Moskova Havacılık Enstitüsü'nden (MAI) mühendisler şu anda, yük taşımak ve uyduları Dünya yörüngesine fırlatmak için hava-yörünge taşımacılığına dayalı bir sistemin deneysel modelini geliştiriyor.

Bu bağlamda, Roket Yapımı ve Uzay Sistemleri Bölümü yüksek lisans öğrencisi Denis Myaukin şöyle dedi:
“Yeniden kullanılabilir sistemlerdeki son gelişmelere rağmen, geleneksel roketler teknik olarak zirve noktasına ulaşmak üzere. Bu da yörüngeye taşımacılık maliyetlerinde daha fazla düşüş sağlayamayacakları anlamına geliyor. Bu nedenle yeni teknolojik çözümler gerekiyor.”

Myaukin, MAI’nin önerdiği uzay uçağı konseptinin, Skylon gibi öncü projelere kıyasla teknik olarak daha az karmaşık olduğunu, bu nedenle daha düşük maliyetli yatırımlar ve daha kısa geliştirme süresi gerektirdiğini belirtti.

Enstitü mühendisleri, hidrojen yakıt kullanan, üç bölümden oluşan çok işlevli bir itki ünitesi kullanılmasını öneriyor. Araç, kalkış ve atmosferin yoğun katmanlarında hidrojen-buhar türbinli roket motoruyla çalışacak. Uçuşun orta kısmında hava soluyan (ramjet) motor kullanılacak ve son aşamada yörüngeye ulaşmak için geleneksel roket motoru devreye girecek.

Hidrojenin kullanımı, itki ünitesinin verimliliğini önemli ölçüde artıracak.

Bilimsel hesaplamalara göre, bu yaklaşım yakıt kütlesini geleneksel roket sistemlerine kıyasla yaklaşık %20 oranında azaltacak. Böylece kalkış kütlesinin %5’inden %8’ine kadar faydalı yük taşınabilecek. Gelecekte bu uzay uçağının, kıtalararası yüksek hızlı yolculuklar ve uzay turizmi için de kullanılması bekleniyor.

Araştırmacılar, 220 km irtifada yörüngeye ulaşmayı optimize etmek için matematiksel bir model oluşturdu ve hesaplamalar yaptı. Bu, seçilen yaklaşımın uygulanabilirliğini doğruladı. Mühendislik ekipleri, gelecekte uçağın dış tasarımı ve itki ünitesi gereksinimlerini daha hassas şekilde belirlemeyi planlıyor.

Muhabir: Muhammet Mahsum Tuna