• DOLAR 34.547
  • EURO 36.015
  • ALTIN 3005.461
  • ...

Önceki yazılarımızda kadınların tesettürüne yoğunlaşırken, bedenlerini örttüğü halde bazı elbiselerin tesettür özelliği taşımadığı, bunlardan kaçınılması gerektiği üzerinde yoğunlaşmıştık. Bunlar ince, dar, beden hatlarını gösteren ve ziynet özelliğine sahip elbise türleriydi. Genel olarak haram elbiseleri dört kısma ayırabiliriz;

a-Tahrik Edici Elbiseler:

Özel bir şekle, renge, modele sahip ya da darlıklarıyla tahrik edici özelliğe sahip elbiselerdir.

Tahrik edici yönüyle haram olan dar elbise, sağlık yönüyle de bedene zarar veren bir niteliğe sahiptir. Bedene yapışan dar elbise, deriyi sıkıştırmakta, havanın bedene ulaşmasını zorlaştırmakta, bedendeki nefes borularını sıkıca kapatıp oksijenin ulaşmasına engel olmaktadır. Böylece bedenin ihtiyaç duyduğu oksijenin önü kapatılmaktadır. Dışarı verilmesi gereken gazların çıkışı ya kısıtla hale getirilmekte, ya da tamamıyla frenlenmektedir. Özellikle de yüzeye yakın bölgelerdeki damarlarda kan akımı zorlaşır. Bedenin bazı organlarının ihtiyaç duyduğu kan gerekli yere ulaşmaz. Neticede dar elbise ile insan bedenin bir bölümünün sağlıklı işleyişinin önüne geçilir.

Dar elbisenin diğer bir özelliği bedeni hatlarını ortaya çıkarmasıdır. Bu, sadece karşı cinsin tahrikine yol açmamakta, aynı zamanda hemcinslerin üzerinde de menfi etkiler oluşturmaktadır. Bütün bunlardan dolayı insanları tahrike yol açtığı için dar elbise giyinmesi yasaklanmıştır.

Özellikle Müslüman kadınlar dikkatli davranmalı, dar elbise giymeme bir yana, pardösü gibi dış elbiselerin üzerine kemer bağlamamalı, yani tesettürün bedene yapışıp vücut hatlarının belirgin hale gelmesine izin verilmemelidir.

b-Şöhret Elbisesi:

Bazı elbiseler, renk, şekil, model ya da özel ölçülerinden dolayı şöhrete yol açmakta ve dikkatleri celp etmektedir. Bu tür elbiseleri giyinmesi kadın erkek bütün Müslümanlar için haram kılınmıştır. İtidali öne çıkaran ve hikmet esasına göre olayları yorumlayan İslam, Müslümanların gereksiz yere farklılaşmalarını nehyeder.

İlimle uğraşan ve kendilerini ibadete veren bazı insanların toplumdan farklı elbiseler tercih ettikleri görülür. Bunlar şöhret cinsinden elbiseler olmayıp daha çok İslami kültüre uygun, sünnet mahiyeti taşıyan özelliğe sahip olduklarından kullanılması teşvik edilmiştir.

Bazı insanların, herhangi bir özellik sahibi olmadıkları halde bazı hususiyetlere sahip elbiseler giyerek halk arasında kendilerine özel bir yer oluşturma çabalarından dolayı şöhret elbisesi giymelerine cevaz verilmez. Deruni zaaflara sahip bu insanlar, elbise ve zahiri görünümleriyle öne çıkmak ve belirginleşmek için çabalarlar.

C-Karşı Cinsin Elbisesi:

Kullanılması haram olan giysilerden diğer biri kadınların erkek, erkeklerin de kadın elbisesi giymesidir. Elbisenin şekli, dikişi, rengi ve tasvirleri kadınlara ya da erkeklere has olursa, bunların karşı cinsler tarafından kullanılması haramdır. Örneğin ceket ve pantolon gibi giysiler erkeklere has olup kadınlar tarafından kullanılmamalıdır. Aynı şekilde elbise türleri, ayakkabı, bunların rengi ve modeli bayanlar için hazırlanmışsa erkekler tarafından kullanılmamalı.

İslam dini, her alanda olduğu gibi giyim ve kuşamda da Müslüman kadın ve erkeklerin şahsiyetlerinin korunmasına öncelik verir. Kadınlar bedenlerinin yapısına göre İslam`ın koyduğu sınırlara riayet ederek, uygun elbiselerden istifade ederler. Erkekler de özelliklerine göre uygun elbiselerinden istifade ederler. Her alanda ölçüyü koyan İslam, Müslüman kadınların ve erkeklerin giyimleri konusunda da gerekli ölçüyü verir. Müslüman kadın ve erkeklerin giyim ve kuşamda bu ölçüye riayet etmeleri değerlerini yükselteceği gibi onur ve izzetlerinin korunmasına da yol açar.

d-İslam Düşmanlarının Elbisesi

İslam`ın kullanımını yasakladığı elbise türlerinden biri de İslam düşmanlarına has olan elbise türleridir. Bu elbiseler İslam düşmanlarının gelenek, görenek ve kültürlerini yansıttığından, kullanılması uygun değildir. İslam toplumunda kullanılmaları, İslami olmayan kültürün İslam toplumunda yaygınlaşması tehlikesine yol açar. Müslümanlar, her alanda olduğu gibi giyimde de küfrün görüntüsü, düşünsel tarzı ve kültüründen uzak durmalıdırlar. Günümüzdeki gibi bazılarının kullanması başkalarında da meyle yol açtığından önü alınamayacak derede yaygınlaşmasa sebep olur.

Müslüman aileler çocuklarına, Batı tarzı, üzerinde batılı şekiller bulunan ve onların model ve cinsini yansıtan elbise giydirmekten kaçınmalıdır. Köklü ve özgün bir kültüre sahip olduklarını, İslam düşmanlarının kültürüne meyledecek kadar onur ve izzetlerini yitirmedikleri bilinciyle elbise tercihinde bulunmalıdırlar.

Giyimin Rengi

İslam, kadınların elbisesi için özel bir renk seçmemiştir. Ancak namahremlerin dikkatlerini celbeden ve ziynet halini alan elbiselerin giyilmesi nehyedilmiştir.

Renkler genel olarak siyah ve beyaz olarak iki ana kısma ayrılır. Siyah renk namahremlerin dikkatlerini celp etmediğinden, Müslüman kadınlardan çoğu siyah rengi tercih ederler. Böylece tahrike ve namahremlerin dikkatlerini celbe yol açmaz. Genel olarak siyah, kül rengi, kahverengi gibi elbiseler muhataplarda tahrik etkisi bırakmaz. Hatta namahremlere yüz çevirtecek etkiye sahiptirler. Örneğin siyah renkli örtü, erkeklerin meyillerinin düşmesine yol açar. Kötü bakışlar karşısında uygun bir savunma zeminine oluşmasına sebep olur. Bir nevi mevzi konumuna yol açıp kadın ve erkeğin inhirafının önüne geçmede etkilidir.

Bazıları siyah elbisenin sıkıntılara yol açacağını ileri sürerler. Oysa bakışları sınırlandırdığından ve dikkatleri bertaraf ettiğinden Müslüman kadınlar için uygun bir tercihtir. Birilerinin siyah renge karşı hassasiyeti varsa başka uygun renklerden istifade edebilir.

Diğer taraftan siyah rengin mekruh olduğunu iddia edenler de bulunmaktadır. Ancak Hz. Peygamber (sav)`den rivayet edilen bazı hadisler, örtü ayetinden sonra Müslüman kadınların çarşaf türünden siyah renkli elbiseler giydiğini, Efendimizin (sav) ise bunları nehyetmediğini ortaya koymaktadır. Özellikle günümüzde namahremlere karşı oluşturduğu etkiden dolayı kapalı renkteki giysiler kadınlar için en uygun elbise türlerinden sayılabilir.

 

Yazarın Diğer Yazıları

Diğer Köşe Yazarları