• DOLAR 34.547
  • EURO 36.015
  • ALTIN 3005.461
  • ...

Türkiye`de general, subay, sözleşmeli er ve erbaşlar hariç tutulduğunda 606 bin 411 asker görev yapıyor. Bunların hepsinin üç ay fazla askerlik yaptığı hesaplandığında büyük rakamlar ortaya çıkar.

On altı yaş üzeri olan bir kişi 803,607 TL asgari ücret alıyor. Üç ay fazla askerlik yapan erlerin bu üç aylık süre zarfında çalıştıkları varsayılsa, alacakları toplam maaş, 1.461.948.373,431 TL yapar. Bunların yeme, içme ve barınma giderleri de hesaplandığında büyük rakamlar ortaya çıkar. Bu sebeple askerlik süresinin bir yıla indirilmesi genç ve dinamik bir kitlenin iş gücü ekonomiye büyük katkı getirecektir.

Asgari ücretten 217,820 lira vergi alındığı biliniyor ve bu vergilerin artık kesilmemesi için yapılan çalışmalar var. Bu şekilde asgari ücret 1.021,050 TL olacak. Bu rakam üzerinden bir hesap yapıldığında, erken terhis olanların asgari ücret üzerinden alacakları toplam maaş 1.857.527.854,65 TL olarak ortaya çıkar.

Hükümet, asker kaçakları ve bekaya kalanlar için yüksek cezalar koydu. Örneğin,  2013 yılında 1 yıla kadar yoklama kaçağı kalan ve işlemlerini kendiliğinden ya da yakalanarak gelerek tamamlatan yükümlüye 118 lira para cezası verildi.  Bu miktar, 2 yıla kadar yoklama kaçağı kalan ve işlemlerini kendiliğinden tamamlatan yükümlülere 593 lira, yakalanarak getirilen yükümlülere ise 2 bin 376 lira olarak biçildi.  5 yıla kadar yoklama kaçağı kalan ve işlemlerini kendiliğinden tamamlatan yükümlülere 4 bin 456 lira, yakalanarak getirilen yükümlülere ise 10 bin 696 lira olarak uygulanacak.  20 yıllık bir yoklama kaçağı ise yakalanırsa 46 bin 335 lira para cezasına çarptırılacak. Uygulanan para cezaları, kaçaklığın süresine ve kendiliğinden gelmeye göre kademelenerek artacak.

600 bin asker kaçağı olduğu düşünüldüğünde hükümet yukarıdaki cezaları koymakla asker kaçağı olma veya bekaya kalmamaya karşı caydırıcı cezalar koymaktan çok, ekonomideki kimi açıkları kapatmayı tasarlıyor. Çünkü 600 bin asker kaçağından elde edilecek miktar çok büyük rakamlara varıyor. Ancak çeşitli sebeplerle askerliğe gidememiş olanların çoğunun imkânsızlıklar nedeniyle askere gidemediği ve yakalanıp getirilseler de bu rakamları veremeyeceği kesindir.

Uzun süredir asker kaçağı olanlardan, iş güç sahip olanlar var. Bunlar belirlenen bu cezaları ödeyebilseler bile büyük bir iş kaybına uğrayacaklar. Kimileri işyerini kapatmak zorunda kalacak. Kimileri işinden olacak.

Asker kaçağı olanlardan kimileri ise çoluk çocuğa karışmış, belki kendileri ile beraber askerliğe gidecek yaşta oğulları var. Bu yüzden bu yaştaki kişilerin silâhaltına alınması, psikolojik bunalımlara ve dengesizliklere sebep olacaktır. Bu yüzden hem yüksek cezalar vermek hem de silâhaltına almak yerine, daha farklı çözüm yolları düşünmek daha mantıklı olacaktır.

Madem ekonomideki kimi açıklar bu cezalarla kapatılmaya çalışılıyor. O zaman belli bir yaştan sonrası için bu cezalar bedelli askerliğe çevrilip bir yandan gelir sağlanırken, bir yandan da asker kaçağı olanların kaçak durumdan kurtulmaları sağlanabilir.

Diğer yandan vatandaşı yüksek rakamlarla caydırmaya veya cezalandırmaya çalışmak ne kadar doğrudur?

Ekonomideki açıkları vatandaşa uygulanacak cezalarla kapatmaya çalışmak ne kadar etik olarak karşılanır?

Bu uygulamanın çok puan toplamayacağı, vatandaş tarafından tasvip edilmeyeceği kesindir. Çünkü bu asker kaçaklarının içinde asgari ücreti bile bulamayan, karın tokluğuna çalışan ve 7-8 tane çocuğu olanlar var. Bir yandan bu kişiyi silâhaltına alacaksınız. Diğer yandan adamı hiçbir şekilde ödeyemeyeceği bir borç altına koyacaksınız. Bunun anlaşılır bir tarafı yok. Bu şekilde bir ekonomik gelirin de sağlanamayacağı şimdiden bellidir.

Ekonomik açıkları kapatma adına bu tarz cezalara gitmek yerine daha sağlıklı, ekonomik gelir kapıları düşünmek daha mantıklı ve daha etik olacaktır.

Selam ve dua ile Allah`a emanet olun.

Yazarın Diğer Yazıları