• DOLAR 34.944
  • EURO 36.745
  • ALTIN 2979.98
  • ...

Binek otomobillerde uygulanan vergi oranlarında değişikliğe gidilmesine ilişkin Bakanlar Kurulu kararı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Düzenleme ile ÖTV oranlarında motor silindir hacminin yanı sıra fiyat ve diğer kriterlerin de devreye alınmasıyla otomotiv sektöründe yeni bir dönem başladı.

Yapılan değişiklikle, vergi oranları motor silindir hacmi 1600 cc'yi geçmeyen araçlarda yüzde 45'ten yüzde 60'a, 1600-2000 cc arası araçlarda yüzde 90'dan yüzde 110'a, 2000 cc üzeri araçlarda ise yüzde 145'ten yüzde 160'a çıkarıldı.

Belirlenen vergi oranları, motor silindir hacmi 1600 cc'yi geçmeyen araçlarda ÖTV matrahı 40 bin lirayı aşmayanlar için yüzde 45, 40-70 bin lira arasındakiler için yüzde 50 olarak uygulanacak. Vergi oranı, motor silindir hacmi 1600-2000 cc arasındaki araçlarda ÖTV matrahı 100 bin lirayı aşmayanlar için ise yüzde 100 olacak.

Yeni düzenlemede, elektrik motoru da olan 1600-2000 cc arasındaki araçların, elektrik motor gücü 50 KW'ı geçip motor silindir hacmi 1800 cc'yi geçmeyenlerin vergi oranı yüzde 60 olarak belirlendi. Söz konusu kategoride ÖTV matrahı 50 bin lirayı aşmayan araçlar için yüzde 45, 50-80 bin lira arasındaki araçlar için de yüzde 50 vergi uygulanacak.

Elektrik motor gücü 100 KW'ı geçip motor silindir hacmi 2000-2500 cc arasında olan araçların satışlarında yüzde 110 vergi alınacak. Ancak bu oran, bu kategoride ÖTV matrahı 100 bin lirayı aşmayan araçlarda yüzde 100'e inecek.

Söz konusu düzenleme sonrası, motor silindir hacmi 1600 cc'ye kadar araçların ÖTV matrahı 40 bin TL'yi geçmeyenlerde bir fiyat değişikliği olmayacak. 1600 cc'ye kadar olan araçların ÖTV matrahı 40 bin TL ile 70 bin TL arasında olanlarda fiyat artışı 2 bin 360 TL ile 4 bin 130 TL arasında değişirken, 70 bin TL üzeri olanlardaki artış da 12 bin 390 TL'den başlayacak.

1600-2000 cc arası araçların ÖTV matrahı 100 bin TL'yi aşmayanlarda ortalama 11 bin 800 TL zam meydana gelirken, 100 bin TL üzeri olanların fiyatında ise en az 23 bin 600 TL artış olacak. ÖTV matrahı 150 bin TL olan 2000 cc üzerindeki bir aracın fiyatında da 26 bin 550 TL artış gerçekleşecek.

1.6 motor ve 40 bin TL-70 bin TL aralığında yüzde 45 olan ÖTV oranı yüzde 50'ye çıkarıldı. Endeks hesabı yaparsak bu segmentteki araçların fiyatlarında yüzde 3-5 arasında bir artış olacak. 1.6-2 litre arasındaki araçlara ise yeni düzenlemenin etkisi yüzde 8-10 arası bir fiyat artışı olur. 2 litre ve üzeri araçlardaki yüzde 145 olan ÖTV oranı 160'a çekildi ki bu son derece yüksek bir vergi oranı. Yeni uygulamanın etkisi en fazla, fiyatı ve motor hacmi yüksek otomobillerde görülecek. Fakat bu segmente düşen satış adedi pazarın yüzde 3-4›ü civarında olduğu için bunun pazara çok büyük etkisi olmayacaktır.

Doların yükselişe geçtiği bu dönemde, ÖTV zammına gidilmesi zaten artacak olan otomobil fiyatlarını daha da artıracak.

Yılsonu kampanyaların yoğun olduğu bir dönem de artışa gidilmesi satışları olumsuz etkileyecek.

ÖTV artışı üreticiyi kesinlikle sevindirmedi.

Toplam artışa bakıldığında fiyatlarda %3-3,5 arasında bir fiyat artışı söz konusu olacak.

Düzenlemenin önemli tarafı lüks araçlardan daha düşük fiyatlı araçlara bir yönelimi sağlayacak. Yani bir nebze lüksü düşürecek. Ayrıca yerli modellere rağbeti artıracak. Yerli mal satışları yoğun olan satıcı ve üreticileri bu düzenleme çok etkilemeyecek. Aralık ayındaki satışlara olumsuz bir yansıması olacak. Ancak dolar yükselişinden kaynaklanan kur farkının fiyatlara yansıtılmaması alıcıya avantaj sağlayacaktır. Kur farkının yansıtılması durumunda ÖTV ile birlikte % 8-9'luk bir fiyat farkı olacaktır. 2017'de ise bu oran %20-25'leri bulabilir.

Üretici bu düzenlemeyi 2017›de bekliyordu. 2016 sonunda bu düzenlemenin yapılması kendilerinde bir sürpriz yaşattı.

Pazarın lideri konumunda bulunan Alman Volkswagen ÖTV düzenlemesinden en çok etkilenen markaların başında geliyor.