e-ticarette kâr etmek için…
Ticarette çok kanallı pazarlama stratejileri, veriler sayesinde yapılıyor. e-ticaretin artmasıyla verilerin öneminin arttığını söyleyen uzmanlar, “KOBİ’ler kârlarını artırmak için küçük verileri kullanmalı” önerisinde bulundu.
TEKNOLOJİ SERVİSİ
e-ticaret birçok sektörle entegreli çalışıyor. Pandemi döneminde e-ticaretin payının artmasıyla sektörde lojistik, pazarlama, yazılım alanlarında açıklar ortaya çıktı. Teknoloji, yakın geçmişte çarpıcı bir büyümeye tanık oldu. Metodolojiler değişti, firmalarda pazarlama konusu için yeni yollar benimsendi. İstanbul Ticaret Odası, bu değişimler konusunda üyelerini bilgilendirmek için ‘Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar ve Hiper Kişiselleştirilmiş Pazarlama’ webinarı düzenledi. İTO Yönetim Kurulu Üyesi İbrahim Doğan Salman başkanlığında düzenlenen webinara, İstanbul Ticaret Üniversitesi İşletme Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ömer Torlak ve İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürü Uluslararası Ticaret Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Figen Yıldırım, sunumlarıyla katkı sağladı.
MÜŞTERİ PORTFÖYÜ
Toplantının açılışında konuşan İTO Yönetim Kurulu Üyesi İbrahim Doğan Salman, teknoloji ile birlikte rekabetin küreselleştiğini belirterek, pazarlama ile kişiselleştirilmiş ürün ve reklamların önemine değindi. Salman, “Üretimin yanı sıra hedef kitleyi oluşturabilmek için pazarlama enstrümanlarını iyi kullanmak gerekiyor. Sadece yeni müşteriler kazanmak için değil, mevcut müşterilerin istek ve ihtiyaçlarına cevap verebilmek için de pazarlama stratejik bir konuma sahip” dedi.
7/24 PAZARLAMA
Pandemi döneminde mobil cihaz kullanım yaşının arttığını söyleyen Salman, şöyle konuştu: “Mobil kullanım oranlarına dikkat edilmeli. Alışveriş süreleri fiziki ortamda yaklaşık 10 dakika, dijital ortamda ise haftalarca sürebiliyor. Yani bir ürün müşterilerin sepetinde aylarca kalabiliyor ve pazarlama süreci hâlâ devam ediyor. İTO olarak üyelerimizin pazarlama konusunda rekabet ortamında liderliğe oynaması için çalışıyoruz.”
PAZARLAMA VE MÜŞTERİ VERİLERİ
Pazarlama tarihinin insanlık tarihi kadar eski olduğunu belirten Prof. Dr. Ömer Torlak ise “Ülkeler her ihtiyacını tek başına karşılayamıyor. Bu yüzden ithalat bağımlılığı mevcut. Aynı durum tüketiciler için de geçerli. Bu nedenle pazarlamayı iyi yaparak, tüketicileri kendi firmalarımızdan alışveriş yapmaya yönlendirmeliyiz” dedi. Pazarlamada RPA, CRM ve AI teknolojilerinin önemine dikkat çeken Prof. Dr. Torlak, “Bu teknolojiler pazarlama ve müşteri verileri için çok önemli. Çünkü müşteri, arattığı ürünleri genellikle satın alıyor. Eskiden olan müşteri velinimetimizdir tabiri, şimdilerde ‘müşterinin verisi bizim velinimetimizdir’ şeklinde değişti” diye konuştu.
HEDEF KİTLEYİ BELİRLEYİN
Pazarlamada önce hedef kitlenin, sonra da hedef kitlenin beklentilerinin belirlenmesi gerektiğini vurgulayan Prof. Dr. Ömer Torlak, “Tüketici beklentilerini anlık karşılamak için teknolojileri kullanarak sonuca doğru ilerlenmeli. Kişiselleştirilmiş içerik ve reklamlar hedef kitleler açısından oldukça önemli” dedi.
TÜKETİCİ ODAKLI ÇALIŞIN
Prof. Dr. Figen Yıldırım, B2B çalışan firmaların tüketici odaklı çalışmaları gerektiğini belirterek, şöyle konuştu: “Tüketiciyi düşünmeden yapılan pazarlama ve üretim, firmaları zarara uğratabilir. Pazarlama ve ürün satışları, tüketicileri düşünerek yapılmalı. KOBİ’ler de kârlarını artırmak için büyük veri (big data) yerine küçük verileri (small data) kullanmalı.”