• DOLAR 34.366
  • EURO 36.972
  • ALTIN 2973.868
  • ...
SON DAKİKA

Bir ürünü istenilen, sevilen ve beğenilen seviye ve standartlarda üretmek hem emek hem de beceri ister. Aynı zamanda iyi bir özveri ister.

 

Peki, bir ürünü sadece üretmek yeterli midir? Ben ürünü üretirim gerisine karışmam diyebilir miyiz?

Siz istediğiniz kadar iyi ve güzel bir ürün üretin. Bu ürünü yeteri derecede pazarlayamazsanız yeteri derecede satış yapamazsınız. Ürünü pazarlayacak,  var olan müşterilere yeni müşteriler katacak ağzı laf yapan diksiyonu iyi müşteri temsilcilerine ihtiyaç vardır. Bu pazarlamacılar ürünün ulaşmadığı müşterilere bu ürünü en iyi şekilde tanıtacak ve yeni müşteriler bulacaktır.

“Ürünü tüketen müşteridir. Dolayısıyla müşterinin haklı olan istek ve arzuları da önemlidir.” 

Ürettiğimiz ürün beğeniliyor mu?

 Müşterinin üründen şikâyeti var mı?

Ürün zamanında kendilerine yetişiyor mu?

 Gelen satış elemanı ve dağıtıcıdan memnunlar mı?

Müşteri nasıl bir ürün itiyor?

Sorularının cevabını bulmak için pazarlamacıların müşterileri ziyaret etmesi, istek ve şikâyetlerini dinlemesi ve buna göre ürünün şekillendirilmesi gerekir.

Üreticinin bir ürünü beğenmesi değil, müşterinin ürünü beğenmesi önemlidir. Kendi istek ve arzularına göre ürün üretmek doğru değildir?

Ürünü ürettik. Pazarlamasını da yaptık. Peki, bu ürünü müşteriye zamanında ve istenen standartlarda ulaştıracak dağıtım ağına sahip miyiz?

Müşteriye zamanında ve istenen standartlarda ürünü yetiştirecek dağıtım ağına sahip değilsek, istediğimiz hedefi yakalayamayız.

Bazı ürünlerin müşteriye ulaşması zamana endekslidir. Zamanında yetiştirilemeyen bir ürünün kıymeti yoktur. Buna şöyle bir örnek verebiliriz. Ürettiğimiz ürünün numunesinin ihaleye yetişmesi lazım iken, numuneyi verdiğimiz kargo firması numuneyi ihale saatinden bir saat sonra ihaleye yetiştirirse ne olur. Bu yetiştirmenin kıymeti olur mu? Belki de yapacağımız milyarlar değerindeki bir satışı bu şekilde kaybetmiş oluruz. Bu örneği biraz basite indirgeyelim. Günlük gazete çıktığı günün bir gün sonrasında elimize ulaşırsa ne olur. Dünya gündeminden bir gün geç haberdar olur ve bayat bilgilerin sahibi oluruz. Dünyayı bir gün gerisinden takip etmiş oluruz.

Bu yüzden müşteriye ürünün zamanında ve istenen standartlarda ulaşması gerekir. Zamanında ulaşmayan ürünler zaman içerisinde müşteri tarafından terk edilmeye mahkûmdur.

Ürünün istenen sayıdaki müşteriye ulaşması ve var olan müşterilerin kaybedilmemesi için işin en uç noktasındaki üretim ve dağıtım ağının en önemli faktörü olan dağıtım elemanlarının iyi seçilmesi, yetiştirilmesi, eğitimden geçirilmesi, takip edilmesi ve kontrol edilmesi gerekir. 

Oluşturulacak bir müşteri portföyünün de işe katkısı büyük olacaktır. Müşteri bilgilerinin kaydedilmesi ve arasıra bu müşterinin aranması ya da bizzat pazarlama elemanı tarafından ziyaret edilerek şikâyetlerin dinlenmesinin satışa büyük katkıları olacaktır.

Kimi dağıtım ve tahsilât elemanları asabidir, sinirlidir. Müşteri ile diyalogu zayıftır. Ürünü dağıtırken veya tahsilâtını yaparken çok kırıcı davranabilir. 

Birçok müşteri sadece dağıtım ve tahsilât elemanlarının nezaketsizliğinden ürünü almaktan vazgeçer. Bu yüzden hem dağıtım hem de tahsilât elemanlarının iyi bir eğitimden geçirilmesi, aynı zamanda arasıra bu elemanların takip ve kontrol edilmesi ürettiğimiz ürünün satışına büyük katkıları olacaktır. 

Selam ve dua ile…