Sınıf önemli mi?
İnsan, irade sahibi aktif bir varlıktır; çevreyi etkiler ve çevreden etkilenir. Eğitim için çevre, bütün dünya, yakın coğrafya, ülke, şehir, mahalle, aile, okul, sınıf ve arkadaşlık çemberidir.
Öğrenci, bunların her birini etkiler ve bunların hepsinden etkilenir. Dünya, bizden bağımsız değil, biz de dünyadan bağımsız değiliz. Bulunduğumuz şehrin üzerimizde etkisi vardır ve şehir de bizim etkimizden uzak değildir. Biz ailemizle mutlu oluruz, ailemiz bizim etkinliklerimizle mutlu olur.
Sınıftaki ortam, bizim ortamımızdır; sınıf ortamı bizi etkiler, biz de sınıftaki ortamı etkileme ve farklılaştırma yeteneğine sahibiz.
Sınıf, ders etkinliğinin gerçekleşmesi için vardır; sınıfın varlık amacı dersin işlenmesidir.
En iyi sınıf, dersin en iyi işlendiği sınıftır, bu tür sınıfların davranış yönünden de diğerlerinden daha iyi olduğu gözlenir. Bu tür sınıflarda herkese yer vardır; herkesin kendi olma hakkı vardır; herkes başarıya odaklandığından sınıf ortamı herkesin lehinedir.
Okulun hatıra sermayesindeki yeri önemlidir ve bilinenin aksine hatıra sermayesine en çok katkıda bulunan sınıflar başarılı sınıflardır. Başarısız sınıflar, okul sırasında kendi sınıflarının hatıralarına değil, çoğu zaman “Yanı başamızda öyle bir çalışkan sınıf vardı ki…” diyerek başarılı sınıfların hatıralarına yönelirler; okul hatıraları onlarla güzelleşir.
İyi bir sınıfın özellikleri arasında şunlar öne çıkar:
- Derse hazırlıklı gelir, dersi iyi dinler ve derste dersle ilişkisini devam ettirir.
- Not tutmayı alışkanlık edinmiştir.
- Gürültüsüzdür ama sessiz değildir, derse katkıda bulunur, espriye güler, espri yapar, dersi kaynatmayı da bilir ama dersi kaynatmayı alışkanlık edinmez.
- Red ve kabul iradesini kullanır, öğretmene saygı duyar ama öğretmene itiraz etmeyi, gerektiğinde öğretmenle tartışmayı göze almayı bilir.
- Hak arayışından vazgeçmez, idareyi duyarlılığa ve aktifliğe yöneltir.
- Başarılı öğretmene yorgunluğunu unutturur, başarısız öğretmeni dersine hazırlanmaya sevk eder.
- Başarılı arkadaşını övgüyle, takdirle daha çok çalışmaya yöneltir; çalışmayan arkadaşını çalışmaya teşvik eder.
- Ferdiyetçiliğe yer yoktur; ölçüler aşılmadıkça birlikte hareket eder, yapacaklarını saygı içinde tartışır, alınan kararı uygular; esnektir, karara uymayan arkadaşını affetmeyi bilir.
Dikkat edilirse bunlar aynı zamanda başarılı bir öğrencinin özellikleridir; çünkü sınıf, öğrencilerin bir toplamıdır.
Sınıfla düzeyimiz arasındaki ilgiye gelince bizimle sınıf arasında düzey konusunda bir uçurumun olmaması gerekir; ya sınıf bizim düzeyimizde olmalı ya da aramızdaki mesafe makul olmalıdır.
Zayıf bir öğrenci, üst düzeydeki bir sınıfta hem dersten kalır hem de sınıf ilerlemesini engeller. Çok başarılı bir öğrenci de zayıf bir sınıfta hem az başarıyla tatmin olur, ağırlaşır hem de sınıfta ahengi bozar.
Yukarıdaki verilen özellikler bilgi düzeyi çok düşük olan bir sınıf için de geçerlidir, bu tür sınıfların başarısı hızla yükselir; buna karşılık uyumsuz ama bilgi seçiminde esas olan uyumdur. Haftaya devam edeceğiz inşallah.
Allah’a emanet olunuz.