4 milyar dolar değerindeki bu anlaşma, son yıllarda küresel tüketici markaları tarafından gerçekleştirilen en yüksek değerli Çin’den çekilme işlemlerinden biri olarak değerlendiriliyor.
Anlaşmaya göre şirketler, Boyu Capital’ın Çin’deki Starbucks perakende operasyonlarında %60’a kadar pay sahibi olacağı bir ortak girişim kuracak. Starbucks ise %40’lık bir hisseyi elinde tutacak, ayrıca marka ve fikri mülkiyet haklarını yeni şirkete lisanslamaya devam edecek.
Seattle merkezli kahve zincirinin Çin’deki pazar payı son yıllarda ciddi şekilde geriledi. Bunun başlıca nedeni, Luckin Coffee ve Cotti Coffee gibi yerel zincirlerin daha ucuz ürünlerle agresif bir rekabet yürütmesi. Çin’deki ekonomik yavaşlama nedeniyle tüketicilerin fiyat duyarlılığı artarken, Starbucks fiyatlarını düşürmeden rekabet gücünü korumakta zorlanıyor.
Starbucks, 1999 yılında Çin pazarına girerek ülkede kahve kültürünü adeta başlatan marka olmuştu. Ancak Euromonitor International verilerine göre, 2019’da %34 olan pazar payı 2023’te %14’e düştü. Çin, Starbucks’ın dünya çapındaki kafelerinin beşte birinden fazlasına ev sahipliği yapıyor.
Şirket, bu düşüşe karşı koymak için bazı kahve dışı içeceklerde fiyat indirimine gitmiş, ayrıca yerelleştirilmiş yeni ürünleri piyasaya sürme hızını artırmıştı.
Bugün Luckin Coffee’nin Çin genelinde 20.000’den fazla şubesi bulunurken, Starbucks’ın yaklaşık 7.800 şubesi var. Ancak Luckin’in iş modeli daha çok paket servis ve teslimata odaklanıyor.
Starbucks’ın Çin’deki benzer mağaza satışları, 29 Haziran’da sona eren çeyrekte %2 artarken, bir önceki çeyrekte bu oran sıfır büyüme olarak kaydedilmişti.