Bakan Karaismailoğlu'ndan Atatürk Havalimanı açıklaması!
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, tv100'de yayınlanan Candaş Tolga Işık'ın sunduğu Az Önce Konuştum programında soruları yanıtlıyor.
Bakan Karaismailoğlu'nun açıklamalarından öne çıkanlar;
Günlük 1100 yaklaşık uçak inen bir Havalimanı (Atatürk Havalimanı) o uçaklar karbon emisyonunu 4 milyon insanın üzerine atıyor. Saatlerce Marmara Denizi üstünde tur atıp iniş izni beklediğimiz saatleri ne çabuk unuttuk. Havalimanı kapanınca bu bölgedeki trafik yüzde 30 azaldı.
Buradaki acil durumlar için ambulans uçaklarının inebileceği bir yer, acil durumlar için kullanılabilecek bir havalimanı olabilir.
Atatürk Havalimanı kapatılması gerekiyordu, burada 2 tane pist vardı doğu-batı ve kuzey-güney pistleri. İstanbul Havalimanı zaten aynı eksende olduğu için bu pistlerin kullanılmasının imkanı yok.
Biz sadece piste indik o gün yönetmemiz gereken ve acil İstanbulluların sıkıntıda olduğu bir akşamdı. Bu riskleri alarak biz İstanbul’a ulaşmak için oraya indik. Hakikaten olağanüstü bir durum vardı ve maalesef İstanbul’da yönetilemeyen bir durum vardı.
Biz orada yıllık bir yolcu garantisi verdik. 10 milyar euroluk bir havalimanı yaptırdınız bunun belirli sürede bir geri dönüşü var. 10 milyar euronun bir kuruşu devletten çıkmamış ve ilk yılı o verilenin garantiyi aştığı için 22 milyon euro ekstra gelir geldi.
Havalimanı yapılmadan önce eski taş ocaklarının olduğu, yaşamın olmadığı yerler. Ekonomik değeri olmayan bir alandı burası. Böyle bir alana 10 milyar euroluk bir yatırım yapılarak devlete kazandırıldı.
Sabiha Gökçen’deki trafiği mevcut havalimanı karşılayabiliyor. Biz önümüzdeki yıllarda gelecek ilave kapasiteyi karşılamak için o projeyi yapıyoruz. Orada ilaveten yapılacak terminal de var o da devam ediyor. Biz o trafiği sağlıyoruz onu merak etmesinler.
Bıktık bunları konuşmaktan, dış yatırımcı veya yabancı yatırımcı ne demektir? Batılı bir yatırımcı olduğu zaman makbul de, doğudan bir yatırımcı gelince ne oluyor yani. Sadece havalimanı değil, başka yerlere de talep olur. Sonuçta serbest piyasa ekonomisi var.
Yaklaşık 40 milyar TL’lik bir proje, bakın şu ana kadar devletin kasasından 1 kuruş çıkmadı ama bu proje getirildi ve yatırım olarak yapıldı ve 100 yıllar boyu kullanılacak. O iki 40 milyar TL’yi geri ödeyeceksiniz ki adam gelecek buraya bu yatırımı yapacak.
YAP-İŞLET-DEVRET PROJELERİ
Son 20 yılda tam 172 milyar dolarlık yatırım yaptık, bunun sadece yüzde 20’si yap-işlet-devrettir. 37 buçuk milyar dolarlık bir yatırım yaptık yap-işlet-devret de. Tabi ki bu yatırımların işletme süresi boyunca geri dönüşü için bir formül var.
Burada bir finans modeli vardır tamamen oraya yapılan yatırımın belli sürede geri dönüşüdür. Zaten bu projeler kısa zamanda bittiği için ekonomiye kazandırdığı artılar bu işletme süresinin ilk başlarında gidiyor.
Çanakkale Köprüsü’nde 17 firma birleşti 4 tane teklif verdiler, dediler ki ‘Ben bu işi şu kadar zamanda bitiririm geçişlerden de şu kadar bana geri dönüş için bu finans modeline uygunsa’ biz de kamu açısından en uygun teklifi kabul edip sözleşme imzaladık