Meryem Başak

ÇARŞAF

16.01.2012 14:12:35 / Meryem Başak
Giyim çeşitlerinin farklı oluşuyla birlikte tesettürün bazı ölçülerinin olduğu görülür. Farklı Müslüman toplumlarda gelenekselleşmiş değişik örtüler bulunmakla birlikte İslam âlimlerinin çoğunluğu çarşafı en güzel tesettür şekli olarak nitelendirirler. Önceki yazılarımızda da işaret ettiğimiz gibi tesettür temelde iki ana felsefeye dayanır:

Birincisi, kadınların heva heves peşindeki insanlardan korunması, ikincisi ise ilahi ölçülerin dışındaki şehevi tahrik edicilerden korunmak, aile ve toplumun sağlığının korunması şeklinde ifade edilebilir.

Tesettür, önemli yeri ve etkisiyle namahremlere kesin bir mesaj iletmekte ve onlara “benden uzak dur” uyarısında bulunmaktadır.

Kadının bedenin daha fazla örtünmesi kötü bakışlılara karşı daha fazla korunmasına yol açar. En iyi tesettür şekli, kötü niyetlilerin hesaplarını bozduğu gibi aile ve toplumun selametine sebep olur. Kadının beden hatları belirgin oldukça daha fazla şeytani bakışların hedefi haline gelir. İnce, dar ve bedeni belli eden elbiseler kötülüğe odaklanmış gözlerin dikkatini celp etmeye ve günah çarkının işlenmesine yol açar. Hatta bazı renklerin bile dikkatleri çektiği görülür. Durum böyle olunca kadının, ailenin ve toplumun selametine uygun olan örtü şekli üzerinde ciddiyetle durulmalıdır.

Bu kısa açıklamadan sonra kadınların hayâ, iffet, vakar, metanet ve sağlığını koruyabilecek biricik elbisenin çarşaf olduğu görülür. Burada çarşaftan bedeni en iyi şekilde örten tesettür şekli kastedilmektedir. Çarşaflı olduğu halde ruhi tesettürden yoksun olup çarşafı tesettür için kullanmayanlar bu çerçevenin dışındadır.

Bazı önyargılıların aksine tesettür kadın için en iyi koruma duvarıdır. Çarşafa bürünen kadınlar ise sedefin içindeki yüksek değerdeki ziynetler gibidir.

Çarşafı eleştirenlerin bir kısmı Kur`an-ı Kerim`de geçmediğini ileri sürüp böyle bir tercihe karşı çıkarlar. Konunun aydınlanması için ayetlere bakmada fayda var.

“Mü`min kadınlara da söyle: "Gözlerini (harama çevirmekten) kaçındırsınlar ve ırzlarını korusunlar; süslerini açığa vurmasınlar, ancak kendiliğinden görüneni hariç. Başörtülerini, yakalarının üstünü (kapatacak şekilde) koysunlar” (Nur Suresi 31)

Ahzab Suresinin 59. Ayeti kerimesinde ise şöyle buyurulmaktadır:
“Ey Peygamber, eşlerine, kızlarına ve mü`minlerin kadınlarına dış elbiselerinden (cilbablarından) üstlerine giymelerini söyle; onların (özgür ve iffetli) tanınması ve eziyet görmemeleri için en uygun olan budur. Allah, çok bağışlayandır, çok esirgeyendir.”

“Cilbab” kelime olarak ‘dışlık, dış elbise` demektir.

Kelime olarak çarşaf geşmediği doğrudur.Buradaki “cilbab” kelimesine en yakın örtünün çarşaf olduğu  İslam âlimleri tarafından belirtilmektedir. Doğrudan çarşafa işaret edilmemişse de çarşafa benzer bir örtü kastedildiği anlaşılmaktadır.
Bedenin örtünmesi değişik elbise ve örtülerle  mümkündür. Ancak önemli olan bedenin hatlarına kadar namahremlerin gözlerinden örtünmesi olduğu için çarşaf, bedeni örten şekli ve rengiyle hem kadınlara rahatlık sağlamakta hem de hiçbir cezabiyete yol açmamaktadır.

Tesettüre işaret eden ayetler genellikle şu noktalara dikkat çekerler: Heva ve heves sahiplerinin bakışlarından korunma, iffetin muhafaza edilmesi, ziynetlerin açığa çıkarılmaması, başın ve göğsün en güzel şekliyle örtünmesi, dikkatleri cezbedecek, heva ve hevesleri harekete geçirecek şekilde konuşulmaması, evde kalıp insanların arasına fazlaca çıkmama şeklinde açıklanabilir.

Öncelikle başın ve göğsün en güzel şekilde örtünmesi gerekir. Bu çarşafla, ya da geniş ve uzun pardösü ile olabilir. Ancak çarşaflı kadınlar çarşafın hem daha rahat hem daha fazla koruyucu olduğunu ittifakla ileri sürerler.

Diğeri ise bedenin namahremlerden korunmasıdır. Bizden öncekiler kadının bedenini en iyi örten tesettür şeklinin çarşaf olduğu sonucuna varmış ve çarşafı gelenek haline getirmişler.

Müslüman kadınlar Kur`an`ın emirlerine bağlı hareket edip bedenlerini namahremlerin bakışlarına karşı örtmelidir. Fitne ve fesadı önleme ve kötü niyetlilere karşı bedene siper olan çarşaf tesettürde daha fazla fonksiyon icra ediyorsa ve olası sorunların önüne geçebiliyorsa Müslüman kadınların en iyi örtü şekli olan çarşafa yoğunlaşmaları ve bu kültürü geliştirmeleri gerekir.



 
Diğer Yazıları

Tüm Yazıları

Diğer Yazarlar

Tüm Yazarlar