Geçici kimlik belgesi
MADDE 14 – (1) Kimlik kartı başvurusunda bulunan kişiye, kimlik kartı teslim edilinceye kadar geçerli olan ve kimliğini ispata yarayan geçici kimlik belgesi düzenlenir. Geçici kimlik belgesinin şeklini ve geçerlilik süresini belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir.
(2) Geçici kimlik belgesi ile işlem yapacaklar tarafından belgenin geçerliliği ve doğruluğu Kimlik Paylaşımı Sistemi, e-Devlet veya Bakanlığın belirleyeceği sistem üzerinden kontrol edilebilir.
Afet durumunda kimlik kartı alınması
MADDE 15 – (1) Afet nedeniyle genel hayata etkili olacak derecede zarar gören yerlerde kimlik kartı kullanılamaz hale gelen veya kaybolan vatandaşların başvuruları, mülki idare amirinin vereceği karar üzerine Genel Müdürlüğün koordinesi ile alınır.
(2) Afet nedeniyle kimlik kartı talebinde bulunan kişinin merkezi veri tabanında fotoğrafı ile biyometrik verisinin bulunması hâlinde güncel fotoğraf şartı aranmaksızın başvurusu alınır.
(3) Afet nedeniyle herhangi bir yerleşim yerinde bulunan kişinin kimlik kartı talebinde, kendisini tanıyan veya misafir edenlerin tanıklığı ile başvuru alınır. Talep belgesine, iki tanığın imzası alınır.
Gezici kayıt terminali
MADDE 16 – (1) Kimlik kartı başvurusu için nüfus müdürlüğüne gelemeyeceğini belgelendiren kişilerin başvurularında, iş hacmi ve personel durumu göz önüne alınarak mülki idare amirinin onayı ile Gezici Kayıt Terminali kullanılabilir.
Kişiselleştirme
MADDE 17 – (1) Kimlik kartının kişiselleştirilmesinde kullanılacak sistemi belirlemeye Bakanlık yetkilidir.
(2) Başvuru sahibinin kimlik bilgileri, biyometrik verisi, fotoğrafı, ıslak imzası, kart seri numarası ve elektronik sertifikaları ile talep edilmesi halinde din bilgisi ve kan grubu, belirlenen veri yapısına uygun olarak yazılmak suretiyle kart kişiselleştirilir.
(3) Kişiselleştirme aşamasından sonra kimlik kartı değerli kâğıt olarak kabul edilir.
(4) Kişiselleştirilmemiş ve kişiselleştirilmiş kimlik kartlarının kontrollerinin yapılmasına ilişkin usul ve esaslar Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
(5) Kalite kontrolü veya kişiselleştirme sırasında hatalı olduğu tespit edilen kimlik kartları belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde imha edilir.
Kimlik kartı teslim işlemleri
MADDE 18 – (1) On beş yaşını tamamlayan kişilerin kimlik kartları kendilerine veya başvuru sırasında belirlediği kişiye teslim edilir. Bu durumda talepte bulunan ile kimlik kartını teslim alacak kişi arasında soy bağı bulunması şartı aranmaz.
(2) İlgilisine veya başvurusu sırasında belirlediği kişiye teslim edilemeyen kartlar ilgilinin başvurusu sırasında belirttiği nüfus müdürlüğüne teslim edilir.
(3) Kısıtlı olanların kimlik kartları veli, vasi veya kayyum ya da bunların belirlediği kişiye teslim edilir.
(4) On beş yaşını tamamlamamış çocukların kimlik kartları; ana, baba ya da vasileri, bunların bulunmaması hâlinde büyük ana, büyük baba veya ergin kardeşleri ya da çocukları yanlarında bulunduranlar veya vekâletname ibraz eden resmî vekili ile veli ya da vasi tarafından belirlenen kişiye teslim edilir.
(5) 2828 sayılı Kanun ile 5395 sayılı Kanun kapsamında adına başvuru yapılan kişinin kimlik kartı, kuruluş yetkilisine teslim edilir.
(6) Dış temsilciliklerce alınan başvurularda Genel Müdürlük tarafından kişiselleştirilen kimlik kartları dış temsilcilikler yoluyla başvuru sahibine teslim edilmek üzere Dışişleri Bakanlığına gönderilir.
(7) Kimlik kartı teslim edildikten sonra kart aktif hale getirilir.
Kimlik kartı sahibinin yükümlülükleri
MADDE 19 – (1) Kimlik kartı sahibi;
a) Başvuru sırasında kendisine teslim edilen PIN zarfını ve içerisindeki bilgileri muhafaza etmekle ve bu bilgileri paylaşmamakla,
b) Teslim aldığı kartı kontrol edip, kart ile yongasında maddi hata bulunduğunu tespit etmesi halinde iade etmekle,
c) Kartın yenilenmesini gerektiren bir durum olması halinde yurt içinde nüfus müdürlüklerine, yurt dışında ise en yakın dış temsilciliğe başvurarak yeniletmekle,
ç) Kartı kaybetmesi halinde durumu yurt içinde çağrı merkezine veya nüfus müdürlüklerine, yurt dışında ise en yakın dış temsilciliğe bildirmekle,yükümlüdür.
Kimlik kartı şifre işlemleri
MADDE 20 – (1) Başvuru makamlarında bulunan KYKEC veya KİOSK cihazlarından PIN ve kişisel mesaj bilgisi değiştirilebilir.
(2) Başvuru makamları dışında kullanılacak KEC’ler ile de PIN değiştirilebilir, değiştirilecek PIN’lere ilişkin işlem bilgileri Genel Müdürlüğün belirleyeceği sisteme aktarılır.
(3) PIN zarfı, PIN, PUK ve kişisel mesaj bilgisi verilmesi ile diğer şifre işlemlerine ilişkin yöntemi belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir.
(4) Açılmış veya tahrifata uğramış PIN zarfları işleme alınmaz ve başvuru makamlarınca yerinde kayıt altına alınarak imha edilir.
PIN ve biyometrik bloke kaldırma işlemi
MADDE 21 – (1) Bloke kaldırma işlemleri kişi doğrulandıktan sonra KYKEC aracılığı ile; PUK bilinmesi halinde ise PIN blokesi kaldırma işlemi KEC aracılığı ile yapılır.
(2) Kimlik kartı sahipleri tarafından KİOSK’larda PIN değiştirme, PIN bloke kaldırma, kişisel mesaj değiştirme ve kart kontrolü işlemleri gerçekleştirilebilir.
(3) Kimlik kartı sahipleri tarafından PUK bilinmemesi veya biyomerik veri ile PIN blokesi kaldırılamaması durumunda yeni bir PIN zarfı kişiye verilir ve sonrasında yeni PUK ve PIN bilgisi KYKEC aracılığı ile yongaya yazılır.
(4) Biyometrik hata sayacı eşik değeri Genel Müdürlük tarafından belirlenir. Karttaki biyometrik hata sayacı sıfırlanıp biyometri blokesi başvuru makamlarınca kaldırılır.
(5) Bloke kaldırma işlemleri başvuru makamınca MERNİS’e kaydedilir.
Yeniden kimlik kartı başvurusu
MADDE 22 – (1) Yeniden kimlik kartı başvurusunda merkezi veri tabanındaki fotoğrafın son altı ay içerisinde yapılmış bir başvuruya ait olmaması halinde, ilgiliden son altı ay içinde çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf istenir ve kimlik belgesi aranmaksızın biyometrik doğrulaması yapılarak kimlik kartı başvurusu alınır.
(2) Yeniden kimlik kartı taleplerinde kimlik belgesi ibraz edilememesi ve biyometrik doğrulama da yapılamaması halinde öncelikle merkezi veri tabanında bulunan fotoğraf, imza ve kişi bilgileri üzerinden doğrulama yapılır. Doğrulama yapılamaması ve kişinin kimliğinde tereddüde düşülmesi halinde kimliğin tespiti için 12 nci maddede belirtilen usul ve esaslara göre işlem yapılır.
Gerçeğe aykırı beyan ve tahrifat
MADDE 23 – (1) Kimlik kartları ve geçici kimlik belgesi üzerinde veya içinde silinti, kazıntı, düzeltme yapılamaz.
(2) Kimlik Paylaşımı Sisteminden faydalanan kurumlar, kimlik kartının örneğini almaksızın, geçerliliğini Kimlik Paylaşımı Sistemi üzerinden teyit eder.
(3) Kimlik kartı başvurusunda gerçek dışı beyanda bulunulduğunun veya kimlik kartında tahrifat yapıldığının başvuru makamınca tespit edilmesi hâlinde durum Cumhuriyet Savcılığına bildirilir.
Kimlik kartının iptali
MADDE 24 – (1) Kimlik kartı;
a) Yonganın okunamaması,
b) Yonga içinde yer alan verilerden herhangi birinde eksiklik olması,
c) Yongadan kaynaklanan bir nedenle kimlik kartının kullanılamaması,
ç) Kartın kullanılamayacak derecede tahribata uğraması,
d) Kartın geçerlilik süresinin sona ermesi,
e) Kartın süresi içerisinde teslim alınmaması,
f) Kartın değiştirilmesi,
g) Kartın kaybolduğunun ya da çalındığının bildirilmesi,
ğ) Genel Müdürlük tarafından belirlenecek benzer hallerde,
başvuru makamınca iptal edilir.
(2) İptal edilen kimlik kartları Genel Müdürlük tarafından belirlenen usul ve esaslara göre imha edilir.
(3) Fiziki olarak imha edilecek kimlik kartlarının seri numaraları, iptal nedenleri ve kart durum bilgileri, imha tutanağına ve merkezi veri tabanına kaydedilir.
(4) Genel Müdürlük tarafından belirlenen başvuru makamlarınca imha edilecek olan kimlik kartlarına ilişkin bilgiler imha tutanağına aktarılır ve merkezi veri tabanına kaydedilir. İmha tutanağı dosyasında muhafaza edilir.
Kimlik kartının imhası
MADDE 25 – (1) Kimlik kartının değiştirilmesinde mevcut kimlik kartı geri alınır. Kurumlarda unutulan veya kişiler tarafından bulunan nüfus cüzdanları ve kimlik kartları o yerin nüfus müdürlüğüne gönderilir. İlgilinin adresinin tespit edilmesi ve kişinin yeni bir kimlik kartı almamış olması halinde bulunmuş olan nüfus cüzdanı veya kimlik kartı nüfus müdürlüğünce ait olduğu kişiye teslim edilir, aksi takdirde ilgili mevzuatına göre iptal ve imha edilir.
(2) Dağıtım birimince ilgilisine teslim edilemeyen kimlik kartları, başvuru sırasında bildirilen nüfus müdürlüğüne teslim edilir. Bu kartlar teslim alan nüfus müdürlüğünce kayıt altına alınır. Genel Müdürlük tarafından belirlenen süre içerisinde başvuru makamından teslim alınmayan kimlik kartlarının elektronik sertifikası geçersiz hale getirilir. Geçersiz hale getirilen kimlik kartları Genel Müdürlük tarafından belirlenen başvuru makamlarınca imha edilir.
(3) Dışişleri Bakanlığı tarafından kişiye teslim edilmek üzere dış temsilciliklere gönderilen kimlik kartlarının belirlenen süre içerisinde teslim alınmaması halinde Genel Müdürlük tarafından elektronik sertifikası geçersiz hale getirilir. Bu kartlar Dışişleri Bakanlığı veya belirleyeceği dış temsilciliklerce fiziki olarak imha edilir.
(4) Türk vatandaşlığının kaybı, çıkma, kaybettirme ya da vatandaşlığa alınmanın iptali ile ölüm, gaiplik veya ölüm karinesi gibi hallerde kimlik kartı geri alınarak kimlik kartının elektronik sertifikası geçersiz hale getirilir ve imha edilir.
(5) Kimlik kartlarının zarflanması, teslimatı, geçersiz hale getirilmesi ve imhası ile nüfus cüzdanlarının geçersiz hale getirilmesi ve imhasına ilişkin usul ve esaslar Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.