HÜDA PAR’ın iletişim stratejisi ve seçim başarısı
2012 yılında kurulan HÜR DAVA PARTİSİ (HÜDA PAR), kurulduğu günden bu yana türlü iftiralara ve saldırılara maruz kaldı. Bu saldırıların en ağırı 6-8 Ekim olaylarında yaşandı. Saldırılarda HÜDA Par il ve ilçe binaları hedef alındı. Yasin Börü ve arkadaşları vahşice katledildi.
2014 Yerel Seçimleri ve 2015 Genel Seçimleri’nde birçoklarına göre beklenenden daha yüksek bir oy alan HÜDA PAR, Doğu ve Güneydoğu’da 3’üncü parti olarak ‘ben de varım’ dedi. HÜDA PAR’ın seçim başarıları bir yana HÜDA PAR’ın varlığından dahi büyük rahatsızlık duyan emperyal güçler ve onların yerli uzantıları iftira ve karalama kampanyalarını HÜDA PAR’ın yükselişi ile doğru orantılı arttırdı.
2017 yılında yapılan halk oylamasında parlementer sistemden Cumhurbaşkanlığı sistemine geçişe destek veren HÜDA PAR, 3’üncü parti konumunda olduğu illerde çarpan etkisiyle referandumumun sonucuna doğrudan etki etmişti. Cumhurbaşkanı Erdoğan, tarihi balkon konuşmasında özel olarak HÜDA PAR’a teşekkür etmiş, HÜDA PAR Genel Başkanı Zekeriya Yapıcıoğlu ise, “Ülke için tarihi bir dönüm noktası olan bu referandumda partimiz tarihsel bir duruş sergilemiştir. Bu duruşumuz halkımızın maslahatına olacak şekilde sonuçlanmıştır ve bizim için önemli olan budur.” İfadelerini kullanmıştı.
Devam eden süreçte HÜDA PAR’ın tanınma oranın arttığı ve birçok il ve ilçede yeni teşkilatların kurulduğu görüldü.
Tarihler 2018 yılını gösterdiğinde HÜDA PAR yine sahneye çıktı ve adından sıkça söz ettirecek bir karar daha aldı. Cumhurbaşkanlığı seçiminde Recep Tayyip Erdoğan’ı destekleme kararı alan HÜDA PAR, milletvekili seçimlerinde ise 78 ilde kendi adayları 2 ilde ise bağımsız adaylar ile girme kararı aldı. Kurulduğundan bu yana ilk kez tüm Türkiye’de seçimlere giren HÜDA PAR, Türkiye partisi olma yolundaki ilk sınavını başarı ile atlattı ve başta Karadeniz bölgesi olmak üzere birçok bölgeden hatırı sayılır oy aldı.
Gündem değerlendirmeleri ile ülkenin önemli sorunlarına çözüm önerileri sunan HÜDA PAR, kendi kitlesini konsolide etmenin yanı sıra farklı seçmen kitlelerine de ulaşarak bu süreçte daha aktif bir politika izlemeye başladı.
Akdeniz ve Ege’de yaşanan orman yangınları ve Karadeniz Bölgesi’nde yaşanan sel felaketlerinde bölgeye ilk ulaşan siyasetçiler arasına giren HÜDA PAR, hem oradaki seçmenleri ile buluştu hem de ‘Türkiye’nin neresinde olursa olsun afet durumlarında milletimizin yanındayız’ mesajını güçlü bir şekilde verdi.
Geleneksel medya tarafından adeta bir ambargoya maruz kalan HÜDA PAR, bu karartma politikasını yeni medya araçları ile deldi. Sosyal medyada birçok otorite tarafından ‘en organize sosyal medya ekibi’ olarak gösterilen HÜDA PAR’ın sosyal medya ekibi, kısıtlı imkanlarla parti politikalarını seçmenlere ulaştırmaya çalıştı. Büyük özveri ile yapılan çalışmalarda HÜDA PAR’ın ülke gündemine yönelik çözüm önerileri başta Twitter olmak üzere sosyal medya platformlarında görsel ve videolarla anlatıldı. Böylelikle aynı dertten mustarip binlerce kişi sosyal medya aracılığıyla HÜDA PAR ile tanıştı.
Siyasi partilerin diyalog içerisinde olması gerektiğini savunan HÜDA PAR, ittifak ayrımı yapmadan AK Parti, Saadet Partisi, DEVA, Gelecek, İYİ Parti, Yeniden Refah Partisi, Milli Birlik Partisi, Büyük Birlik Partisi ve Kürt seçmene hitap eden birçok partiye ziyaretler ve kabuller gerçekleştirdi.
Bir denge unsuru olduğunu her fırsatta dile getiren ve bu yönde politikalar sergilen HÜDA PAR, söylemleriyle Türk-Kürt kardeşliğinin önemini oldukça net bir biçimde ortaya koydu. Hem Türk kamuoyunda hem Kürt kamuoyunda teveccüh gören HÜDA PAR’ın siyaset anlayışı politika ile ilgilenen birçok kesimin dikkatini çekti.
Süreç içerisinde ilk yurt dışı temsilciliğini Erbil’e açan HÜDA PAR, IKBY ile Türkiye arasında adeta bir köprü görevi gördü ve bölgedeki gerginliğin sonlanmasında önemli rol üstlendi. Nitekim HÜDA PAR’ın açıklamaları ve devamında elde ettiği siyasi başarılar IKBY’de de ilgiyle takip edildiği gözlemlendi.
Nihayetinde Türkiye için yüz yılın en önemli seçimi olarak tabir edilen sürece gelindiğinde HÜDA PAR’ın tavrı oldukça merak konusuydu. Neredeyse her muhabir/sunucu HÜDA PAR Genel Başkanı Zekeriya Yapıcıoğlu’na aynı –HÜDA PAR hangi ittifakta yer alacak?- soruyu soruyor, Sayın Genel Başkan ise hep aynı -‘Şuan hiçbir itikafa angaje değiliz, seçim takvimi belli olduktan sonra tavrımızı açıklayacağız’- cevabı veriyordu.
Netice itibariyle seçim kararı alındı ve seçim takvimi netleşti. HÜDA PAR, 11 Mart 2023’te Cumhurbaşkanı Erdoğan’ı destekleme kararı aldığını duyurdu. İşte film de tam bundan sonra koptu. 2018 seçimlerinde de Erdoğan’ı destekleyen HÜDA PAR’ın bu kararı sonrası tek elden yönetildiği düşünülen karanlık medya, HÜDA PAR hakkında karalama kampanyası başlattı. Geleneksel medyadaki karalama kampanyası ile birlikte sosyal medyada özellikle yurt dışındaki FETÖ’cüler tarafından yönetilen hesaplar, sistematik bir şekilde HÜDA PAR’ı hedef almaya başladı.
Ancak HÜDA PAR’ın geçmişten bu yana sürdürdüğü yapıcı ve etili iletişim stratejisi sosyal medyada büyük ilgi görmüştü. Bunun oluşturduğu etki ile HÜDA PAR hakkında yürütülen kara propaganda ters etki yaptı ve HÜDA PAR’lılardan önce HÜDA PAR’ı savunan ve gerçekleri ortaya çıkaran bir kitle oluştu. Bu kitle HÜDA PAR hakkındaki karalama kampanyasının argümanlarını çürütmek için HÜDA PAR’ı araştırmaya ve araştırdıkça sevmeye başladı.
Yine yazımızın ilk kısımlarında HÜDA PAR’ın sosyal medyayı etkili kullandığına değinmiştik. Bu tecrübe kriz zamanlarında siyasi partilere can simidi olabiliyor. HÜDA PAR süreç içerisinde kazandığı tecrübe ile bu algı oyunlarına ve manipülasyonlara karşı etkili bir cevap verdi ve doğru bilgilerin yayılmasına öncülük etti.
Temel iletişim şemasında belirtilen kaynak-mesaj-alıcı-geri dönüt sistemi, araya parazitlerin girmesiyle kaynaktan çıkan mesajın alıcıya ulaşmamasına veya eksik/yanlış ulaşmasına neden olabiliyor. Bunun için mesajın gönderileceği kaynakların doğru ve etkili kullanılması elzemdir. Bu açıdan geçmişte birçok iftira ve algı oyunlarına maruz kalan HÜDA PAR, tecrübesiyle 2023 seçimlerinde seçmenle arasına parazitlerin girmemesi için etkili bir iletişim stratejisi izledi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan’ı destekleme ve AK Parti listelerinden seçime girme kararın ardından başlayan kara propaganda sürecinde gerek HÜDA PAR yetkilileri gerekse de HÜDA PAR gönülleri neredeyse her yalan ve iftiraya cevap vererek manipülasyonların önlenmesinde önemli rol oynadı. Seçim süreci boyunca gerek miting meydanlarında gerekse de sosyal medyada atılan her iftira, HÜDA PAR tarafından hızlı bir şekilde yalanlandı ve böylelikle seçmenlerin yanlış bilgi ile aldatılmasının önüne geçti. HÜDA PAR’a yönelik karalama kampanyası partiyi ilk defa duyan ve tanımak isteyenler açısından önemli bir fırsat oldu. Sosyal medyada etkili bir mücadele yürüten HÜDA PAR, saha çalışmalarına da hız kesemeden davam etti. Açılan stantlar, STK ve ev ziyaretleri ile akıllarda kalan soru işaretleri giderildi ve neticede HÜDA PAR, büyük bir sevgi selini arkasına aldı.
Bu süreçte HÜDA PAR’ın resmi hesaplarının yanı sıra ‘parlak zekalı gençler’in açtığı sosyal medya hesapları da hem HÜDA PAR’ın tanıtılmasında hem de kara propagandanın önlenmesinde büyük etki oluşturdu.
HÜDA PAR’ın seçim başarısında sosyal medya gibi geleneksel medyada da etkili kullanıldı. HÜDA PAR Genel Başkanı Zekeriya Yapıcıoğlu ve Parti Sözcüsü Serkan Ramanlı gibi isimlerin Türkiye’nin en çok izlenen kanallarında gelen zor sorulara verdikleri cevaplar, izleyenlerden takdir gördü. Bu süreçte yapılan yapıcı açıklamalar, çizilmek istenen HÜDA PAR portresini yırtıp yerine çok olumlu bir HÜDA PAR portresi ortaya çıkardı. Sayın Yapıcıoğlu’nun sosyal medyada takipçi kitlesi hızla artarken paylaştığı mesajlar milyonlarca kişiye ulaştı. Özellikle HÜDA PAR’ı savundukları için hakaret ve tehditlere uğrayan kadınlara yönelik mesajı Sayın Yapıcıoğlu’na duyulan sempatiyi arttırdı.
HÜDA PAR’a yönelik ‘kadın düşmanı’ algısı da yine HÜDA PAR’lı kadınlar tarafından yıkıldı. Kameralar karşısında çıkan ‘Hür Hanımlar’, partilerinin kadın politikalarını savunarak hem ne kadar birikimli olduklarını hem de yürütülen algı oyunlarının ne kadar yersiz olduğunu ortaya koydu. Yine diş hekimi eşi ile birlikte röportaj veren HÜDA PAR Genel Başkan Yardımcısı M. Hüseyin Yılmaz da bu süreçte algıların yıkılmasında önemli rol oynadı.
Toparlayacak olursak muhalefet bloğu topyekûn bir şekilde HÜDA PAR’a saldırırken HÜDA PAR’ın her saldırıya bir cevabı oldu. Hem sosyal medyada doğrular paylaşıldı hem de hukuk birimi aracılığıyla yalanlar ve iftiralar yargıya taşındı. Bir taraftan hakikatin yayılması sağlandı diğer taraftan dezenformasyona da geçit verilmedi.
Tabi tüm bu işler yüksek katlı plazaların ofislerinden değil mütevazı ve HÜDA PAR’a gönül vermiş az sayıda kişi tarafından profesyonelce yapıldı. HÜDA PAR medya ekibinin yürüttüğü etkili iletişim stratejisi sayesinde birçok manipülatif bilgi daha yayılmadan bertaraf edildi. Yine sosyal medya mecralarından paylaşılan etkili mesajlar sayesinde binlerce kişi HÜDA PAR teşkilatlarını arayarak üye olmak istediğini söyledi.
Unutmamak gerekir ki ‘hiçbir başarı tesadüf değildir’ öyle ise HÜDA PAR’ın seçim başarısı da asla bir tesadüf zincirinden ibaret değildir. Kısıtlı imkânlar yapılan etkili propagandanın faydaları hem 14 Mayıs’ta hem de 28 Mayıs’ta görülmüş ve netice itibariyle HÜDA PAR, AK Parti listelerinden aday gösterdiği 4 vekili Meclis’e göndermiş ve Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın yeniden seçilmesinde önemli rol oynamıştır.
Şimdiden HÜDA PAR’ın 2024 Yerel Seçimlerinde nasıl bir yol izleyeceğini merakla bekliyorum.
Kalın sağlıcakla…
Muhsin Şenol