İmam hatipli öğrenciler: Kız ve erkeklerin ayrı okullarda okuması eğitim başarısını olumlu yönde etkiliyor
Karma eğitim yerine kız ve erkek öğrencilerin ayrı okullarda okutulmasının fıtrata daha uygun olduğunu söyleyen imam hatip öğrencileri, ayrı yapılan eğitim ile birlikte öğrencilerin asıl işleri olan derslerine yoğunlaştığını ve bunun da beraberinde başarı getirdiğini, son dönemde imam hatiplerin YKS'de giderek artan başarısının da bundan kaynakladığını dile getirdiler.
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'in bir televizyon kanalında karma eğitim ile ilgili yaptığı açıklama sonrasında yeniden tartışılmaya başlanan karma eğitim modeli ile ilgili farklı kesimlerden açıklamalar gelmeye devam ediyor.
Karma eğitimin öğrenciler üzerindeki etkisi, kız ve erkek öğrencilerin ayrı okullarda eğitim görmesinin eğitim başarısı üzerindeki etkisi ile ilgili İLKHA muhabirine konuşan imam hatip lisesi öğrencileri, ayrı eğitimin hem fıtrata ve inanca daha uygun olduğunu hem de başarıyı olumlu yönde etkilediğini ifade ettiler.
Karma eğitimin olumsuz etkileriyle ayrı yapılan eğitimin başarıya olumlu katkısı ile ilgili kendi yaşamlarından örnekler sunan öğrenciler, son dönemde imam hatip liselerinin YKS'de gösterdikleri başarının bu konuyla alakalı olduğunu belirttiler.
Hatice Çayan
"Eğitimin kız ve erkek olarak ayrı yapılması hem konfor açısından hem de dini vecibeleri yerine getirmek açısından daha uygun"
Beyoğlu Galata Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi'nden mezun olan ve YKS'ye hazırlanan Hatice Çayan, "Ben ortaokulda imam hatipte okudum. Sınıflarımız ayrı olmasına rağmen okulumuzda erkek öğrenciler vardı. Ergenlik dönemi insanın cinsiyetini yeni tanımaya başladığı, kız olmanın verdiği özellikleri hem fiziken hem de ruhen yeni anlamaya başladığı bir dönemde erkek öğrenciler de benzer durumlardan geçiyorken iletişime geçiyor olmak açıkçası bizim için zordu. Çünkü kendimi tanımıyorken kendisini tanımaya başlayan farklı bir cins ile iletişim kurmaya çalışıyorum. Bu belli yerlerde rekabete de yol açıyordu. Çünkü hocalarımız, 'erkek öğrenciler şu konularda, siz de şu konularda iyisiniz' diyerek bizi rekabete sürüklüyorlardı. Ancak lisede tamamen kız öğrencilerle birlikte okuduğum için böyle bir zorluk çekmedim. Hem konfor olarak hem de dini vecibeleri yerine getirmek açısından kız öğrencilerle okuyor olmak daha konforlu ve fıtrata uygun bir şey. Çünkü bizim de bir nefsimiz var ve nefsimizin getirdiği bir şeyler var. Özellikle genç biriyseniz bu oldukça normal bir durum. Karma eğitim de bunu oldukça tetikliyor. Ayrı olmasını o yüzden daha çok destekliyorum." dedi.
"Batılı akademisyenler bile karma eğitimi desteklemiyorken ayrı eğitim istememiz çok doğal"
Çayan, "Fatih Eğitim Projesi başlamadan önce eğitimcilerin batıya gidip yapacakları projeden bahsetmişler. Oradaki akademisyenler böyle bir projenin varlığından haberdar olduklarını dile getiriyorlar ve bunu desteklemediklerini ifade ediyorlar. Bunun sebebini de, kaliteli eğitimin yolunu da 'kadın ve erkek öğrencilerin ayrı şekillerde okutulması, mümkünse yere oturmaları, öğrenciler ile hocaların göz teması kurabileceği mesafede olması gerekir' diye göstermişler. Ayrıca başlarının da örtülü olması gerektiğini söylüyorlar. Bizim eğitimcilerimiz de her şeyi anladıklarını ancak başlarının neden örtülü olması gerektiğini anlamadıklarını söylüyorlar. Cevap olarak başı kapalı olanların oluşan sıcak sebebiyle beyinlerinin algılama kapasitesinin daha da arttığını ifade etmişler. Yani batı bile tek tip eğitim modeline geçiyorken bizim 100 yıl önce terk ettiğimiz medeniyeti talep etmemiz oldukça doğal. Bunu da şu şekilde gözlemleyebiliriz. 100 yıl önce karma eğitim görmemiş, tek tip eğitim modelinden geçmiş veya medrese eğitiminden geçmiş veya batıdaki akademisyenlerin belirttiği hususları içeren eğitim modelini 100 yıl önce deneyimledik. Bunun eserlerini de camilerde, medreselerde, birçok alanda, ilim ve bilimde bıraktıkları çalışmaları hala kullanıyoruz. Bu tüm dünyaya ışık oluyorsa karma eğitimde bir sıkıntı var ve ayrı eğitimi talep etmemiz oldukça doğaldır." diye konuştu.
Betül Sare Yılmaz
"Karma eğitimde erkek ve kızların birbirlerine meyletmesi sebebiyle derslere odaklanılamıyor"
Sancaktepe Rabia Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi'nden mezun olan ve üniversite sınavına hazırlanan Betül Sare Yılmaz, "Ağabeylerim de var ve onların da yaşadıkları tecrübelere dayanarak şunları söyleyebilirim. Bayanlar olarak aynı sınıfta erkek ve kız birlikte okuduğumuzda haliyle bazı arkadaşlarımızın erkeklerle ilgili olası nedeniyle muhabbet de o yöne kayıyor. Sınav hazırlık sürecinde veya derslere yoğunlukta dikkat çok dağılıyor. Hocaların da tahminimce bu konuda değiştirmeleri gereken bazı düşünceleri var. Çünkü arkadaşlarımızın odaklanması gereken konu erkeğe dönünce haliyle yapmak istenen şey değişiyor. Ortaokulda imam hatip okudum ve hiçbir erkek yoktu. Buna rağmen bazı arkadaşlarım erkeklere ilgi duyması nedeniyle sınıfta bu muhabbet konuşulabiliyordu. Yan okulumuzun da meslek lisesi olması nedeniyle birçok sıkıntı yaşadım. Bu yüzden karma eğitim yerine erkek ve kızların ayrı olması hem İslami açıdan hem de tesettürümüzü korumak açısından çok daha makul bir durum. Çünkü erkek hocalarımız var ve onlar bile sınıfa girdiklerinde oturuşumuzu dahi düzeltmek zorunda kalıyoruz. Ancak mescitte sadece bayan olması örneği sınıfta da olursa hem derse daha çok odaklanırız hem de arkadaşlarımızla olan muhabbetimiz daha da güzelleşecek. Ayrıca neye odaklanmamız gerektiği konusu da daha çok netleşiyor. Bu da üniversiteye hazırlık sürecinde veya ortaokuldan liseye geçişte daha olumlu etkiliyor." şeklinde konuştu.
"Ayrı eğitimin üniversite sınavında başarıyı arttıracağına inanıyorum"
Güzel Sanatlar Fakültesine hazırlık yaptığını söyleyen Yılmaz, konuşmasını şu şekilde sürdürdü:
"Orada yapmak istediklerim ile yapmak istemediklerimi, bayan bir hoca ile daha rahat konuşabilirim. Onun için lisede hocalarımızla olan muhabbetimiz sınıf içerisindeki duruma göre değişiyor. Eğer sınıfta erkek öğrenci olsaydı ona göre konuşur, istediklerimi yansıtamazdım. Hoca da söyleyeceklerini belli ölçüde örtmesi gerekecekti. Kız kıza olmak çok daha güzel bir muhabbet ortamı oluşmasına, daha iyi bir eğitim alınmasına vesile oluyor. Bir erkek gözüyle de duruma bakıldığında eğer erkeğin sınıfında bir kız varsa dersten farklı şeylerle uğraşacağı bariz bir şey. Ergenlik çağındayız ve bir erkeğin bir kızla bir kızın erkekle ilgilenme ihtimali çok yüksek. Nefsimiz buna kayabiliyor. Bizi daha çok muhafaza edecek ve çalışmaya yönlendirecek bir sistem olursa üniversite puanlarımızın da artacağına inanıyorum. Ortaokul ve lisede buna şahit olan biri olarak başarı artışında aynı etkiyi gördüm."
Ahmet Talha Meraklı
"Erkek ve kızların ayrı eğitim görmesi hem eğitim hem de dini açıdan daha uygun olduğunu düşünüyorum."
Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencisi Ahmet Talha Meraklı da "En başta Türkiye'nin çoğunluğu Müslüman ve dinimize göre erkek ile kızın aynı oryam da caz değil diye biliyorum. Bir de erkekler kendi aralarında daha iyi iletişim kurabiliyorlar. Sonuçta ergenlik çağındayız. Kızlar ve erkekler arasında belli durumlar olabiliyor. Bu erkekler için de karşı cins için de utanç verici sonuçlara sebep olabiliyor. Kızlar kendilerini göstermek için makyaj yapmak gibi durumlara başvurabiliyor. Aynı şekilde erkekler de kendilerini öne çıkarmaya çalışabiliyorlar. Bu hem derslere olan ilgilerini azaltıyor hem de erkek ve kızların kendi aralarında çatışmalarına sebep olabiliyor. Bu iyi bir durum değil. Karma eğitim olmadığında kızlar makyaj yapma gereği duymuyor. Bu hem derslere daha çok önem vermeye hem de derslerde başarılı olmalarına vesile oluyor. Onun için erkeklerin ve kızların ayrı eğitim görmesi hem eğitim hem de dini açıdan daha uygun olduğunu düşünüyorum." dedi.
Fatih Uyanık
"İmam hatip liselerinde başarı oranı gün geçtikçe artıyor"
Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencisi Fatih Uyanık ise şunları söyledi:
"Ortaokulda karma imam hatipte okudum. Orada birbirlerine meyillenmeler oluyordu. Oradan mezun olduktan sonra hem başarısı hem de karma eğitim vermemesi sebebiyle Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi'ni seçtim. Şimdi karma olmayan bir imam hatipte okuyorum. Kızlar ve erkekler ayrı olduğu için meyillenmeler de olmuyor. Böylece derslerimize daha iyi odaklanıyoruz. Bu da beraberinde başarıyı getiriyor. Elhamdülillah gün geçtikçe de başarımız artıyor. Bu durumun kızlar için de böyle olduğunu düşünüyorum. Onun için diğer okullarda da karma eğitim yerine ayrı eğitim verilmesini destekliyorum." (İLKHA)