Nakliyeciler: Haksız rekabete ve mağduriyete yol açan geçiş önceliği kaldırılmalı
Ticaret Bakanlığı tarafından uluslararası nakliye firmalarına verilen Yetkilendirilmiş Yükümlü Setifikası'nın nakliye sektöründe haksız rekabete yol açtığını belirten firma temsilcileri, geçiş önceliği sunan söz konusu uygulamanın kaldırılması talebinde bulundu.
Uluslararası nakliyecilik yapan bazı firmaların Yetkilendirilmiş Yükümlü Setifikası ile sınır kapılarında beklemeden geçmesi, geçiş önceliği tanınması, sertifikası olmayan firmaların ise günlerce sınırda beklemesi ciddi mağduriyetlere yol açıyor.
Yaşanan sorun ile ilgili İLKHA muhabirine konuşan Kayıkçıoğlu Uluslararası Taşımacılık ve Ticaret Limited Şirketi yetkilisi Mustafa Kayıkçıoğlu, sorunun çözüme kavuşturulması önceki dönem Ticaret Bakan Yardımcısı Rıza Tuna Turagay'a 315 imzalı bir dilekçe sunduklarını, yeni dönem Ticaret Bakanı Ömer Bolat'a da dilekçe ulaştırdıklarını, her ikisinin de meseleyi bildiklerini ve çözüme kavuşturacaklarını belirtmelerine rağmen bir şey yapılmadığını ifade etti.
Mustafa Kayıkçıoğlu
"Dünyanın hiçbir yerinde sınır kapılarında öncelikli geçiş diye bir şey olamaz"
Kayıkçıoğlu, "Uluslararsı nakliyeciler son bir yıldır ciddi bir sıkıntı ile kaşı karşıya. Türkiye'de iç gümrükte yoğunluk var. Tırlar gümrüklere sığmıyor, büyük bir kalabalık oluşuyordu. Sahaları uygun olan nakliyeciler kendi sahalarında gümrük yapıp araçlarına gümrük mührü sıkarak araçlarını sevk etmeye başladılar. Bu durum işimizi rahatlattı ama kendi sahalarında gümrük yapan firmalar sınır kapılarında da sıra beklemeden yurt dışına çıkış yapabilme imtiyazı elde ettiler. Bu nasıl oldu? Olacak şey değil! Dünyanın hiçbir yerinde sınır kapılarında öncelikli geçiş diye bir şey olamaz. Kim erken geldiyse o erken çıkar. Sonradan gelen bir aracın diğer arabaların önüne geçmesi kabul edilebilir bir durum değildir. Ancak maalesef ülkemizde çeşitli guruplar, yurt dışı bağlantılı firmalar, büyük ihracatçılar ticaret bakanlığımızı bir şekilde ikna ederek bu hakkı elde ettiler. Burada bakanlığın yanıltıldığını düşünüyorum. Şimdi o firmalar kendi sahalarında gümrük mührü sıktıkları araçlarla kapılara gidiyorlar. Cefakâr Anadolu nakliyecisinin aracı 3-5 gün, 8 gün beklediği günler var. Ancak onların araçları 8 saatte, en yoğun zamanlarda bile en geç bir günde çıkış yapabiliyorlar. Bu da ciddi bir haksız rekabete, adaletsizliğe sebep oluyor." dedi.
"Anadolu nakliyecisi mağdur, şoför istihdam edemiyoruz"
Nakliye sektöründe şoförlerin çok önemli olduğunu belirten Kayıkçıoğlu, "Eğer şoför kuyrukta beklemeden çıkabiliyorsa, bu hakkı elde eden firmada çalışmak ister. Bizim gibi öncelikli geçiş imtiyazı elde edemeyen firmalar şoför istihdam edemezler. Çünkü ne kadar sefer atsa o kadar kazanır. Konuştuğumuz mesele sektörün yüzde 90'ını temsil ediyor. Anadolu nakliyecisi mağdurdur, küskündür, dertlidir. Kuyrukta beklemeye devam ediyoruz." diye konuştu.
"Geçiş önceliği haksız rekabete yol açıyor"
Son zamanlarda pandemi dönemi gibi fazla sıra beklenmediği, bazı firmaların öncelikli geçiş hakkının olmasının sorun teşkil etmemesi gerektiği söyleyenlerin olduğunu ancak bu düşüncenin çok yanlış olduğunu vurgulayan kayıkçıoğlu, "Kuyruk olmasa dahi birinin aracının öne geçmesi kabul edilemez. Öte yandan birçok yolsuzluk oluyor. Bu hakkı alan firmalar sadece kendi aracı değil piyasada topladığı araçlara da bu mührü takıyorlar ve o araçlar da öncelikli olarak kapıdan çıkıyorlar. Piyasada toplanan araçların çoğu yabancı plakalı. Yabancı plaklar da o firmalardan iş aldıkları için biz beklerken geçiş yapabiliyorlar. Bu sebeple kapılardan bekleme olmadığı için yabancı plakalı araçlar Türkiye'ye boş bir şekilde giriş yapıp yük alarak çıkış yapıyorlar. Dolayısıyla maliyeti düşük olan yabacı plakalı araçlarla rekabet etmemiz imkânsız. Bu hakkı almamış firmalar ihaleye alınmıyor. Bir ihracatçı malını çabuk götürene mi yoksa kapıda 5-10 gün bekleyene mi teslim eder? Tabiki imtiyazı almış olan firmaları tercih ederler. Dolayısıyla ciddi bir haksızlık, adaletsizlik var." şeklinde konuştu.
"Bakanlık meseleyi biliyor ama çözüme kavuşturmuyor"
Söz konusu uygulamanın düzeltilmesi için 315 imzalı bir dilekçeyi Ticaret Bakanı Yardımcısı (bir önceki dönem) Rıza Tuna Turagay'a verdiklerini hatırlatan Kayıkçıoğlu, son olarak şu ifadeleri kullandı:
"Konuyu inceledi ve meseleyi bildiklerini, haksızlığı gidereceklerini söyledi. Bu olay 2022 yılının kasım ayında oldu. Düzelteceğiz dedikleri olayın üstünden yaklaşık bir yıl geçti ama hiçbir şey yapılmadı, telefonlara cevap verilmiyor, verdiğimiz dilekçelere cevap verilmiyor. En son aynı okuldan mezun olduğumuz yeni Ticaret Bakanı Ömer Bolat'a dilekçe verdik. Meseleyi bildiklerini söyledi ama oradan da bir çözüm yok. Burada bir adaletsizlik, hukuksuzluk, haksız rekabet var. Çözüm olmamasının sebebi de imtiyaz alanlar çok güçlüler, zenginler, etki alanları çok ciddi. Dolayısıyla Anadolu nakliyecisinin sesini duyan yok. Bu konu Cumhurbaşkanımıza iletilse çözüleceğine inanıyorum."
Hayri Kayıkçıoğlu
"Uygualama hem haksız rekabete hem de küçük nakliyecileri saf dışı kalmalarına yol açıyor"
40 yıldır nakliye sektöründe özellikle Balkanlar ve Rusya'ya yönelik çalıştıklarını belirten Hayri Kayıkçıoğlu ise şu ifadelere yer verdi:
"Sektörümüzün son bir yıldır çok ciddi bir sorunu var. YYS (Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikası) adı altında haksız rekabete yol açan bir sistem getirdiler. YYS, ilk etapta büyük firmaların kendi içlerinde gümrükleme yapıp yurt dışına öncelikli çıkmalarını sağlayan bir sistemdi. Buna kimsenin itirazı olamaz. Bu hem gümrükleri rahatlatır hem de işimize gelir. Ancak daha sonra bu uygulama sınır kapılarını da kaplayarak öncelikli geçiş hakkı tanındı. Bu çok ciddi probleme yol açtı. Anadolu nakliyecisi çok ciddi sıkıntı çekti. Büyük firmalar avantaj elde ettiler. Hem şoför problemi oluştu. Şoförler hiçbir zaman kapılarda 3-5 gün sıra beklemek istemiyorlar. Şoförlerin sıkıntısı yük bindirip indirmek, yol gitmek değil sınır kapılarında beklemektir. Büyük firmalar bu sorunu YYS ile aştığı zaman küçük firmalar maalesef şoför bulamıyor. Müşteri yönünden de ihracatçı yönünden de ciddi sıkıntı oldu. Müşteri bulamıyoruz. Müşteri malının beklemeden ekspres gitmesini istiyor. Bu iş kolunda zaman çok önemli. Bu konu ile ilgili ciddi sıkıntılar çıktı. Anadolu'dan gelen bir ekip sınır kapısında eylem yaptı. Şoförler arasında ciddi problemler oluyor. Uluslararası Nakliyeciler Derneği üzerinden bunun mücadelesini verdik. Ulaştırma bakanlığı üzerinden de mücadele verdik ama bir sonuç alamadık. Bu haksız uygulamanın giderilmesi için Cumhurbaşkanımıza ulaşmamız gerektiğini biliyoruz. Bu sorunu ulaştırsak kesinlikle giderecektir. Ancak maalesef kendisine ulaşamadık. Bu hem haksız rekabete hem de küçük nakliyecileri saf dışı bırakıyor."
Basın aracılığı ile Ticaret Bakanlığı ve Cumhurbaşkanına seslenen Kayıkçıoğlu, sorunun derinlemesi,ne incelenmesi, haksız rekabete yol açan sistemin derhal düzeltilmesi talebinde bulundu." (İLKHA)