak olması nedeniyle de büyük öneme haizdir. Projenin tamamlanmasıyla hem yolun fiziki ve geometrik standartlarında iyileşme sağlayacak, hem de güzergahtaki trafik, can ve mal güvenliğini artıracağız." diye konuştu.

Uraloğlu, proje kapsamında 7 bin 100 metre uzunluğunda çift tüp tünel, 8,7 kilometre bağlantı yolu, 2 adet 88 metre uzunluğunda çift köprü, 1 adet 19 metre uzunluğunda tek köprü ve 390 metre uzunluğunda acil kaçış rampası inşa ettiklerini vurgulayarak, şunları kaydetti:

"Erzurum'u İspir üzerinden Rize'ye bağlayan mevcut yolu, tünel ve viyadüklerin tamamlanmasıyla birlikte 49 kilometreden 15,8 kilometreye düşürecek, yani güzergahı 33,2 kilometre olarak hayata geçirmiş, kısaltmış olacağız ve zamandan ciddi bir tasarruf sağlamış olacağız. Tünelin tamamlanmasıyla da 2,380 metre olan Gölyurt Dağı geçişini 346 metre azaltarak 2,034 metreye indireceğiz. Özellikle kış aylarında yaşanan problemleri böylece ortadan kaldırmış olacağız. Mevcut güzergahın geçiş süresini 40 ile 60 dakika arasında azaltacağız. Erzurum-Rize arası mevcut yol toplamda 248 kilometre. Yolu tamamen bitirdiğimizde bu uzunluk 52 kilometre kısalarak 196 kilometreye düşecek. Yani Erzurum'dan Karadeniz'e en kısa bağlantıyı biz bu şekilde hayata geçirmiş olacağız."

Tünelde belirli bir aşamaya geldiklerini ifade eden Uraloğlu, şöyle devam etti:

"Bugüne kadar tünelde kazı ve destekleme çalışmalarının yaklaşık yüzde 90'ını yani yaklaşık 13 kilometrelik bölümünü toplam çift tüp 14 bin 200 metre dersek bunun 13 kilometrelik kesimini bitirmiş durumdayız. Yine beton nihai kaplamalarında da yüzde 78'ine tekamül eden 11 kilometrelik bölümünü de bitirerek tüneldeki gerekli önlemleri almış olduk. Bu proje yalnızca iki şehri birbirine bağlayan bir yol değil, aynı zamanda dağların kalbine mühendislik imzası atan bir eser niteliği taşımaktadır. Açıkça ifade etmeliyim ki bu dağın içinde ülkemizde karşılaşılabilecek en zor ve en zayıf zemin yapılarından biriyle karşı karşıyayız. Bu nedenle coğrafyanın emrettiği ve mühendisliğin de müsaade ettiği imkanlar doğrultusunda çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

Göçük risklerini bertaraf etmek için her bir santimi, sıradan bir tünel değil sanki yüzyıllardır ayakta duran bir tarihi eseri işler gibi olağanüstü dikkatle, büyük bir özen ve titizlikle ilerletiyoruz. Bu tüneldeki en büyük zorluklardan biri yoğun yeraltı suyu baskısıdır. Zeminde çok fazla miktarda bu bulunmakta. Bu nedenle projede kuyular açarak suyu yeryüzüne çıkararak deşarj ediyoruz. En yoğun zamanlarda saniyede 206 litre su tahliyesi yapıyoruz. Bunu daha iyi anlamak için benzetme yaparsak saniyede 206 litre su, 15 metre uzunluğunda 6 metre genişliğinde 2 metre derinliğinde bir yüzme havuzunu yalnızca 15 dakikada doldurabilecek kadar güçlü bir su akışı demektir. Bir başka yaklaşımla 70 bir nüfuslu bir şehir, ilçe, yerleşimin su ihtiyacını karşılayabilecek bir sudan bahsediyoruz. Belki hedeflediğimiz bazı noktalarda bu zorlu zeminden kaynaklı gecikmeler yaşadık ama mesele hız değil, ülkemize onlarca yıl hizmet edecek bir eseri doğru şekilde çalışanlarımızın da can güvenliğini tehlikeye atmayacak şekilde yürütmeye gayret ediyoruz."

Muhabir: ABDULSELAM ALTUN