Gençlerin Kimlik-Rol Arayışı ve İslami Kesimlerin Özeleştiri Çıkmazı
İdeolojik fikir ve hareketlerde dikkatimizi çeken en önemli noktalardan biri; gençlerin bu hareketlerde merkezi, gövdesel ve aksiyoner bir misyona sahip olduklarıdır.
Özellikle eylem, grev, miting ve koşuşturmalara bakıldığında gençlerin bu alanların en amansız kahramanları olduğu görülecektir. Bu sadece zevk odaklı hareket ve ideolojiklerle alakalı bir durum değildir. Gençler, gençlik döneminin bir gereği olarak; karşı cinse eğilim gösterme dürtüleri ile bazı ideolojiksel hareketlere daha çok yönelebiliyorlar. Ama hepsinden de önemlisi zevkperizm ile cilalanmış bu ortamlara yönelen aynı gençler; aynı zamanda mermilerle ölümü, sokaklarda coplarla hastanelik olmayı, hapishanelerde açlık grevleri ile yokluğu karşısına alarak zevkperizme meydan okuyan daha ağır özellikler de taşırlar. Bu, tüm ideolojiler ve dinsel hareketlere mensup gençler için geçerlidir. Peki Neden?
Çünkü gençlik döneminin gelişim özelliklerinde; kendini içinde bulmak istediği ve çevreye kabullendirmeye çalıştığı kimlik duygusu, karşı cinse eğilim duyma duygusundan daha ağır basmaktadır. Ve gençleri tahlil ederken bu kimlik edinme duygularını kaçıranlar büyük yanılgılara kapılırlar. Havighurst gelişim evrelerinde, gençlik dönemini tahlil ederken, kimlik edinme duygusuna özellikle değinmiştir.
Demek ki; gençlerde aidiyet, kimlik ve duruş edinme dürtüsü ile bir harekete yönelme vasfı, zevklerden daha ağır basmaktadır. Çünkü zevklerle cilalanmış en batıl ideolojilerde bile gençler zevklerine meydan okuyarak ölümü karşısına alabiliyor. Bu çok önemli bir noktadır.
Diğer önemli bir husus ise; gençlerin bedelsel, aksiyoner ve var olan gidişata, sisteme ve düzene başkaldırı esaslı ideolojilere yönelmesidir. Bir de işin içinde haksızlık varsa!.. Bunu yine gençlerin gelişim özellikleri ile izah etmek mümkündür. Çünkü gençler, gençlik evresinin özelliklerinden olan; aksiyoner olma, genelden farklı olma, farklı olduğunu hissettirme, haksızlığa meydan okuma, dikkat çekme ve kendini kanıtlama gibi özelliklerini bazı ideolojiksel hareketlerde tatmin etme ihtiyacı hissetmektedir. Dikkat ederseniz gençlerin odalarında, telefon ekranlarında, sosyal medyadaki sayfalarında ve kendilerine ait daha başka birçok alanda, genel akışa zıt giden, bundan dolayı idam edilen, öldürülen veya bedel veren kişi veya kişilerin resimleri veya onlara ait cümleler kullanılıp durulur.
Hülasa; gençleri kazanmak ve onlardan kabiliyetleri noktasında istifade etmek isteyenler bu vasıfları görmezden gelemezler. Ortaya omurgalı ve ilkeli bir dava ile kimlik koyamayanlar ve bu doğrultuda tavizsiz bir duruş sergileyemeyenler; ortada var olan haksızlıklara maslahatlar ve çıkarlar gereği ses etmeyenler, haksızlık yapanları tenkit etmeyen ve haksızlıklara başkaldırıda bulunmayanlar, bulunmadıkları gibi sürekli haksızlarla aynı karede poz veren ve hiçbir şey olmamış gibi hareket eden dava ve hareketler gençleri kaybetmeye ve karşı mahalleye kaptırmaya mahkumdur.
Müslümanlar olarak son yıllarda geldiğimiz noktada ciddi bir özeleştiri vermemiz gerektiğine inanıyorum. Çünkü bazı İslami hareketler dışında neredeyse tüm gençlerimizi karşı mahalleye kaptırmış durumdayız. Çünkü içine düştüğümüz en büyük yanılgılardan biri; lüks, modern ve zevke hitap eden ortam ve imkanlarla, bu zevk çağında gençlerimizi cezp edeceğimizi, ellerimizde tutacağımızı zannettik. Ama tam tersi bu, gençleri elde tutmaya yetmedi. Çünkü gençleri asıl bir davaya bağımlı kılan zevkler değildir. Kimlik, duruş, aidiyet ve haksızlığa karşı durma, aksiyoner olma ve bedel vermeyi göze almaktır. Ama Müslümanlar olarak gençlere zevk odaklı yaklaşıp, kimlik ve diğer özelliklerine hitap edemiyoruz. Veya etmede yetersiz kalıyoruz. Çünkü omurgalı, ilkeli ve haksızlıklara karşı tepkisel dava anlayışımız zedelendi. Ve bu konuda özeleştiri vermediğimiz ve gençlere rol model olacak bir örnekliğe sahip olmadığımız sürece, gençler konusunda daha çok dizlerimizi döveceğiz. Allah muhafaza.
Selam ve dua ile.