• DOLAR 34.336
  • EURO 36.403
  • ALTIN 2839.031
  • ...
Uçan: Motosiklet sürücülerine tatbiki eğitim ve hukuki düzenlemelerin yapılması şart
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

Artan kurye hizmetleri ile kullanıcısına zaman ve yakıttan sağladığı tasarrufun etkisiyle motosiklet kullanımı yaygınlaşırken, ülkede trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı ilk kez 5 milyonu geçti.

Öte yandan 5 milyar dolarlık hazır gıda ve paket servis alanında yaşanan büyük rekabet, motosikletli kuryeleri vazgeçilmez kıldı. Türkiye'de kayıtlı motosikletli kurye sayısı ise 982 bine ulaştı.

2021'de, ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarının yüzde 15,1'ini motosikletler oluştururken bu rakam 2022'de yüzde 22'ye çıktı. 2023 yılında ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarının 9 aylık süreç içerisinde 4 bin 149 kaza ile yüzde 22,2 seviyesine ulaştı. 2023 yılında meydana gelen kazalarda en az 68 kurye hayatını kaybetti.

Hızla artan motosiklet kullanımı beraberinde bazı tehlikeleri de getirdi. Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölüm Başkanı Dr. Öğretim Üyesi Rüştü Uçan, konuyla ilgili İLKHA muhabirine önemli değerlendirmelerde bulundu.

"Hızla motokurye sayısı arttı; bunlarla ilgili yasal düzenlemelerin yapılması lazım"

Dr. Öğretim Üyesi Rüştü Uçan

Türkiye'de son zamanlarda motokurye ve motorsiklet kazalarının çok arttığını belirten Uçan, "İstatistiklere baktığımızda aynı problemleri görüyoruz. Türkiye'de son sene satılan araçların yüzde 47,1'i motorsikletlerdir. Otomobil sayısı yüzde 31'dir yani bir ara açılıyor. Bu veriler demek ki zamanla 3-5 sene sonra yine aynı şekilde devam ederse otomobil sayısını geçecek bir durumla karşı karşıyayız. Şu anda Türkiye'de 982 bin adet motosiklet var ve İstanbul'da 250 bin kurye çalışmaktadır. Pandemiden sonraki bu gelişmede hızla motokurye sayısı arttı; bunlarla ilgili yasal düzenlemelerin yapılması lazım." dedi.

Güvenli motosiklet kullanımı için ne yapılmaldır?

Hem motokuryelerin hem de motorsiklet kullanıcılarının dikkat etmesi gerekenler hakkında konuşan Uçan, "Alacakları eğitimlerle; iş güvenliği, sürüş emniyeti, yağmurlu havada nasıl kullanması gerektiği, öndeki araçla ne kadar mesafede duracak veya önde duran bir araçtan aniden kapı açılmasından dolayı da kazalar çok oluyor. Bu kazaların önlemek için yavaşlarken ne yapılması gerekir gibi konuları mutlaka bu derslerde tatbiki olarak gösterilmesi lazım. Araba kullananların özellikle şoför olarak otomobil kullananların kapıyı kendi kullandıkları kapıyı açarkende sağ kolunu çevirerek açması lazım. Öyle olduğu zaman arkadan gelen var mı diye kontrol ederek kazayı önlemiş oluyor. Bunlara dikkat edilmesi lazım. Taksilerde ise kesinlikle sürücü tarafından inilip bilinmesi lazım diğer tarafın kapatılmış olması lazım; arka koltukta oturan kişinin sürücünün ters tarafından inememesinin sağlanması lazım. Mutlaka yaya yoluna iyice yanaşarak durması gerekir. Taksi şoförleri bizde ne yazık ki dur denildiği an yolun ortasında bile duruyorlar, arkadan geleni takip etmiyorlar ve taksilerden kaynaklanan kazalar meydana geliyor. Geçen birkaç gün önce böyle bir ölümlü kaza oldu. Yağmurlu havalarda da ayrıca çok dikkat edilmesi lazım mesafelerin ne kadar olacağının bilinmesi lazım. " şeklinde konuştu.

"Otomobil, arabalarında motorcuların can taşıdıklarını ve gerekli emniyeti hak ettiklerini bilerek üzerlerine sürmemeleri lazım"

İşveren kişilerin zamanla kısıtlama yapmaması gerektiğine dikkat çeken Uçan, "10 dakikada siparişi yetiştireceğim, yetiştiremezsem bunun parasını iade edeceğim gibi reklamların olmaması lazım. Bu reklamlar motosikletçilerin hızlı sürmesine neden oluyor. Prim başına iş veriyorlar, bunlarda kurallara uymadan hareket edilmesine yol açıyor. Otomobil, arabalarında motorcuların can taşıdıklarını ve gerekli emniyeti hak ettiklerini bilerek üzerlerine sürmemeleri lazım. Bu durum çok yönlü bir problemdir. Bunu mutlaka aşmamız lazım, ileride daha büyük problemlerle bu karşılayacağız yani görünen o ki ileride bu sektörde büyüyecek motokurye  sayısıda büyüyecek. Son yıllarda motorsiklet sayısının hızla artması göstermektedir ki ileride 3-5 sene içinde motosiklet sayısı otomobil sayısına yaklaşacak belki de geçecek. Bu durumda bizim motosiklet kullananlar ile ilgili, motosiklet ehliyetli alanların motosiklet nasıl kullanması gerektiği ile ilgili tatbiki eğitimler ve hukuki düzenlemelerin yapılması şart olacaktır. Bunu bugünden düşünerek gerekli işlemleri yapmamız faydalıdır." ifadelerini kulllandı. (İLKHA)







Bu haberler de ilginizi çekebilir