• DOLAR 34.547
  • EURO 36.015
  • ALTIN 3005.461
  • ...

PKK`nin Türkiye`ye yönelik görünen eylemleri aslında Türkiye`den çok bölgedeki halka zarar veriyor.

 

PKK`nın eylemleri Suruç sonrası değil, 5+1`in (yani BM Güvenlik Konseyi`nin daimi üyeleri olan ABD, Rusya, Çin, Fransa, İngiltere ve bunlara ilaveten Almanya`nın) İran`la anlaşmasından sonra başladı. Suruç, PKK açısından sadece bir bahaneydi. PKK`nin asıl hedefi İran pazarı ve Türkiye`nin İran ile olan ticaretidir. PKK, en işlek yolları bile güvensiz hale getirmek için yol kesip TIR`ları yakıyor, köprüleri yıkıyor. İdeolojik propaganda yapıyor görünen PKK, aslında İsrail`den aldığı siparişi gerçekleştiriyor.

Suriye`nin sınırında bulunan 8 sınır kapısı işlevsiz halde, Suriye ile ticaret imkânsızlaştı.  Irak sınırında bulunan tek kapı Habur sınır kapısıdır. Bu kapı her zaman çok canlı ve işlek bir yol olmuştur. Bölge ekonomisine çok büyük bir katkı sağlıyor. Binlerce tır ve kamyon sahibi nakliyecilik yapıyordu. Ancak IŞİD Tehlikesi nedeniyle bu sınır kapısı da işlevini yitirdi.

5+1`in İran ile nükleer konularda anlaşma sağlaması ve ambargonun tamamen kaldırılacağının açıklanması neticesinde, İran sınırı büyük önem kazandı. Türkiye ile İran arasında Hakkâri Esendere, Van Kapıköy ve Ağrı Gürbulak olmak üzere toplam üç aktif sınır kapısı var. Özellikle Gürbulak ve Esendere üzerinden son derece aktif ve yüksek hacimli bir ticaret yapılıyor. Gerek yurt içinden gerek yurt dışından gelen TIR ve kamyonlar bu kapılardan İran`a mal sevkiyatında bulunuyor. Türkiye`nin sadece İran İle değil, Pakistan, Afganistan, Hindistan, Bangladeş ve Çin ile kara ticareti de en kolay İran üzerinden yapılabiliyor. Bu sebeple Gürbulak ve Esendere yolları PKK`nın doğrudan hedefine girdi.

Türkiye`den İran`a bir geçiş güzergâhı olmaması için PKK, Tendürek Dağı ve Ağrı Doğubeyazıt`ta büyük yığınak yaptı. Çözüm Süreci`nden iyi yararlanan örgüt, bu bölgeyi kontrol altında tutuyor. Son günlerdeki TIR yakma olayları ve Gürbulak kapısına giden yoldaki karakollara saldırılması “Buraya gelmeyin, bu kapıyı kullanmayın, biz izin vermezsek ticaret olmaz” mesajını taşıyor. Hakkâri Esendere`de de durum aynı. Yollar riskli ve bu TIR`cılar için kelle koltukta ticaret anlamına geliyor. Van Kapıköy`e gelince; burası kapasitesi düşük bir sınır kapısı ve daha çok küçük çaplı işlerde kullanılıyor. Ancak ileride yapılacak yeni kapı ve yollar ile güvenliğin de sağlanması ile birlikte İran`a açılan çok önemli bir sınır kapısı haline gelebilir. Bu nedenle PKK burayı da önemsiyor. Saray ve Özalp ilçelerini kontrolü altında tutmak istiyor.

PKK`nın Iğdır-Ağrı-İran ve Kars-Iğdır-Nahçivan hattında Tır yakma eylemlerini başlatmasının ABD ile İran arasındaki nükleer anlaşma ile aynı zamana denk gelmesi dikkat çekicidir. PKK`nın amacı eğer korku salmak ise yolda durdurduğu her türlü aracı yakması gerekmez mi? Neden sadece Tırları yakıyor?  Diğer araçların kontak anahtarlarını toplayıp, dokunmadan, yakmadan gidiyor? Zannediyorum ki bu, İran ile Batı arasında varılan anlaşma sonrasında Batı`nın iştahını kabartan İran pazarı üzerindeki ekonomik savaşın Türkiye`ye yansımasıdır. PKK almış olduğu ihale gereği İsrail`in taşeronluğunu yapıyor. İran pazarına mal sağlayacak ülkelerin geçiş güzergâhı olarak Türkiye`nin kullanılmasını istemedikleri, bu saldırılar ile net bir şekilde anlaşılıyor.

Pasif bir HDP`den ziyade silahlı ve hareketli bir PKK ile İsrail daha rahat hedefine ulaşıyor. Bu yüzden eylemler devam edecektir.

Tırlar, kamyonlar yakılarak Türkiye veya İran`dan çok bölgedeki Kürt halkı zarara uğruyor. Nakliyecilerin gözleri önünde emekleri küle çevriliyor. Köprüler yıkılarak, yollara mayın konularak ulaşım engelleniyor.

 PKK gelişmiş bir bölge istemiyor. Ekonomisi çökmüş açlıktan devlete isyan eden bir bölge halkı istiyor. Yaptıklarının sebebi olarak hükümeti gösteriyor. Ama esasında buradaki tek hedef, İran`ın ekonomisi üzerinden kaldırılan engellerin İsrail`i rahatsız etmesi ve PKK`nin taşeron olarak görevlendirilerek Türkiye ile olan ticaretinin baltalanmak istenmesidir. Böyle olsa da bu ticaretten ekmek kazanan binlerce nakliyeci ve esnaf var. Bu yollar üzerinde binlerce esnaf bundan istifade ediyor. İşte asıl bunlar zarar görüyor.

Yazarın Diğer Yazıları