Türkiye'de üretilen animasyonlar dünyayla rekabet etmeye başladı
Sinema ve dizi sektöründe, Türkiye'nin elde ettiği ulusal ve uluslararası başarının yanında, vizyona giren birçok animasyon film gişe rekorları kırdı.
Kültür ve Turizm Bakanlığının verdiği destekle ilerleyen yapımcılar, özellikle animasyon filmlerde, dünyada gelişen teknolojiyi takip ederek, başarılı filmlere imza atıyor.
"İstanbul Muhafızları"nın da aralarında yer aldığı birçok filme imza atan Cordoba Animasyon'un kurucularından yapımcı Muhammed Ammar Gündüz ile kurucu ortaklarından yönetmen Musab Gündüz, AA muhabirine sektördeki çalışmalarını anlattı.
Ammar Gündüz, Cordoba Animasyon'u 2008'de kurduklarını, TRT Çocuk kanalının kurulma sürecinde verilen destekle başladıkları animasyon alanındaki çalışmalarını halen sürdürdüklerini söyledi.
- "Ebeveynlerin rahatlıkla çocuklarına seyrettirebilecekleri içerikler hazırlamak zorundasınız"
Farklı formatlarda projeler hazırladıklarını dile getiren Ammar Gündüz, "TRT çok ciddi bir girişimde bulundu ve bir çocuk kanalı kurdu. Biz de 2008 yılında 'Nane ile Limon' ve 'Cille' isimli iki çizgi diziyle başladık. Farklı tarzda iki projeydi. Yaklaşık dört yıl bunların üretimleri sürdü ve daha sonra yayın süreci başladı. Şimdiye kadar 8 çizgi dizi yaptık. Nane Limon, Cille, Gizemler Diyarına Yolculuk, İstanbul Muhafızları, Hızlı Ayaklar ve AFAD R adlı bir özel içerik gerçekleştirdik. Şimdi de Akıncı'yı hazırlıyoruz." dedi.
Ammar Gündüz, ilk yıllarda senaryo aşamasında zorlandıklarını aktararak, "Normal bir prodüksiyon yapmakla çizgi film yapmak, çizgi yapımı, prodüksiyonu gerçekleştirmek çok farklı işler. Çünkü burada dikkat etmeniz gereken pedagojik kurallar var. Ebeveynlerin rahatlıkla çocuklarına seyrettirebilecekleri içerikler hazırlamak zorundasınız." ifadelerini kullandı.
TRT Çocuk ve Minika Çocuk televizyon kanallarının, pedagojik bakımdan yapımları ele alan bir ekibinin bulunduğunu vurgulayan Ammar Gündüz, yapımcıların da senaryo aşamasında hassasiyet gösterdiğinin altını çizdi.
- "Sıfırdan yapılan bir çizgi filmi 15-20 ayda bitirebiliyoruz"
Ammar Gündüz, animasyon filmlerin hızlı üretiminin Türkiye'deki stüdyoları cazip hale getirdiğini belirterek, "Modelleri hazır olan yaklaşık 52 bölümlük bir çizgi diziyi 2-2,5 yıl içerisinde, bir sinema filmini de 9-10 ayda bitirebiliyoruz. Sıfırdan yapılan bir çizgi filmi de 15-20 ay civarında bitirebiliyoruz ki yurt dışında bu rakamlar 4-5 yıldır." diye konuştu.
- "En çok izlenen animasyon kanalları, yerli kanallar olmaya başladı"
Çizgi film yapımcısı ve belgesel yönetmeni Musab Gündüz ise son yıllarda belgesel, sinema ve çizgi animasyon gibi pek çok yapım hazırladıklarını söyledi.
Türkiye'de yerli çocuk kanallarının yaygınlaşmaya başladığı 2008'den bugüne animasyon sektöründe yaşanan gelişmelere vurgu yapan Musab Gündüz, "Türkiye'de en çok izlenen; animasyon kanalları, yerli kanallar olmaya başladı. Türkiye'de bu anlamda ciddi yatırım yapıldı. Nitelik olarak büyük olmasa da nicelik olarak büyük bir yatırım yapıldı. Sunulan bu fırsat sayesinde Türkiye'de 2008'den günümüze kadar en çok izlenen, çizgi film kanalları veya çocuk içerikli kanallar, yerli kanallar olmaya başladı. Tabii dijital platformların da geçtiğimiz 5-6 yılda hayatımıza girmesiyle yeni bir alan oluştu. Dijital platformlar şu anda Türkiye'deki animasyon içerikleriyle ilgili büyük bir destek sağlamasa da önümüzdeki süreçte bu desteğin sağlanacağını düşünüyoruz." dedi.
Musab Gündüz, 2000'li yılların başından itibaren dünyada ilgi gören Türk dizileri gibi, çizgi dizilerin de yakın zamanda dijital platformlardaki animasyonlar içinde önemli bir yer edineceğini vurguladı.
Türkiye'de animasyon yapımları için ayrılan bütçelerin dünyaya kıyasla düşük kaldığını aktaran Musab Gündüz, şirketlerin kar-zarar planlaması yapmaları nedeniyle projelere verilen sürelerin de kısa tutulduğunu dile getirdi.
- "Türkiye'de üretilen animasyonlar dünyayla rekabet edebiliyor"
İki ve üç boyutlu işlerde, dünya çapında kullanılan teknik, yazılım ve donanımların hemen hemen aynısını kullandıklarını vurgulayan Musab Gündüz, "Türkiye'de üretilen animasyonlar dünyayla rekabet edebilecek halde, ki bunu da Türkiye izleyicisinin Türkiye'de üretilen animasyonlara rağbetinden de anlayabiliyoruz." dedi.