Kur’an-ı Kerim’de Mahremiyet Hükümleri
Allah Teâlâ, Nisâ Suresi 23. ayette, kendisiyle evlenmenin haram olduğu kişileri şu şekilde sıralamıştır:
“Anneleriniz, kızlarınız, kız kardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, erkek kardeşin kızları, kız kardeşin kızları, sizi emziren anneleriniz, sütbacılarınız, eşlerinizin anneleri, kendileriyle birleştiğiniz eşlerinizden olup evlerinizde bulunan üvey kızlarınız size haram kılındı. Eğer onlarla birleşmiş değilseniz (nikâh ortadan kalktığında) kızlarını almanızda size bir sakınca yoktur. Kendi sulbünüzden (onun zürriyetinden olan, öz) olan oğullarınızın eşleri ve iki kız kardeşi birden almak da size haram kılındı…”
Ayrıca, Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (s.a.v.), yeğenle birlikte teyze veya halayı aynı anda eş olarak almayı yasaklamış ve süt hısımlığıyla ilgili mahremiyet çerçevesini genişletmiştir. Bu kurallar, mahremiyetin kan, evlilik ve süt hısımlığı yoluyla oluştuğunu göstermektedir.
Üvey Annenin Kız Kardeşiyle Evlenmek Caiz midir?
Fıkhi açıdan mahremiyet, yukarıda belirtilen üç kategori (kan, evlilik ve süt hısımlığı) üzerinden değerlendirilir. Üvey anne, yani babanın eşi, evlilik yoluyla hısım (akraba-yakın) olsa da, onun kız kardeşi bu kategorilerden hiçbirine girmez.
Dolayısıyla, üvey annenin kız kardeşiyle evlenmek İslam’a göre caizdir. (yapılmasına izin verilen-günah değildir, mânâsındadır)
Fıkhi Açıklama: Üvey anne, kişinin biyolojik annesi olmadığı için, onun kız kardeşi de kişinin gerçek teyzesi sayılmaz. Bu nedenle, üvey annenin kız kardeşiyle evlenmek, Nisâ Suresi’nde belirtilen haram kılınan kişiler arasında yer almaz.
Baba ile Bacanak Olma Durumu: Bir kişi, üvey annenin kız kardeşiyle evlendiğinde, babasıyla bacanak olabilir. Bu durum, şer’an (İslam hukuku açısından) herhangi bir sakınca taşımaz.




