• DOLAR 32.74
  • EURO 35.46
  • ALTIN 2481.206
  • ...
"Scooter kazalarını azaltmanın yolu scooter sürücülerine ehliyet şartı getirilmesidir"
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

Büyük şehirlerinde yaşayan insanlar için elektrikli scooter, toplu taşımaya alternatif sunduğu için insanların günlük yaşamlarının bir vazgeçilmezi haline geldi.

Elektrikli scooterlar sokaklarda çoğalması, trafik kazalarında artışa sebep oldu. Nisan 2021'den bugüne paylaşımlı scooterların karıştığı kazalarda en az 10 kişi öldü ve en az 1000 kişi de yaralandı.

Scooterlar nedeniyle can kayıplarının önlenmesi hakkında İLKHA muhabirine konuşan İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Yiğit Dedeoğlu, alınması gereken tedbirleri sıraladı.

"Kazaların büyük sebepleri; scooter kullanıcılarının trafik akışına, trafiğin kurallarına çok fazla hâkim olmamasıdır"

Scooterların mikro mobilitenin en önemli örneklerinden biri olduğunu belirten Dedeoğlu, "Scooter, hayatımızın bir parçası haline gelmiş durumda fakat çok hızlı bir şekilde hayatımıza girdi. Sadece Türkiye'de değil, Avrupa'da da hızla yaygınlaşıyor. Bu süreçte bazı sorunlar oldu, uyum sorunları oldu, insanların bu cihazlara alışması belli bir zaman alıyor. Zorlu bir geçiş dönemindeyiz bu yüzden scooter kazaları çok fazla gündeme geliyor. Kazaların büyük sebepleri; scooter kullanıcılarının trafik akışına, trafiğin kurallarına çok fazla hâkim olmamasıdır. Çünkü bir otomobil, motosiklet kullanırken sürücüler herhangi bir sürücü lisansına sahip oluyor ve o şekilde direksiyon başına geçiyor. Fakat scooterlarda böyle bir zorunluluk yok ve ehliyeti olmayan hatta trafikte yolcu koltuğunda bile yer almamış kişiler scooter kullanabiliyor. Hal böyle olunca da otomobil sürücüleri ile empati ya da onlara karşı daha görünür olmak, onlardan kendimizi korumak çok mümkün olmuyor. Bu durumda kazalara sebebiyet veriyor. Kazalarda en çok gördüğümüz problem budur." dedi.

"Araçlar ve scooterlar arasında geçen trafik kazalarından bahsediyoruz ama yaya kazaları da çok fazla oluyor"

İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Yiğit Dedeoğlu

 2021 yılında 'Scooter Yönetmeliği'nin yayınlandığını hatırlatan Dedeoğlu, "Yönetmelik, scooterların nasıl kullanılması gerektiğini, nerelerden kullanılması gerektiğinin sınırları çiziyordu. Yani scooterların taşıt yolundan hangi şartlarında şartlardan gitmeli, yolun neresinden gitmeli gibi. Bu da önemli bir konu çünkü buna uymayan scooter sürücülerinin de meydana getirdiği, sebep olduğu kazalar mevcuttur. Araçlar ve scooterlar arasında geçen trafik kazalarından bahsediyoruz ama yaya kazaları da çok fazla oluyor. Scooterlarda yapılan en büyük yanlışlardan biri de yaya kaldırımında sürülmesi ve yayaların bu durumda tehlike altına alınmasıdır. Yaya ve scooter çarpışmaları da çok fazla oluyor işte bu yönetmelik yaya kaldırımında scooterların kullanılmasının yasak olduğunun altını çizerek, eğer varsa bisiklet yolu, yoksa taşıt yolundan sürülmesi gerektiğini vurgulamıştır. Yönetmelik bu anlamda faydalı olmuştur. Tabii ki bu yönetmelik trafik kazalarının azaltılması konusunda yeterli olmadı maalesef hala kazaları görüyoruz. Yaz aylarında kullanım daha fazla olduğu için, kazaları daha çok görüyoruz, kış aylarında da maalesef bunun etkileri sürecektir. Kazaları azaltmanın en önemli yolu bu scooter sürücülerine ehliyet şartı getirilmesidir. Herhangi bir A1, A2, b ya da B1 bir ehliyeti olabilir, herhangi bir otomobil ya da bir motosiklet ehliyeti de olabilir. Scooterlar için özel olarak, ayrı bir sınıf oluşturularak verilecek bir ehliyet de olabilir. Yeter ki; sürücülerin trafik akışına, trafik uyumuna yakın olsun, bu konuda bilgilendirilmiş olsun ve o şekilde trafiğe çıksınlar. Bunun sağlanması şarttır." şeklinde konuştu.

"Scooter sürücüleri kendilerini güvende hissetmek istiyorsa koruma ekipmanlarının kesinlikle olması gerekiyor"

Yayınlanan yönetmelikte paylaşımlı scooter firmalarının kullanıcılarını kurallara uyma hususunda uyarmaları gerektiğine dair sorumlulukları olduğunu dile getiren Dedeoğlu, "Bu uyarılar nelerdir? Scooter sürücüsüne; scooter kullanırken dizlik, kask ya da çeşitli koruma ekipmanlarını takmalısın deniyor fakat zorunluluğu yok. Yani herhangi bir scooter sürücüsünün bunları takma zorunluğu yok fakat uyarı niteliğinde bunlar yapılıyor. Eğer scooter sürücüleri kendilerini güvende hissetmek istiyorsa koruma ekipmanlarının kesinlikle olması gerekiyor. Dizlik, dirseklik, kask Reflektif yelek takmak önemlidir.  Bu ekipmanlar; daha görünür olup kaza olması durumunda etkilerinin hafifletici bir şekilde etki edecek unsurlardır, bunlara dikkat etmeniz gerekiyor. Taşıt yolundan scooter kullanmayı olabildiğince yapmamaları, varsa bisiklet yolunu tercih etmeleri gerekiyor. Taşıt yolundan ilerlerken de ani hareketler yapmamalılar, otomobillere ve diğer araçlara karşı hareketlerinin sürpriz teşkil etmemeleri gerekiyor. Trafikte hangi aracı kullanırsanız kullanın güvenli araç kullanmak; fark edilebilir hareket etmek ve diğer sürücünün hareketlerini fark etmekten geçiyor. Scooter sürücülerine de bunu hatırlatmak oldukça önemlidir." ifadelerini kullandı. (İLKHA)





Bu haberler de ilginizi çekebilir