İngiltere'deki demiryolu işletmecileri, trenlerde kullanılmak üzere yeni bir akıllı bilet sistemini test etmeye başladı. Bu sistem, küresel konumlandırma sistemi (GPS) kullanarak yolcunun hangi trenleri kullandığını ve ne kadar mesafe katettiğini takip ediyor. Ardından, bu verilere göre otomatik olarak ücret hesaplaması yapılıyor.
"Metro" gazetesinin haberine göre, bu yeni akıllı biletlerin temel amacı, yolcuların önceden bilet alma zorunluluğunu ortadan kaldırmak. Yolcu, cep telefonundaki bir uygulama aracılığıyla check-in yapıyor ve gün sonunda kullandığı trenler ve mesafeler otomatik olarak analiz edilerek en uygun ücret tahsil ediliyor. Turnikelerden geçiş için uygulama, barkod (QR kod) oluşturarak otomatik tarama imkânı sağlıyor.
Bu sistem, dokuz ay sürecek pilot uygulama kapsamında, East Midlands Trains ve Northern Rail tarafından işletilen dört tren hattında denenecek.
Ancak sistem, özellikle yaşlı kullanıcılar arasında eleştirilere neden oldu. Çünkü birçok kişi hâlâ internet kullanmıyor veya akıllı telefona sahip değil. Bir yardım kuruluşu yetkilisi, sistemin yalnızca telefon üzerinden işlem yapılmasını zorunlu hale getirmemesi gerektiğini, çünkü İngiltere’de beş milyondan fazla kişinin dijital dönüşümden olumsuz etkilendiğini belirtti.
Age UK tarafından yapılan bir araştırmada, yaşlı bireylerin büyük bölümünün bu teknolojik geçişten rahatsızlık duyduğu ortaya çıktı. Araştırmaya göre:
60 yaş üstü bireylerin %31’i, yani yaklaşık 5,1 milyon kişi, hayatlarının son beş yıla kıyasla çok daha zorlaştığını söyledi.
Katılımcıların %53’ü, işlemler için yüz yüze hizmet yerine yalnızca çevrimiçi hizmet önerilmesinden rahatsızlık duyduğunu ifade etti.
Age UK Direktörü Caroline Abrahams, uygulamaların internet üzerinden kullanılmasının bazı yaşlılar için faydalı olabileceğini kabul etmekle birlikte, şu uyarıda bulundu:
“İnterneti kullanamayan yaşlı bireyler için hizmetlere erişimin zorlaşmaması gerekir. Ayrıca, yolculuk sırasında telefonun şarjı biterse ne olacağı belirsiz. GPS çalışmayabilir.”
Northern Rail Ticari Direktörü Alex Hornby ise sistemin faydalarını şöyle savundu:
“Demiryollarında biletleme sistemi tarihsel olarak oldukça karmaşıktı. Müşteri deneyimini kolaylaştıran her adım desteklenmeye değer.” Hornby, şu anda dijital biletlerin tüm yolculukların %80’inden fazlasını oluşturduğunu ekledi.
Pilot uygulamada her hattaki testlere ilk etapta bin yolcu katılabilecek. Kayıtlar, demiryolu işletmecilerinin web siteleri üzerinden yapılabiliyor.
İngiltere hükümeti, GPS teknolojisinin daha önce İsviçre, Danimarka ve İskoçya'da kapsamlı şekilde test edildiğini, ancak İngiltere’de henüz denenmediğini açıkladı.
Bu yeni sistem, yaklaşık 1 milyon sterlin tutarında devlet fonuyla destekleniyor ve 2027’ye kadar tren işletmeciliğinin büyük kısmının kamu mülkiyetine geçmesini öngören geniş kapsamlı demiryolu reformlarının bir parçası olarak sunuluyor.





