NASA, Kaliforniya eyaletinde yer alan bir pistte, uçağın kendi motoruyla ve düşük hızda ilk taksi (yer hareketi) testlerini 10 Temmuz’da gerçekleştirdikten sonra bu uçağın fırlatılmasına yaklaşmış bulunuyor. Bu bilgi, kurumun yayınladığı bir basın bülteniyle duyuruldu.
New York Post gazetesinin aktardığına göre, bu uçak hizmete girerse, New York ile Londra arasındaki uçuş süresini yalnızca üç buçuk saate indirebilecek.
Bu yer manevrası, ABD Hava Kuvvetleri’ne ait bir tesiste gerçekleştirildi ve “X-59” uçağının geçirdiği test sürecinin son aşaması niteliğindeydi.
Uçağın uzunluğu 100 feet (yaklaşık 30 metre), kanat açıklığı ise 30 feet (yaklaşık 9 metre). NASA’ya göre ilk hava testi bu yılın ilerleyen aylarında gerçekleştirilecek.
NASA, önümüzdeki haftalarda uçağın hızının aşamalı olarak artırılacağını ve kalkış hızına yakın seviyelerde yüksek hızlı testlerin yapılacağını; ancak bu süreçte uçağın fiilen havalanmayacağını belirtti.
NASA, Lockheed Martin şirketiyle iş birliği içinde, geçtiğimiz yıl “Quesst” görevi kapsamında bu uçağı tanıtmıştı. Görevin amacı, uçuş süresini kısaltabilecek ve ses duvarını aştığında rahatsız edici gürültü çıkarmayacak bir uçak geliştirmekti.
NASA, X-59’un New York ile Londra arasındaki uçuş süresini üç buçuk saate indirebileceğini doğruladı. Yetkililerin verdiği bilgiye göre, bu özel tasarıma sahip uçak ses hızını aşarken bile sadece “hafif bir tokmak sesi” kadar sessiz bir gürültü üretiyor. Bu durum, saatte 1488 kilometre hıza ulaşıldığında bile geçerli olacak.
1973 yılından bu yana Amerika Birleşik Devletleri ve bazı diğer ülkelerde, ses duvarını aşan uçakların kara üzerinde uçması yasaklanmıştı. Bunun sebebi, ses hızının aşılması sırasında oluşan “sonik patlama”nın neden olduğu yüksek gürültüydü. NASA ise bu yeni uçağın uzun ve sivri burnunun, geleneksel uçaklara kıyasla aşırı gürültüye yol açan şok dalgalarını azaltacağını açıkladı.
“X-59” uçağı, 1976 yılında hizmete giren ve saatte 2172 kilometre hıza ulaşan, British Airways’e ait “Concorde” uçaklarının yeni nesil halini temsil ediyor. Concorde, 1996 yılında Atlantik Okyanusu’nu üç saatin altında geçerek rekor kırmıştı.
Ancak 1976’da hizmete giren Concorde uçakları, yüksek bakım maliyetleri ve 2000 yılında yaşanan ölümcül bir kazanın ardından 2003 yılında tamamen hizmet dışı bırakılmıştı. Bu bilgi New York Post tarafından aktarıldı.