Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı veya hafızlarda yer edinen kısa adıyla AFAD, 29 Mayıs 2009 tarih ve 5902 sayılı Kanun'un 17 Haziran 2009'da Resmî Gazete'de yayımlanmasıyla kuruldu.
İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü (SSGM) ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü (TAY) yerine kuruldu.
Kurum, Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığına bağlı olarak çalışıyor. Afet öncesi hazırlık ve zarar azaltma, afet esnasında yapılacak müdahale ve afet sonrasındaki iyileştirme çalışmalarının yönetim ve koordinasyonunu gerçekleştirmek, kurumun temel görev ve amacıdır.
Özellikle deprem ve afetlerde, trafik kazası ve doğal olaylarda insanların ilk önce iletişime geçmeye çalıştığı bir kurumdur.
Depremlerle özdeşleşen AFAD, Türkiye'de saygın bir kurum olarak çalışmalarını sürdürüyor. Gönüllü personel barındıran ve gönüllü on binlerce üyesi olan bir devlet kurumudur.
AFAD, gönüllü üyelerine belirli aralıklarla hem pratik hem de uygulamalı eğitim vermektedir. Eğittiği üyelerden, deprem ve doğal afetlerde yararlanıyor.
Her ilde valiye bağlı İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri bulunmakla beraber 11 ilde bulunan Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlükleri, bu kuruma bağlı olarak çalışmalarını sürdürmektedirler.
Okay Memiş'in genel müdürlüğünü yaptığı AFAD, arama Kurtarma ve diğer çalışmalara katkı sağlayabilecek organizasyonların standartlara uyum, denetim ve belgelendirmesini amaçlayan, 2020 yılında ilk akreditasyon belgelerinin Arama Kurtarma Derneği (AKUT), İHH İnsani Yardım Vakfı (İHH Arama Kurtarma) ve Jandarma Arama Kurtarma (JAK) yetkililerine verildiği projedir. (İLKHA)