10 Adımda Hasta Güvenliği
Sağlık kuruluşlarından yararlanan hastalar için son derece önemli olan hasta güvenliği hususunu Medical Park Batman Hastanesi Kalite Müdürü Sevgi Demirhan 10 maddede özetledi.
BATMAN - Medical Park Batman Hastanesi Kalite Müdürü Sevgi Demirhan 10 adımda hasta güvenliğini anlattı. Sağlık kuruluşlarından faydalanan hastalar için son derece önem arz eden hasta güvenliğinin, uzmanlar tarafından doğru tedavi almanın en önemli unsurlarından olduğu belirtildi.
10 Adımda Hasta Güvenliği
1.Hasta kimlik bilgilerinin tanımlanması ve doğrulanması:
Hasta kimlik bilgilerinin tanımlanması: Kimlik doğrulama işlemi, hastaya herhangi bir uygulama yapılacağı zaman (damar yolu açarken, klinik testler için numune alımında, tetkik için ilgili üniteye götürmeden önce, ameliyathaneye götürmeden önce, ilaç, kan ve kan ürünü uygulamadan önce, bölümler arası/ hastane dışına hasta transferinde, tedavi uygulamadan önce vb.) isim / soy ismiyle seslenilerek ve kimlik tanımlayıcı bilekliğinde mevcut olan kimlik bilgileri kontrol edilerek yapılır. Kontrolde mutlaka üç tanımlayıcı (Hasta ad soyadı, hasta numarası, doğum tarihi ( gün/ay/yıl ) kullanılmasına dikkat edilmelidir.
2.Güvenli ilaç kullanımı ve yüksek riskli ilaç uygulamaları:
İlaç uygulamalarında 8 doğru ilkesine göre hareket edilir; doğru hasta, doğru ilaç, doğru doz, doğru zaman, doğru yol, doğru uygulama, doğru form, doğru kayıt sürecinde toplumsal bilinç uyandırılmalıdır. Hastanın ilaçları yalnız hemşiresi tarafından verilir, yakınları tarafından verilemez. Güvenli ilaç verme için hastanın adı/soyadı, hasta numarası ve doğum tarihi ( gün/ay/yıl ) ( kol bandından ), Hekim İstem ve Hemşire Uygulama Formundan karşılaştırılarak kontrol edilmesi gerekmektedir.
3.Cerrahi güvenlikte taraf doğrulama:
Cerrahi işlemler öncesi doğru hasta doğru taraf doğru işlemler kontrolü ünitede yapılır. Hastanın özel onamı hekim tarafından anlatılarak imzalatılır. Ameliyat yapılacak cerrahi taraf, ameliyattan bir gün önce veya ameliyat sabahı silinmeyen bir işaretleme kalemi (marker) ile hastanın adı ve soyadının baş harfleri belirtilerek yazılır. Taraf işaretlemesi mutlaka hastanın uyanık ve bilinçli olduğu zaman diliminde hasta veya yasal temsilcisi sürece dahil edilerek yapılır. İşaretleme hastanın ameliyatını yapacak cerrah veya cerrahi ekibin yetkilendirdiği üyesi tarafından yapılmaktadır. Cerrahi Güvenlik Kontrol Formu arkasından şekil üzerinde de işaretleme belirtilerek hasta ve hekim tarafından ilgili alan imzalanması önemli bir detaydır.
4.Hastane enfeksiyon riskinin azaltılması:
Hasta bakım hizmeti verilen tüm alanlarda alkol bazlı el dezenfektanı bulundurma zorunluluğu vardır. Hastaların el yıkama, el dezenfektanlarının kullanımı konusunda hastaların bilgilendirilmesi, ameliyat olmuş hastalara taburcu olurken, servis hemşiresi tarafından enfeksiyon belirti ve bulguları hakkında bilgilendirme yapılarak hasta eğitimlerinin verilmesi gereklidir.
5.Hasta düşmelerinin engel olunması:
Hastanın yatağı daima en düşük seviyede tutulmakta, tüm transferlerde ve hasta sedyede iken sedye korkulukları kaldırılmakta, yine hasta içinde iken yatak / sedye / tekerlekli sandalye tekerlekleri frenlenmesi, hasta sedyeye alındığında oturtulmamakta yatması istenmektedir. Hastane pencerelerimizde hasta güvenliği açısından önlemler alınmış olmalı Kullanılmayan hiçbir ekipman hasta odasında bulundurulmamaktadır. Burda amaç hastaların düşmesini önleyerek hastanın zarar görmesini engellemektir.
6.Güvenli kan transfüzyonun sağlanması:
Kan transfüzyonu öncesinde Kimlik doğrulama işlemi yapılır. Kan transfüzyonu uygulanacak ve kan örneği alınacak hastanın kimlik bilgileri, dosyasından, kol bandından ve kendisinden doğrulanır. Doğrulamada mutlaka üç tanımlayıcı (Hasta ad soyadı, hasta numarası, Doğum Tarihi ( gün/ay/yıl ) kullanılır. Bağışçının, kendisine ait bilgileri sorgulayan ve kan bağışı ile ilgili ayrıntılı bilgi içeren Kan Bağışçısı Bilgilendirme, Sorgulama ve Kayıt Formu'nu doldurması sağlanır. Bağışçı formun nasıl doldurulacağı konusunda bilgilendirilmesi gereklidir. Hastaya kan verilecek ise; Kan transfüzyonu hemşire tarafından başlatılır ve ilk 15 dakika hasta, ortaya çıkabilecek komplikasyonlar açısından gözlenir. Transfüzyon sırasında her 30 dakikada bir ve transfüzyon sonrası birinci saatte hasta hemşire tarafından gözlenir ve yaşam bulguları izlenilmesi ve hekim tarafından farklı bir istem yapılmamış ise hastaya her ünite kanın transfüzyonu 3-4 saat içinde tamamlanmalıdır.
7.Sıra beklemeden kaynaklı olumsuzlukların engellenmesi:
Hastanemizde çağrı merkezi aracılığı ile randevu alınarak ya da internet üzerinden e-randevu alma imkanı ile kişilerin bekleme süreleri azaltılmaktadır. Yaşlı ve engelli hastalarımızda randevu önceliğine yönelik düzenlemeler hastane bünyesinde oluşturulmalıdır.
8.Temel yaşam desteği sürecinin güvence altına alınması:
Tüm Sağlık Kurumlarında olması zorunlu bir uygulamadır. Temel yaşam fonksiyonları (dolaşım, solunum) risk altında olan veya durmuş bulunan bireylere gerekli müdahalelerin vakit kaybı olmaksızın anında doğru ve güvenli müdahale yapılabilmesi için MAVİ KOD ekibi oluşturulmalıdır. Bu ekip tıbbi müdahaleye ihtiyacı olan hastalar için hastane yönetimince görevlendirilmiş kişilerdir. Ekip lideri anestezi hekimidir.
9.Yeni doğan ve çocuk güvenliğinin sağlanması:
Tüm Sağlık Kurumlarında olması zorunlu bir uygulamadır. Bebek / çocuk kaçırılma ve kaybolma durumunda gerekli güvenlik önlemlerinin pembe kod ekibi tarafından hemen alınabilmesi için hastane bünyesinde uygulanan ve tüm çalışanlarca bilinen bir alarm sistemidir.
10.Afetler ve olağandışı durumlarda alınacak tedbirler:
Sağlık Bakım Kuruluşları hastalar, aileleri, çalışanlar ve ziyaretçiler için güvenli, fonksiyonel ve destekleyici bir altyapı sağlaması için yıllık bina tahliye tatbikatları yapması gereklidir. Burada amaç fiziksel donanım, tıbbi cihazlar, diğer ekipmanlar ve insanların etkili olarak yönetilmesinin sağlamak deprem, yangın, sel gibi doğal afet durumunda zararı en aza indirip eğer hastanenin tahliye edilmesi gerekiyorsa yatan hastaların farklı sağlık kurumuna güvenilir şekilde ulaşmasını sağlamak tüm sağlık kurumlarının yıllık planlarında olması gereken hayati bir süreçtir. (Cevher Ekinci-İLKHA)