Dünyanın en büyük elektrikli otomobil üreticilerinden Tesla, Kaliforniya'da satış yasağıyla karşı karşıya. Eyalet Motorlu Taşıtlar Dairesi (DMV), şirketin Autopilot ve Full Self-Driving (Tam Otonom Sürüş) teknolojilerini pazarlarken tüketiciyi yanılttığını öne sürerek, Tesla'nın satış lisansının askıya alınmasını talep etti. Gözler şimdi Oakland’daki mahkemede başlayacak kritik davada.
Autopilot teknolojisi mahkemelik oldu: Lisans askıya alınabilir
Kaliforniya DMV’ye göre Tesla, araçlarının tamamen otonom sürüş yeteneğine sahip olduğu yönünde abartılı ve yanıltıcı tanıtımlar yaptı. Bu sebeple şirketin eyalet genelinde geçerli satış lisansının askıya alınması ya da tamamen iptali masada. Karar, yalnızca Tesla’nın itibarını değil, Kaliforniya’daki satış ve teslimat hacmini de doğrudan etkileyecek.
Davanın geri planı: Süreç 2022’de başladı
İlk şikayet Temmuz 2022’de yapıldı. DMV, Tesla’nın reklamlarında araçların sürücü müdahalesi olmadan tamamen otonom şekilde kullanılabileceği izlenimini verdiğini belirtti. Ancak mevcut sistemler, hala aktif sürücü gözetimi gerektiriyor. Tesla’nın davayı düşürme talebi ise Haziran 2025’te reddedildi. Beş gün sürecek kritik duruşma bu hafta başlıyor.
Tesla savunmada: “İfade özgürlüğü ve yanlış anlama”
Tesla’nın hukuk ekibi, tüm açıklamaların yasal sınırlar içinde yapıldığını, Autopilot’un sürücü desteği sunduğunu ve “tam otonom sürüş” tanımının pazarlama kapsamında olduğunu savunuyor. Şirket, reklamlarında sürücü müdahalesi gerektiğini açıkça belirttiklerini de vurguluyor.
Bu dava neyi değiştirir?
Eğer mahkeme DMV’nin talebini haklı bulursa, bu karar Tesla'nın ABD'deki en büyük pazarı olan Kaliforniya’da satış yapamamasıyla sonuçlanabilir. Ayrıca bu gelişme, tüm otonom araç sektörüne yönelik daha sıkı denetimlerin kapısını aralayabilir. Uzmanlara göre, davanın sonucu dünya genelinde regülasyonları etkileyecek kadar önemli.





