Araçların kışlık bakımında nelere dikkat edilmelidir?
Havaların soğumasıyla birlikte araçların kışlık bakım ve onarım sezonu başladı. Oto tamir ustaları araçların kışlık bakımları için önemli uyarılarda bulundu.
Oto yağ değişim ve bakım ustası Sadullah Türkmen İLKHA muhabirine araç bakımı ile alakalı açıklamalarda bulundu.
Bingöl sanayi sitesi esnaflarından oto tamir ustası Sadullah Türkmen, araçların kışlık antifiriz, yağ ve filtre değişimlerinin zamanında ve işin ehli tarafından yapılması gerektiğini söyledi. Türkmen, araçlarda yağ, filtreler ve antifiriz bakım ve değişimlerinin araç motoru için oldukça önemli olduğunu söyleyerek, araç sahiplerine araç motorlarının uzun ömürlü olabilmesi için marketlerde satılan dereceli antifirizlerden uzak durmaları konusunda uyarılarda bulundu.
Türkmen, kilometresi veya süresi dolmuş yapıların motorda katılaşarak motora zarar vereceğini söyleyerek motor yağlarının zamanında veya kilometresi dolduğunda mutlaka değiştirilmesi gerektiğini söyleyip antifiriz değişiminde kullanılacak antifirizin mutlaka refraktometre ile ölçülmesi gerektiğini belirtti.
Araçlarda yağ değişiminin kilometresine veya yıllık bakımına göre değiştiğini söyleyen Türkmen, "Araç bakımları genel olarak 10 bin kilometreye gelince veya yılı dolunca yapılması lazım. Yağ değişimi ve bakımlar buna göre belirlenir. Aracı daha sağlıklı ve temiz kullanmak için kilometresi 7 bin veya 8 bin olunca bakımları yapmak lazım." dedi.
"Araç yağ değişimi ve bakımlarının zamanında yapılmaması motora mal olur"
Yağ değişiminin önemi ve kirli yağın motora zararları konusunda Türkmen, "Araç yağını değiştirmediğiniz zaman kirli yap motora zarar verir. Temiz yağ motor performansını yükseltir. Performansı düşürmez, motora ve kişinin bütçesine zarar vermez, kişiyi yolda bırakmaz. Eski yağ kullanılmaya devam edildiği zaman motor içerisinde katranlanma olduğu zaman motor vurma dediğimiz olay olur ve maddi ve manevi olarak büyük zararlarla karşılaşılabilir. Motorun yağ bakımı yapılmadığında içerisinde katranlanan yağ filtresi, üst kapak dediğimiz silindir kapağına yağ verilmediği zaman eksantrik millerini kitler ve sorasında motor yatak sarar. Sonuç olarak A’dan Z’ye motor rektifiye olur ve bu da müşteriye maddi olarak yansır." ifadelerini kullandı.
Türkmen sözlerine şöyle devam etti:
"Suyla kullanımına devam edilen araçlar kışın eksi derecelerde vurduğu zaman araç motoru donar. Donduğu zaman tıpkı yağ bakımını ihmal ettiğimiz gibi aynı sonuçlar doğurur ve araçta büyük masraflar oluşur ve müşteriye maddi külfet olarak geri yansır."
"Derecesiz saf antifirizler tercih edilmelidir"
Antifirizin çeşitleri olduğunu söyleyen Türkmen, "Antifirizlerin bir derecesi olduğu biliniyor. Ama kimi antifirizler, -30, -40 derecedir. Bir araçta saf su olduğu zaman dereceli antifiriz kullanılmamasına özen gösteriyoruz. Eğer dereceli kullanıldığı zaman saf antifiriz kullanılması lazım çünkü bir aracın suyu boşaltıldığında radyatördeki su tek boşaltılır, bloklardaki su kalıyor, kişinin onu boşaltma imkânı olmaz. Bundan sebep derecesiz antifiriz kullanılması lazım. Saf antifiriz kullanıldığında istenilen dereceye ulaşılır. Bununla beraber derecesiz saf antifirizlerin motoru çürütme gibi zararları olmaz. Diğer türlü motorlara zararı çok olur." dedi.
Refraktometre ile ölçüm yaptıklarını aktaran Türkmen, sıvıdaki su oranını ölçen bu cihazla antifiriz ölçümü yaptıklarını ve saf antifirizlerin etkisinin -70’lere kadar olduğunu söyleyerek saf antifirizdeki kullanımımın amacının araç içerisindeki parçaların çürümemesi olduğunu aktardı.
Araçlarda yaz ve kış antifiriz kullanımını öneren Türkmen, antifirizin kışın doldurulupp yazın boşaltıldığında, yaz mevsiminde araçta olan kaçaklar olunca su ilave edilmeyip antifirize ilave edilmesi gerektiğini söyledi.
"50 liradan kaçıp motora 5 bin lira masraf yapmaya gerek yok"
Piyasada bazı araç kullanıcılarının bazı yanlış ve zararlı uygulamalarda bulunduğunu aktaran Türkmen, "Piyasada bazıları araçlarına şekerli su ilave ediyorlar. Şurup hazırlayıp radyatörden ekliyorlar, bu uygulama aracı çalıştırır, donmamasına da etkisi olur ancak bu uygulama çok zararlıdır, zamanla kristalleşen şeker hortumlarda tıkanmalar oluşturur ve araçta hararet yükseltir, hararet yükselince de üst kapak contası yanar ve bunun bedeli olarak da müşteriye yansır. Piyasada olan antifiriz ile kaliteli antifiriz arasında ortalama 50 lira fiyat farkı var, 50 lira için motora 5 bin lira masraf çıkarmaya değmez. Müşteri bu konuda duyarlı olmalıdır." şeklinde konuştu.
"Aracınızın motor sağlığı için marketlerden antifiriz almayın"
20 yıllık esnaf olduğunu söyleyen Türkmen, "Neyin ne olduğunu tecrübelerle öğrendik, müşteriye defalarca kaliteli ürünün öneminden bahsetmemize rağmen bazı müşteriler burada pahalı diyerek marketlerde ucuz diyerek marketlere yöneliyorlar. Buradaki antifiriz derecesizdir ve saf antifiriz. Marketlerdeki antifirizler ise -37 olan antifirizler." dedi.
Türkmen, marketlerde satılan antifirizler ile saf antifiriz arasındaki farkı ise şu şekilde anlattı:
"Araç ortalama 6-7 litre su alıyor. Kişinin boşalttığı su miktarı 2 buçuk litre, doldurulan 3 litre antifiriz 3 litre var olan suyla karıştırıldığı zaman derece otomatikman 15’e iner. Ama saf antifiriz (en az -70 derece) olduğunda 3 litre suya 3 litre antifiriz eklediğiniz zaman işte o zaman -37 dereceyi bulabiliriz. Dereceyi yakalamadan ziyade motor üst kapak ve bloklarının çürümemesi ve paslanmaması için saf antifirizi öneriyoruz. Her bütçeye uygun markalar var, bir kış atlatılır belki ama ilerleyen zamanlarda motorda ağır hasarlar oluşabilir. İşte biz bunu müşteriye bir türlü anlatamıyoruz maalesef. Üç, beş kuruşa bakmaktansa müşteri işin ehline geldiği zaman gönül rahatlığıyla işini yapıp aracı teslim alınca istediği yere ve yola güvenle çıkabilir." (İLKHA)