BİR EĞİTİM ÖĞRETİM YILI DAHA BİTERKEN
Geçtiğimiz Cuma günü yirmi milyonu aşkın öğrencinin karnelerini almasıyla 2023-2024 eğitim öğretim yılı sona erdi. İyisiyle kötüsüyle bir yılı daha geride bıraktık.
Öğretmen atamalarında mülakat, eğitimcilere şiddet ve Öğretmenlik Meslek Kanuna yönelik beklenti ve açıklamalarla başlayan hareketliliğimiz, sınıf tekrarı, yeni müfredat konusuyla iyice hareketlendi. LGS, TYT ve AYT soruları konuşulurken bir de tam sene bitti derken Kocaeli’deki mezuniyet gecesiyle bir anda yeni bir eğitim gündemimiz oluştu.
Öğretmen atamalarıyla başlayalım. Daha önce de belirttiğimiz gibi mülakat olarak bilinen sözlü sınavın süreci maalesef bütün kesimlerin kabul ettiği gibi liyakatten çok uzak adalet duygusunu zedeleyen bir kavramı çağrıştırmaktadır. Çünkü bu konuda kamuoyunu ikna edecek uygulamalar yapılmadı ve öğretmen adayları endişelerinde oldukça haklıdırlar.
Eğitimciye şiddet ve Öğretmenlik Meslek Kanunu konusundaki tek olumlu durum eğitimciye şiddetin cezalandırılması konusunun kanun taslağına alınmasıdır. Bunun dışında şiddetin önlenmesine yönelik bir şey yapılmadı. Tek başına cezaların arttırılması da yeterli bir çözüm değildir.
Öğretmenlik Meslek Kanunu ile ilgili de maalesef dağ fare doğurmuştur. Kanun taslağı bu haliyle yasalaşırsa neredeyse hiçbir başlıkta beklentilere cevap vermiş olmayacak. Atanma süreci tuhaf bir şekilde uzayacak… Uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik konularında seçimden önce verilen vaatler yerine getirilmeyip eski sürelerle devam edilecek… Ücret iyileştirmesine dair herhangi bir madde olmayacak…
Sınıf tekrarının geri getirilmesi, olması gereken bir durumdu. Öğrenilemeyen bir sürecin tekrar edilmesi en olağan şeydir. Sınıf tekrarının geri getirilmesi değil daha önce bütün eleştirilere rağmen kaldırılmış olması olumsuz bir durumdu.
LGS ile ilgili daha önce de belirttiğimiz gibi telafisi olmayan bir süreç olması öğrenci açısından en olumsuz durumdur. YKS’de soruların zorlayıcı olması ayırt edicilik boyutunu olumsuz hale getiriyor. Bu da puanlarda yığılmaların yaşanacağına işaret ediyor. Böyle olunca da tercihler daha bir önem kazanıyor. Hem LGS hem de YKS ile ilgili süreç devam etmekte olup öğrencilerin artık tercih süreciyle ilgili doğru yönlendirilerek sağlıklı kararlar almalarına yardımcı olunmalıdır.
Kocaeli’nin Gebze ilçesinde bulunan Alaettin Kurt Anadolu Lisesi’nde öğrenciler için okul yönetimi tarafından bahçede düzenlenen mezuniyet töreni 'yönetmeliğe aykırı' kıyafetler meselesi ile bazı yayın organları ve sosyal medya hesaplarında mağduriyet edebiyatıyla ve büyük bir iştahla yansıtıldı. Okul idaresi hedef alınarak olay bilinçli bir şekilde vurun abalıya meselesine dönüştürüldü. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin sosyal medyada yürütülen linç kampanyalarına karşı olumlu bir duruş sergilese de bakanlığın bu tür mezuniyet törenleri meselelerine toplu ve genel çözüm üretmesi gerekmektedir.
Olumsuzluklar olsa bile 2020 yılının başından beri salgın, deprem ve benzeri nedenlerle sürekli sekteye uğrayan eğitimin bu yıl herhangi bir kesinti yaşanmadan tamamlanmış olması olumlu bir durumdur.