Zorunlu Trafik Sigortasına Tavan!
Zorunlu trafik sigortalarına tavan fiyat getirilerek haksız bir uygulama durduruldu. Peki, bu dönem içinde fazla para verenlerin suçu ne?
12.04.2017'den önce poliçe düzenleyenler poliçelerini iptal edip yenisini düzenleyemeyecek. Ancak 12.04.2017'den itibaren poliçelerinin bitişine kadarki farkı alabilmelidirler. Çünkü poliçeler ileri dönük düzenleniyor ve kimi araç sahibinin poliçesinin bitmesine 11 ay gibi bir zaman var. Eğer bu fark ödenmezse bir haksızlığa daha imza atılacak.
Eskiden araç devir parası yüksekti. Sonra bu fiyat yüksekliği sigortaya yansıdı. Kimi araçların değeri 10 bin civarında iken sigorta primi 2 bin tl üzerinde çıkıyordu. Hakikaten bu büyük bir zulüm demekti. Sigorta üzerinden yapılan her kaza hasarı ise aracın GBT'sine yansıyor. Bu da otomatikman aracın değerini düşürüyor. Araç sahipleri bu sigortanın zorunlu olmasından başka ne işe yaradığını kara kara düşünüyor. Yüksek rakamlardan sonra tavan fiyat uygulamasına geçildi. Yeni düzenlemeye göre:
Kaza frekansları göz önünde bulundurularak Türkiye 8 il grubuna ayrıldı. Otomobilde 4. basamakta (daha önce araç sahibi olmayan kişiler) baz alınan tavan fiyat 807 lira olarak belirlendi.
Bu fiyat il gruplarına göre artacak veya azalacak. Baz fiyat için il grubu İzmir, Yalova, Erzurum ve Kayseri`den oluşacak.
Bu bazın üzerine Kocaeli, Ankara ve Bursa'da yüzde 3, İstanbul'da ise yüzde 6 zamlı prim uygulanacak.
Diğer iller ise yüzde 1`den başlayan ve yüzde 5`e kadar çıkan indirimlerle 5 gruba ayrıldı. Bundan böyle 4. Basamak azami primleri şöyle olacak: otomobil 807, kamyonet 1.055, motosiklet 329, traktör 165, minibüs (sürücü dahil 10-17 koltuk) 1.418, kamyon 2.258, çekici 3.784, otobüs (sürücü dahil 18-30 koltuk) 2.021, ticari taksi 2.089,iş makinası 690, otobüs (sürücü dahil 31üstü koltuk) 5.007, özel amaçlı araç 2.200, römork 456, tanker 1.436, tarım makinası 245 tl olacak. Bunlar azami fiyatlardır.
Hasarsızlık sebebiyle prim artırım oranları da sürücünün kaza yapma durumuna yani hangi basamakta olduğuna göre değişecek. Buna göre kaza yapmayan sürücülerdeki (basamak 7) indirim oranı yüzde 45 olacak, son bir yılda en az 3 kaza yapanların prim artırım oranı (basamak 1) ise yüzde 150 olacak.
Öte yandan sigorta şirketleri tarafından uygulanacak aracı komisyonu oranı yüzde 10'dan da az olamayacak. Söz konusu oran, banka ve sigorta muameleleri vergisi, trafik hizmetlerini geliştirme hesabı ve güvence hesabı sigortalı katılım payı hariç, SGK payı dahil prim tutarı üzerinden hesaplanacak.
Söz konusu genelgeye aykırı prim ve aracı komisyon uygulayan sigorta şirketlerine ilgili mevzuat çerçevesinde müeyyide uygulanacak.
İşleten sıfatıyla ilk kez trafiğe çıkacaklar, prim artırımı ve indirimi içermeyen 4. basamakta değerlendirilecek.
Sigorta sözleşme süresi içinde işleten için herhangi bir tazminat ödemesi yapılmaması durumunda, müteakip sigorta sözleşmesinde uygulanacak prim indirim oranı bir üst basamağa göre belirlenecek.
Sigorta süresi içinde meydana gelen her tazminat ödemesi için müteakip sigorta sözleşmesinde uygulanacak prim artırım oranı bir alt basamağa göre, her sakatlanma veya destekten yoksun kalma tazminat ödemesi için prim artırım oranı iki alt basamağa göre yapılacak.
Genelgenin yürürlük tarihinden önce yapılmış zorunlu trafik sigortası poliçeleri iptal edilerek, yeni poliçe düzenlenemeyecek.
Uygulamanın getireceği bir güzellik iyi sürücülerin mükâfatlandırılmasıdır. Bu uygulamayla sürücüler bir sonraki yıl yüksek bir poliçe ile karşılaşmamak için azami derecede kaza yapmamaya dikkat edecek.