satılan mal geri alınmaz anlayışını hortlatan bu değişikliği kabul etmediklerini belirten Deniz Konuya dair şu açıklamaları yaptı:
"Satılan mal geri alınmaz" dediler TBF tüketicilere çağrıda bulundu
Geçtiğimiz günlerde mesafeli satışlara ilişkin yönetmelik değişikliğine gidilmişti. Konuya dair değerlendirmelerde bulunan Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz “tüketicinin kazanımlarını daraltan bu değişikliği kabul etmiyoruz” dedi.
"Teknolojideki gelişmelere koşut olarak, tüketicinin e-ticaret yoluyla alışveriş tercihi, salgın dönemi ile birlikte daha da belirginleşmiştir. Öyle ki, e-ticaretin toplam ticaret içindeki payı, sıcak satışı geçmiş bulunmaktadır.
Mesafeli satış olarak adlandırılan bu alışveriş ilişkisinde, yasa tarafından tüketicilerin korunmasına özel bir önem verilerek; e-ticaret yoluyla alışveriş yapılması durumunda, tüketicinin herhangi bir gerekçe göstermeksizin 14 gün içinde cayma hakkı tanınmıştır. Bu yüksek standarttaki hakkın varlığı, tüketicinin satın alacağı ürünü, tecrübe ve muayene etmeden, sadece görseline bakarak seçmesi olgusuna dayanmaktadır. Öte yandan bu hak özellikle internet üzerinden yapılan pazarlama ve satış faaliyetlerinin bir kısmının yol açtığı dolandırıcılık, sipariş edilen ürünün yerine başka bir ürün gönderilmesi ve benzeri tüketiciyi mağdur eden olaylara karşı da etkin bir koruma sağlamaktadır.
Ancak geçtiğimiz günlerde, internet üzerinden yapılan alışverişleri düzenleyen Mesafeli Satış Yönetmeliği’nde yapılan değişiklik ile tüketici yasasında tüketiciye tanınmış olan herhangi bir gerekçe göstermeksizin, 14 gün içinde cayma hakkı kısıtlanmıştır.
Yapılan değişiklik ile 1 Ekim 2022 tarihinden itibaren Karayolları Trafik Kanunu gereğince tescili zorunlu olan taşınırlar, insansız hava araçları, cep telefonu, akıllı saat, tablet, bilgisayarlar, canlı gerçekleştirilen açık artırma yolu ile satın alınan ürünler, satıcı veya yetkili servis tarafından kurulum veya montajının yapılması gerekli ürünler cayma hakkının kapsamından çıkarılmış, cayma hakkını kullanan tüketici, ürünün iadesi için gerekli kargo ve benzeri ücretleri ödeme yükümlülüğü altına sokulmuştur.
Tüketici örgütleri tarafından uzun yıllara dayanan yoğun mücadele sonunda, tüketici lehine olan kazanımları daraltan, geriye götüren, dahası tüketiciye yasanın verdiği hakkı kullandığı için geri gönderme masrafını dahi yükleyen, geçmişte kalmış olan satılan mal geri alınmaz anlayışını hortlatan bu değişikliği kabul etmiyoruz. Nitekim yönetmelik değişikliğinin kamuoyuna duyurulmasından itibaren, tüketiciler yoğun şekilde bu değişikliğe ilişkin tepkilerini sosyal medyada ve tüketici örgütlerine iletmektedirler.
Ticaret Bakanlığı tarafından, tüketicinin kazanılmış hakkını kısıtlayan bu değişikliğin yürürlük tarihi olan 1 Ekim 2022’den, yani yürürlüğe girmeden ortadan kaldırılması iptal edilmesi gerekmektedir.
Aksi durumda tüketicilerin kazanılmış haklarında geriye gidişe yol açacak bu uygulamanın yürürlüğe gireceği 1 Ekim 2022 tarihinde, tüketimden gelen gücümüzü harekete geçirecek ve e –ticaret platformlarından alışveriş yapmama yönünde tüketici boykotu başlatacağız.
Daha önceki tüketici boykotlarından elde edilen olumlu sonuçlar ışığında, bu boykotun da olumlu sonuç vereceği ve tüketiciyi mağdur edecek olan bu düzenlemeden vazgeçileceğinden kuşkumuz bulunmamaktadır."